tørrhummling

Jani

Norbrygg-medlem
Hei

jeg har lest litt angående lett røring i gjærkaret ved tørrhumling og kommet frem til at det som regel ikke er noe poeng i dette.

men da jeg åpnet gjærkaret i går ble jeg usikker.

jeg har nå tørrhummlet i to omganger. restene av hummlen etter første omgang kan jeg se ligger spredt rundt i skummet på toppen av karet.

men et døgn etter andre omgang med hummling ser jeg at alle de grønne hummlerestene/skummet fra siste hummling ligger samlet i en liten sirkel i midten (ca 10 cm i diameter). vil dette ha noe å si for resultat? burde jeg røre forsiktig?

jeg ville ikke rørt...
jeg opplever det samme hver gang jeg tørrhumler med pellets uten pose... pulveret legger seg på toppen og blir liggende der til flasking.. det bunnfaller aldri med mindre du coldcrasher... så enten coldcrash, eller pass på at du tapper karet fra under humlen slik at du ikke får med alt rasket som flyter på toppen...

ok. det jeg egentlig var mest bekymret for, nå som mesteparten av gjæringen er over og lite bevegelse i vørteren, er dersom humlen ikke vil komme i kontakt med alt ølet siden det ser ut som å ha samlet seg veldig mye i midten. men mulig dette ikke er noe problem...

jeg har antatt at det er ok. angående tørrhumling så anbefales det at det skjer etter at det meste av gjæringen er ferdig for å ikke blåse ut aromaen med en gang... så jeg tror ikke det er noe problem. en løsning kan være å bruke humlepose som du senker ned vet hjelp av klinkekuler eller lignende for å få den midt i vørteren... mulig det gir enda bendre utblanding.

Og synker når du coldcrasher. Coldcrash er en bra ting.

jepp... enig i det. men hvis man leser på dette forumet så står det veldig ofte at humlen synker til bunnen og at det er null problem osv uten at folk nevner coldcrash.. men det stemmer rett og slett ikke... den synker ikke til bunns uten coldcrash... og det er det ikke alle som har mulighet til..

Liten avsporing men lurte litt på skum og gjæringstid. Ofte er jo en typisk ale ferdiggjæret etter en uke men bør stå lenger for at gjæren skal få ryddet opp etter seg. Nå har APAen min stått i 14 dager. SG er konstant over flere dager men det er fremdeles mye skum, betyr dette at gjæren ikke er ferdig med å rydde opp etter seg eller kan jeg bare sette i gang med cold crash selv om det er tykt med skum?

Jeg opplever at humla ofte synker uten CC, men ikke alltid. Jeg venter alltid til aktiviteten har roet seg skikkelig og øllet får alltid stå litt mer enn 2 uker. Kanskje er jeg bare heldig.

Tilbake
Topp