Todelt gjæringsskap

Terje J

Norbrygg-medlem
Har et stort kjøleskap med plass til to gjæringsbøtter. Tenker og koble inn to stk STC-1000 for å kontrollere et varmeelement I hver sin del, og kjølefunksjonen fra begge til kjølekompressoren. På denne måten kan jeg kontrollere to ulike brygg samtidig.
Jobbsituasjonen min (norsjøturnus) gjør at jeg helst må starte to stk brygg releativt samtidig (en dags mellomrom), selvfølgelig må begge bryggene være I samme gate for å ikke få for store forskjeller mellom delene, ie to lagere eller to ales I slengen... Noen som har erfaring med et slikt oppsett? Bilde av skapet pr nå, med kun ett varmeelement, vedlagt
 

Vedlegg

  • kjoleskap.jpg
    kjoleskap.jpg
    23,7 KB · Sett: 194
Sist redigert:
Jeg klarer ikke å se varmeelementet. Vil tro at beltevarmere fungerer best i et slikt oppsett.
 
Men hvis du har ett element somvarmer opp lufta, mens skapet prøver å kjøle ned. Vil du ikke stå og stange?
 
skal isolere bedre mellom seksjonene. Uansett type varme så vil det være en situasjon hvor den ene delen kan bli kjølt og varmet opp samtidig, så derfor bør ikke forskjellen I ønsket temp ikke være for stor mellom de to bryggene. Varmeband vil sannsynligvis påvirke det andre minst.

Disse varmebandene, hvilkern overflate temperatur har de? Ser for meg en type med lavest mulig overflate temp siden det er I direkte kontakt med plast karet. Tips mottas :)
 
Har kjørt et lignende opplegg, bare horisontalt. Har som deg målt på et av karene, og holdt meg til 2 ganske like brygg med kort intervall mellom.
Men, det er ikke noen god løsning.

I praksis har du ingen kontroll på kar nummer 2, hvis du ikke regulerer dem separat. Mistet nylig 50 liter robust porter fordi wlp007 raste ukontrollert i kar #2. Den må ha blitt veldig varm veldig fort, nå smaker den terpentin.

Har endret oppsettet mitt etter det. Har gjæret to 50-liters batcher foreløpig, men dette ser mye bedre ut.
Bruker 2 stk stc-1000, en på hvert kar. Hver av dem styrer et 2 meter varmebelte som er teipet rundt labbdunken nederst. Konveksjon fordeler varmen, alle 20 wattene. Fryseren plugger jeg inn i den stc'en som ligger an til å kunne bli varmest.

Dette oppsettet har holdt en jevn temp hos meg, men da står fryseren kaldt (0-5 grader). Ser for meg at det må moddes litt når våren kommer, skulle gjerne startet kjøling fra begge stc'ene..
 
KISS løsningen på dette må vel være en STC 1000 og to STC 1000+, der den ene styrer hovedtempen i kjøleskapet på f.eks 16grader (med tre stc 1000+ kan du forsåvidt programmere inn coldcrash) , mens hver av gjæringsdunkene har vært sitt korea varmebånd og isolerte tempføler (termowell inn i karet eller liggeunderlag på utsiden). Varmebånd gir en veldig mild oppvarming, men klarer fint å gi en lokal temp i bøtten 5-6 grader over romtemp. 5 meter passer bra til en 30 liters dunk. Da slipper du også å seksjonere med isolering.
http://www.ebay.com/itm/26115794493...49&var=560179575370&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Den enkleste løsningen: Skaff deg et kjøleskap til, det er vel ikke optimalt for strømforbruket at kjøling og varme 'kjemper' mot hverandre....
 
Bytt ut kjøleskapet med en kjellerbod som er konstant litt for kald til å brygge ale. Så sparer du mye på strømforbruket. Mitt hovedbudskap, Koreavarmebånd er meget anvendelige.
 
apropos varmebånd, litt off topic, men er det bare meg som bruker varmeelement til akvarium for oppvarming av gjæringskar. Finnes fra 25W til 300W. Jeg setter gjæringskaret i en stor plastboks/bøtte og fyller passe mengde vann så nederste del av gjæringskaret er dekket. Varmer'n kommer med en termostat fra 17-35, men selv setter jeg termostaten på 23 og lar STC1000+ ta seg av kontrollen. Supert der kjeller/bod er kaldere enn ønsket temperatur for gjæren. Dersom en bruker kjøleskap så bør av dunsting av vannet minimeres/lukkes inne slik at fuktigheten ikke blir for stor. Kan forsåvidt lage hull til ledning i gjæringskaret og bruke varmeelementet direkte i tanken, har gjort det en gang i gamle dager når jeg gjæret vin.

Mulig dette er temmelig mye dummere løsning enn varmebånd uten at jeg ser det, men en akvarievarmer koster under 50 kr. inkludert frakt og termostat. http://www.ebay.com/itm/28145364036...49&var=580491833121&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Dumper du en akvarievarmer oppi hvert gjæringskar og sørger for at temperaturen i kjøleskapet alltid er tilpasset gjæringsprofil for det ølet som skal ha lavest temperatur, skulle det vel teoretisk være mulig å holde det andre gjæringskaret på høyere temperatur. Bare en strøtanke og ikke veldig gjennomtenkt...
 
Bytt ut kjøleskapet med en kjellerbod som er konstant litt for kald til å brygge ale. Så sparer du mye på strømforbruket. Mitt hovedbudskap, Koreavarmebånd er meget anvendelige.
Har en kald kjellerbod (ihvertfall vinterstid) som jeg justerer "grunnvarmen" med, så det enkleste er nok en bøtte utafør og ett inni.

Er usikker på hvor stor utstrekning det er på kjølerørene I et såpass stort skap (2m høyt), men vil anta at de strekker seg over et større område, skal sjekke når jeg starter coldcrashen

Koreakabelen får vel gjerne en oveflatetemperatur på opptil 60gr, dette er vel ikke helt optimalt? Noen som kjenner til produkter med lavere overflatetetemp?

Termovell I bøtta har jeg ikke særlig tro på. Føler på utsiden vil nok gi jevnere temperatur overall I karet vil jeg tro.
 
apropos varmebånd, litt off topic, men er det bare meg som bruker varmeelement til akvarium for oppvarming av gjæringskar. Finnes fra 25W til 300W. Jeg setter gjæringskaret i en stor plastboks/bøtte og fyller passe mengde vann så nederste del av gjæringskaret er dekket. Varmer'n kommer med en termostat fra 17-35, men selv setter jeg termostaten på 23 og lar STC1000+ ta seg av kontrollen. Supert der kjeller/bod er kaldere enn ønsket temperatur for gjæren. Dersom en bruker kjøleskap så bør av dunsting av vannet minimeres/lukkes inne slik at fuktigheten ikke blir for stor. Kan forsåvidt lage hull til ledning i gjæringskaret og bruke varmeelementet direkte i tanken, har gjort det en gang i gamle dager når jeg gjæret vin.

Mulig dette er temmelig mye dummere løsning enn varmebånd uten at jeg ser det, men en akvarievarmer koster under 50 kr. inkludert frakt og termostat. http://www.ebay.com/itm/281453640363?_trksid=p2059210.m2749.l2649&var=580491833121&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Hvordan blir overshooten I et varmebad. Varmebad vil bli et mye tregere system enn luft varme vil jeg anta.
 
Jeg har aldri kjent det jeg har oppfattet som 60 grader i en slik varmekabel. Mine har vært "behagelig" varme.
 
Jeg har aldri kjent det jeg har oppfattet som 60 grader i en slik varmekabel. Mine har vært "behagelig" varme.

Sekunderer den! Har flere av disse fra ulike leverandører på eBay (sikkert samme produsent dog), og når de står på er det en god lunk, ganske langt fra 60 grader slik jeg oppfatter det.
 
Tilbake
Topp