tørrgjær eller slurry?

I morgen skal vi spontant brygge denne:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,3587.0.html
OG 1.062
50 Liter

Har mange pakker med Safale US-05, så dette er et alternativ.

Har også 400-500 ml tykk slurry av WLP007 som ble høstet for en drøy mnd siden. Har stått i en beholder i kjøleskapet. Jeg rekker ikke å lage starter, så spørsmålet mitt er om jeg kan benytte denne direkte? Den skal selvfølgelig romtempereres først. Den er fordelt på to beholdere med ca 250 ml i hver. Den er forholdsvis tykk. Må jeg benytte begge? Er det en tanke å pitche denne rett i?

Hva anbefaler folk?

Er det uaktuelt å ta en spontan tur til Bryggselv og plukke opp et par never med WLP001-ampuller? :)

Den var litt gammel den slurryen der...

Hadde det vært meg ville jeg gått for tørrgjæra. Når du likevel har det, hvorfor ta sjansen?

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk

Bjarte H skrev:
Er det uaktuelt å ta en spontan tur til Bryggselv og plukke opp et par never med WLP001-ampuller? :)

Nei, det er ikke uaktuelt... men det skal i følge MR.Malty 8 rør for å gjøre susen... Det er 500 spenn som jeg kunne tenkt meg å slippe å benytte...

Beant skrev:
Den var litt gammel den slurryen der...

Hadde det vært meg ville jeg gått for tørrgjæra. Når du likevel har det, hvorfor ta sjansen?

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk

Men er ikke høstet gjær som "ny" å regne fra og med høstedato? Er ikke gjæra du får på Bryggselv fort 2-3 uker gammel uansett?

Ingemarh skrev:
Men er ikke høstet gjær som "ny" å regne fra og med høstedato? Er ikke gjæra du får på Bryggselv fort 2-3 uker gammel uansett?

Nei. Det må regnes med dato for bunnfelling av gjær.

Torga skrev:
Ingemarh skrev:

Nei. Det må regnes med dato for bunnfelling av gjær.

Aahh.. Bollocks!

Da er det jo heller ikke positivt at den sto i gjærkaret i fem uker :)

Resultatet ble 55 liter med OG 1.060.

Tilsatte tre pakker Safale US-05. Men etter ett døgn på dunken er det særs slapp aktivitet.

Målte tempen i rommet til 17.3 grader. Er dette for kaldt? Den skal i henhold til Fermentis funke fra 15-23 grader.

Tanker eller ideer?

De tre pakkene ble bare strødd over på toppen. Glemte å rehydrere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingemarh skrev:
Tanker eller ideer?

De tre pakkene ble bare strødd over på toppen. Glemte å rehydrere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Glemte eller latskap?  :biersmile:

Ett døgn er ikke så lenge, har ofte lag-tid på mellom 12 og 24 timer.

Tempen i rommet burde være grei, men hvor langt kjølte du vørteren? Hvis den var vesentlig kaldere tar det enda lengre tid  :brygging:

Jeg pitchet 05 på 15.5 gr på torsdag. Det står den på enda(vørtertemp ikke romtemp). Gikk over 1.5 døgn før aktiviteten kom.
Du burde kjølt vørteren til planlagt gjæringstemp eller litt lavere før du pitchet.

--

Tilbake
Topp