Tråden for dumme spørsmål.

Enig. Dette er langt ifra et dumt spørsmål. Jeg fikk ihvertfall noe å tenke på. Det kan virke som lys godt opp på 400 nm -tallet (blått lys) skader øl (og vin), og LED lys kan ligge ned mot 400 nm, så man skulle kunne tenke seg at det kan være skadelig. Brune flasker stopper 90+ % av det skadelige lyset, men over tid kan det ha noe å si. Men likevel kommer vinskap, mitt inkludert, fulle av LED lys innvendig. Hmm. Mulig jeg må sende en mail til Bosch og høre om de har tenkt på dette...

Tror ihvertfall jeg ville montert en bryter på lysene i cola-kjøleskapet som neppe er laget med dette i tankene.
 
Det er helt sikkert ett eller flere svar på spm mitt her inne, men sliter med å finne de;
Når oppskriften sier 22,5l og man skal skylle med 5liter (ja, det er Gahrs Andrimne Wit), skal man da starte med 22,5l og skylle med 5l i tillegg, eller starte med 17,5 og skylle med 5 slik at det blir 22,5l til sammen? Lurer i tillegg på om det har noen betydning om man venter lengre enn planlagt med å gå fra steg 1 (53c°) til steg 2? BB30'n brente seg og måtte slå over alt i et kar og skrubbe bunnen da den kuttet hvert 30. sekund.. Tok ca 30 min før vi fikk startet på steg nr 2 (67c°)..
 
Sist redigert:
Vil anta at oppskriften sier 22,5l etter kok. Har ikke BB men vil anta at du koker vekk ca 3l væske og at 5l blir bundet opp i malten (ca 1l pr kg malt), 5l til skylling er for lite, foreslår du starter med ca 10l noe som vil gi bedre effektivitet. Regnestykket blir da:
22,5l = Innmesk volum - 5 - 3 + 10, dvs innmesk volum = 20,5l.

Det er sannsynlig at enzymene er nesten ferdiggått og du kan få problemer med sukkeromdanningen, så ikke bli overrasket om du får lavt utbytte av denne batchen...
 
Vil anta at oppskriften sier 22,5l etter kok. Har ikke BB men vil anta at du koker vekk ca 3l væske og at 5l blir bundet opp i malten (ca 1l pr kg malt), 5l til skylling er for lite, foreslår du starter med ca 10l noe som vil gi bedre effektivitet. Regnestykket blir da:
22,5l = Innmesk volum - 5 - 3 + 10, dvs innmesk volum = 20,5l.

Det er sannsynlig at enzymene er nesten ferdiggått og du kan få problemer med sukkeromdanningen, så ikke bli overrasket om du får lavt utbytte av denne batchen...
Takk
 
Tenkte å foreta en generell vannjustering (i henhold til bryggekaklulatoren) men finner ikke blonde der, hva er mest nærliggende å velge?
 
Fersk brygger med BIAB og en del spørsmål:

Jeg har ikke tatt meg tid og/eller råd til å lage et meskekar enda og koker i en 20L gryte.
Har brygget 3 brygg til nå, med litt under middels resultater vil jeg si.

Jeg lurer på om det er en kjent metode og meske rett i gryta, og ved og regulere temperaturen under mesking med og sette hele gryta inn i stekeovnen på svak varme? Hvor mye vil det ha og si for smaken om tempen stiger 3-4 grader i løpet av 60 minutter? Og HVA skjer med smaken? Er det viktig og røre uder hele mesken? Eller skal man helst ikke røre?

I tillegg ender jeg ALLTID på for høy OG etter kok, men tror kanskje jeg skylder med litt lit vann (3 liter vann pr kilo malt). Andre tips her motas med takk.

Blir ølen søtere jo høyere mesketemp, og jo høyere OG man har etter kok?

-Dan
 
Fersk brygger med BIAB og en del spørsmål:

Jeg har ikke tatt meg tid og/eller råd til å lage et meskekar enda og koker i en 20L gryte.
Har brygget 3 brygg til nå, med litt under middels resultater vil jeg si.

Jeg lurer på om det er en kjent metode og meske rett i gryta, og ved og regulere temperaturen under mesking med og sette hele gryta inn i stekeovnen på svak varme? Hvor mye vil det ha og si for smaken om tempen stiger 3-4 grader i løpet av 60 minutter? Og HVA skjer med smaken? Er det viktig og røre uder hele mesken? Eller skal man helst ikke røre?

I tillegg ender jeg ALLTID på for høy OG etter kok, men tror kanskje jeg skylder med litt lit vann (3 liter vann pr kilo malt). Andre tips her motas med takk.

Blir ølen søtere jo høyere mesketemp, og jo høyere OG man har etter kok?

-Dan

Ok - du mesker i en 20 liters gryte. - Det går bare bra.
Tempen stiger 3-4 grader under mesk - da får du sukkerarter som gjæren ikke klarer å spise (avhengig selvsagt av hvilken temperatur du startet på; 67 grader gir litt ufermenterbart sukker, jo høyere temperatur - desto mere blir det.
Smaken blir fyldigere, med mer karakter av malten du har brukt. (Søtere? Nja, liker ikke betegnelsen - men den kan virke slik?)
For høy OG etter kok = for lite vann. Vann ut mesken til sånn passe OG. Kaldt vann fra en gjennomsnittlig vannkran i Norge er reint nok. Mange bryggere som gjør det; som betyr at du kan koke så mye du har plass til i kjelen og vanne det ut etter at du har tappet vørteren i gjæringskaret.
MEN: Du mesker og koker tydeligvis i samme kasserolle - koker du vørteren uten å fjærne malten?
Går ikke fram av spørsmålet ditt, og hvis du gjør det blir vel resultatet temmelig ille?
 
Sist redigert:
Takker for svar!
Hei, BIAB (Brew in a Bag?) mener jeg var betegnelsen for og meske i gryte og bruke en såkalt "meskepose"? Det er vartfall det jeg gjør. Fjerner både pose og malt før jeg koker
:)
Men jeg filtrer ikke annet en og bruke hevert fra gryta til gjæringskaret, og prøver og ikke få med alt som ligger på bunnen.

Mesket på 63 grader, og mot slutten var det ca 68 grader. (60 Min)

Da er det sånn og forstå at kaldt vann/isbiter er OK etter koking for og hjelpe på nedkjøling av vørter?
 
Vann kokt i 15 minutt frosset til isbiter kan hjelpe bra på nedkjølingshastighet. Trolig litt lavere infeksjonsrisiko på den måten. Husk å justere humla hvis du tynner ut. Litt grums i gjæringskaret påvirker smaken minimalt.
Men siden du ikke er fornøyd, hvilken gjær og hva var temperaturen (i gjæringskaret) den første uka?
Og kan du ikke bruke lavere effekt under meskinga slik at temperaturen ikke øker så mye?
 
Hei! Er helt ny både i ølbrygger-sammenheng og her i forumet. Har brygget 2 batcher à 25 liter som nå står til gjæring, en American Pale Ale og en Juleøl. Kjøpte på netthandelen.no et bryggersett (30 L) som minner om "The Grainfather", men mangler sirkulasjonspumpen. Vørteren/vannet i min kjele varmes opp av et integrert elektrisk varmeelement (2+1 kW) og er termostatstyrt. Problemet jeg oppdaget under brygging, og som jeg ikke var klar over da jeg kjøpte settet, var at temperaturstyringen foregår over step på 5 grader celcius. Det vil si at temperaturinnstilling ved mesking blir f.eks enten 60, 65, 70 .... grader celsius. Etter det jeg har forstått så er eksakt mesketemperatur veldig viktig, og det byr selvsagt på utfordringer. Jeg brukte et analogt termometer samtidig som jeg manuelt koplet varmeelementet av/på, og i tillegg tappet jeg kontinuerlig vørter fra tappekranen i bunnen av kjelen og helte tilbake over malten i toppen på kjelen. Klarte på denne måten å holde ønsket mesketemperatur ganske nøyaktig. Jeg har til rådighet en STC-1000 som jeg lurer på å bruke som erstatning for den innebygde temperatur-regulatoren, og her kommer spørsmålet: Kan jeg kople den interne føleren i bryggersettet direkte til min STC-1000, eller må jeg bruke den som medfølger STC-1000? Dersom jeg må bruke temperaturføleren som medfølger STC-1000, legger jeg den da direkte i vørteren? Har vært inne på tanken på å tre temperaturføleren inn i et rustfritt stålrør som forsegles i begge ender for å hindre at føleren kommer i kontakt med væske. Noen innspill her?
 
Den ligner nok mer på Bratberg kompaktbrygger som kan kjøpes på brygging.no, enn en Grainfather... Jeg hadde nok prøvd meg på en stc1000 oppgradering selv :) Den innebygde sensoren vil jeg tro du ikke kan bruke, men du kan bruke sensoren som følger med om du f.eks kjøper en thermowell og monterer i siden på bryggeren. Obs, sørg for at den monteres lavt så den ikke kommer i konflikt med meskerøret. Også ville jeg ha oppgradert stc1000 med stc1000p-ovbsc firmwaren. Se egen tråd her på hvordan en stc1000 flashes med ny firmware eller kjøp ferdig hos plopp plopp. Også kommer du den så den styrer 2000watt elementet.
 
Gjæringskaret har stått på varmekabler og den vil jeg anslå (har ikke målt mens det gjærer) ca 22-23 grader.
Siste brygget ble flyttet opp fra gulvet siden jeg har en mistanke om at det har gjæret litt for varmt. Må kanskje få festet et termometer på gjæringsdunken. Er det noen gode tips her? Tape den fast på utsiden, eller borre et hul?

Gjæren har vært litt forskjellig, men jeg har nok gjæret i toppskiktet av tempratur spec på den alle gangene.

Men da har jeg fått en del gode tips til neste gang.

Notes to self:

Mindre varme i stekeovn ved mesking.
Bruke isbiter for vørter kjøling er OK
Vann ut vørteren om OG blir høyere en i oppskriften
Ikke gjære rett på varmekabler
Ikke gjære på for høy temp. (Holde seg i nedre 1/2del av spec.)
Bedre kontroll på temperatur under gjæringa.
 
Tilbake
Topp