Tørrhumling, sjekke resultat underveis?

eirikhm

Norbrygg-medlem
Jeg har et fat med IPA stående til tørrhumling med 100g sorachi ace. Er første gang jeg tørrhumler på fat (skal filtreres senere, men likevel), og jeg har jo lyst å følge med på hvordan det utvikler seg, og evt når jeg skal stoppe. Humlen er pellets i en humlepose, og den ligger jo bare å flyter. Vil dette fordeles jevnt i ølet, så det jeg evt tapper av fatet for smaking er representativt, eller vil det være konsentrert i bunn eller topp så jeg må riste på fatet eller tilsvarende? Noen ideer eller kommentarer?
 
Humler du med pellets på fat vil humlen synke til bunns og kan tette igjen ventiler, tappekran, slanger etc.. Smaken vil fordele seg jevnt i ølet så det du får ut vil være representativt hvis du i det hele tatt får noe ut av fatet. Kan anbefale å humle med blomst neste gang hvis du humler i fat. Mulig noen kan si det har gått greit, men jeg gjorde den tabben en gang og aldri igjen.. Smaken derimot var det ingenting å si på. Måtte bruke hevert som var plassert over alt bunnfallet og tappet over i et nytt fat. :) Men ja, det kan absolutt anbefales å smake underveis :biersmile:
 
Forstår du har hatt noen komplikasjoner  :nosmile: Når dette skjedde, var humlen i poser?
 
Hadde humlen i pose ja, men det kommer veldig mange humlepartikler ut gjennom maskene etter hvert selv om posen tar unna en del.. Jeg vil anbefale deg å stikke om før du filtrerer. Hvis ikke vil nok filteret ditt tette seg etter kort tid. Lesson learned, så nå tørrhumler jeg kun med blomst i pose med en liten tråd i slik at jeg kan heise den opp når behovet melder seg. :)
 
Alternativt kan du kjøpa finmaska meskepose hjå bryggselv.no. Eg har i alle fall nytta denne med stort hell i bryggekjelen under humling. Humleposar passar betre for blomst enn pellets, spør du meg. Ellers har eg humla med pellets rett i gjæringskaret med stort hell. Er det nokon som har prøvd å koka humle-te, for så å tilsett denne rett på fatet i staden for å nytta pose?
Roffe
 
Tapp av litt nå for å sjekke, og det er ikke tett foreløpig. Satte fatet i kjøleskapet på 5c, og satser på å filtere i morgen. Har litt filter å ta av, så regner med det går bra. Bør vel klarne litt når det får stå i kjøleskapet over natta også.

Annet spørsmål; det er litt "gress-aktig" smak av prøven jeg tok (slo bort første svetten som stort sett kun var humle). Vil denne smaken avta litt når jeg får filtrert ut humlerestene, eller kan jeg forvente at den blir?
 
Tilbake
Topp