Tråden for dumme spørsmål.

Nytt spørsmål: jeg skal igang med mitt første batch på tirsdag, og er veldig spent. Jeg skal brygge 25l ipa med pale og karamell malt, og centannial og cascade humle. Men siden jeg er helt fersk er jeg ikke sikker på hvor mye malt og humle jeg skal bruke, eller i hvilke forhold. Noen som kan hjelpe meg?
 
Nytt spørsmål: jeg skal igang med mitt første batch på tirsdag, og er veldig spent. Jeg skal brygge 25l ipa med pale og karamell malt, og centannial og cascade humle. Men siden jeg er helt fersk er jeg ikke sikker på hvor mye malt og humle jeg skal bruke, eller i hvilke forhold. Noen som kan hjelpe meg?
1. Finn en oppskrift og kopier den...
2. Skaff deg et bryggeprogram, lek deg med dette
3. Les en bryggebok, du har mye å lære
4. Google kan gi det svar på det meste, når du vet hva du skal spørre om
5. Anbefaler medlemsskap i Norbrygg
6. Lykke til :)
 
Der er tørr gjær det er snakk om.
Har ikke humle for hånden desverre. Hvis jeg skulle humlet det. Hvor mye og hva slags humle egner seg til tørrhumling?
Er 23l smugglers ale jeg har satt.
Antar at det er et Muntons sett du har satt. La det være som det er, event tørrhumle med en engelsk Humle, 30-50g...
 
Har en blonde ale som har stått på fat i 9 dager på 0,8 bar (4 grader), men føles som om det er litt lite kullsyre i ølet og det kommer veldig fort ut av kranen. Har testet for lekkasjer. Bruker 1m av 5mm slange med picnic kran og åpner picnickranen helt når jeg tapper. Burde jeg kjøpe en slange på 3m?
 
Finnes det en formel på hvor mye vann utvider seg når det er varmt? Hadde vært greit å måle antall liter til koking mer nøyaktig. Skyllevannet utvidet seg ca 2 liter fra 8,5l til 10,5l ved 80 grader ut ifra måleskalaen på gryta.
 
20% på i underkant av 70 grader forskjell? Det høres veldig merkelig ut. Standard i Beersmith er vel å trekke fra 4% fra 100 grader til ca. 20 grader, noe jeg alltid har funnet å stemme godt.
 
Jeg har en SAGA Captains IPA på gjæring. OG var 1061. Nå er den etter 10 dager på 1008. Antar den er klar til flasking om et par dager. Er det kort tid? I følge bruksanvisningen skal det gå en uke til... Den har stått på kjøkkenet i ca 21 grader siden starten.
 
Brygget en saison i går, og glemte å tilsette sukker under koking for å tørre den ut. Vil det ha samme effekt å tilsette sukkerlake i gjæringskaret?
 
I følge Beersmith har amerikansk melasse en EBC på ca 160.
Om Billingtons karakteriseres som en lys variant er vel 120-130 en grei gjetting.
 
Tilbake
Topp