Tråden for dumme spørsmål.

Q1:Et godt råd i denne tråden er rett å slett: Slapp av.
Ta det med ro.
Trekk pusten.

Q2: Har du sterilisert alt dom er i kontakt med vørteren etter kok?
Jepp.
 
Hei. Har et spørsmål når det gjelder omregning av alfasyren i humlen
skal en regne om den i alle innputtene inkludert dry hop

For tørrhumle er det aroma man er ute etter. Det vanlige der er å sørge for at du får riktig antall gram humle per liter øl, uavhengig av alfasyre.
 
Slapp av!

(...Av og til gjør angstnivået her meg helt matt.....
...Enkelt lagertyper bruker fortsatt dekoksjonsmesk - der kokes 1/4 - 1/3 av mesken (den tykkeste delen..)
i 20-40 minutter. Noen få korn spiller ingen rolle.)


Slapp av.

.......blir litt bekymret når slike spørmål dukker opp, ..........hvilket nivå av hjemmebrygget øl er det som markedsføres her.....?
Potensielle klassevinnere - eller rett i sluket? Og ingenting imellom?

Det blir godt øl. Og det er enkelt.
Føler du deg usikker: Finn en oppskrift og bak brød.
Ikke godt? - neivel, gjør det en gang til og gjør det bedre.

Å brygge øl er akkurat like vanskelig.

Slapp av.

Hvem eller hva i alle dager var dette myntet på? Hormonell RDWHAHB? :)

god helg og skål mannen!
 
Er det noe i veien for å bruke sukkerlake med gjærnæring til gjærstarter? Det er det sikkert siden ingen jeg har hørt om bruker det, men hvorfor det egentlig?
 
Du vil ikke at gjæren skal kun spise enkle sukkerarter. Gjærnæring inneholder ikke andre sukkerarter men bare mineraler og slikt.
 
Du vil ikke at gjæren skal kun spise enkle sukkerarter. Gjærnæring inneholder ikke andre sukkerarter men bare mineraler og slikt.
Ok. Men hvorfor det egentlig? Hvis det er slik at den da "venner seg til" å spise bare enkle sukkerarter, er det ikke det samme med temperatur da? At starteren skal stå på forskjellige temperaturer avhengig av gjærtype?
 
Er det som sies ja. Ang temp vet jeg ikke. Bårdd har f.eks sagt at en eller annen lagerstamme får dårligere flokkevne hvis den snurres på over x grader.
 
Hei
Har et spm til min første batch. Det er sikkert diskutert tidligere, men denne tråden er lang så jeg spør igjen.

Brygget for 10 dager siden en pale ale. Tror alt gikk fint med mesking og koking. SG etter koking var 1,060 på 20 grader. Kontrollerte det i går og da hadde den bare falt til 1,042. Det var fin plopping i gjærlåsen de første dagene, nå går det laaaaang tid mellom hvert plopp. Brukte 1 pose gjær til ca 16L vørter. Romtemp har vært mellom 18 og 20 grader hver gang jeg har sjekket (nesten daglig). Spm er altså: Er gjæringen i rute? Hadde forventet et større fall. Er det noe jeg kan gjøre nå for å få SG til å falle mer?
Takk for all hjelp!
 
Hei
Har et spm til min første batch. Det er sikkert diskutert tidligere, men denne tråden er lang så jeg spør igjen.

Brygget for 10 dager siden en pale ale. Tror alt gikk fint med mesking og koking. SG etter koking var 1,060 på 20 grader. Kontrollerte det i går og da hadde den bare falt til 1,042. Det var fin plopping i gjærlåsen de første dagene, nå går det laaaaang tid mellom hvert plopp. Brukte 1 pose gjær til ca 16L vørter. Romtemp har vært mellom 18 og 20 grader hver gang jeg har sjekket (nesten daglig). Spm er altså: Er gjæringen i rute? Hadde forventet et større fall. Er det noe jeg kan gjøre nå for å få SG til å falle mer?
Takk for all hjelp!
Hva måler du med?
 
Hei
Har et spm til min første batch. Det er sikkert diskutert tidligere, men denne tråden er lang så jeg spør igjen.

Brygget for 10 dager siden en pale ale. Tror alt gikk fint med mesking og koking. SG etter koking var 1,060 på 20 grader. Kontrollerte det i går og da hadde den bare falt til 1,042. Det var fin plopping i gjærlåsen de første dagene, nå går det laaaaang tid mellom hvert plopp. Brukte 1 pose gjær til ca 16L vørter. Romtemp har vært mellom 18 og 20 grader hver gang jeg har sjekket (nesten daglig). Spm er altså: Er gjæringen i rute? Hadde forventet et større fall. Er det noe jeg kan gjøre nå for å få SG til å falle mer?
Takk for all hjelp!


Målte du med refraktometer? Da må du omregne for å ta høyde for etanolen. Du finner link til kalkulator her: http://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/

Men den virker noe høy, hva var mesketemperaturen?
 
Jeg målte med hydrometer etter koking og sjekket med refraktometer i går. De er kanskje kalibrert forskjellig de? Mesketemp 67 grader.
 
Jeg målte med hydrometer etter koking og sjekket med refraktometer i går. De er kanskje kalibrert forskjellig de? Mesketemp 67 grader.

Refraktometer måling blir påvirket av ethanol, i følge kalkulator ligger din slutt gravity nærmere 1.023-24. Du kan bruke refraktometer men du må huske å justere FG (final gravity). Du kan også sammenligne hva du får på hydrometer med refraktometer for å få korreksjonsverdi.

Med høy mesketempertur (66/67+) medfører at du blir sittende igjen med en del ugjærbar maltsukker.
 
Ok. Men hvorfor det egentlig? Hvis det er slik at den da "venner seg til" å spise bare enkle sukkerarter, er det ikke det samme med temperatur da? At starteren skal stå på forskjellige temperaturer avhengig av gjærtype?

Blir det for varmt, tar du livet av gjæren. Grensa der er lavere for lagergjær enn for alegjær. Ellers er det mye ulik info ute og går om betydningen av temperaturen. Gjæren formerer seg mer effektivt på temperatuturer som er vesentlig høyere enn de som gir godt øl, og det er ikke noe poeng i å ha starteren på samme temperatur som du skal gjære ølet på seinere. Men samtidig er det ikke så sikkert at det er lurt å gå helt opp til den temperaturen som er optimal for gjærveksten, heller. En litt konservativ grense er antakelig 25 grader, og det er neppe noen katastrofe om du bikker over den. Jeg prøver likevel å holde meg der.
 
Ok den er god. Men skulle ønske det var noen som kunne gi en skikkelig forklaring på hvorfor man ikke kan bruke sukkerlake istedenfor vørter i starteren.
 
Tilbake
Topp