Tråden for dumme spørsmål.

Lykke til og vørteren klarer seg sannsynligvis noen dager uten å bli dårlig. Ikke så mye igjen i den som kan gjøre ugang når den har vært oppe i 98 grader og står med lokk i gryta som den ble varmet opp i.

Alt ikke ikke helt etter planen her heller i dag da jeg skulle fate pilsen

Fylte fatet med star san satte trykket til 1 bar for å sjekke om fatet var tett (har vært litt uheldig med at lokket har lekket litt tidligere)
Uten å tenke meg om trykker jeg ned ballock for å desinfisere slange etc.
Uten å sette på slangen først..

Star san over hele kjøkkenbenken m.m.

Hva gjør jeg så. Handler raskt, vasker meg i ansiktet, tørker opp, midt oppi dele hele begynner VB å pippe fordi den senser fuktighet
Hopper i dusjen og fortsetter å tørke opp

Tapping ble utsatt, men nå er det ihvertfall rent :rolleyes:

Noen som forresten vet hvor skadelig utblandet star san (ca. 5 ml/L) er for treverk etc. viss det ikke blir skylt og tørket skikkelig av?

Har en kjølespiral som jeg skal koble til vannkrana. Bruker da silikonslange med 9mm indre/12mm ytre diameter.
Kan enten bruke krana på badet, med en slik tilkoblet: Krantilkobling - da virker det som jeg ender opp med gjenger som er 33.8mm.

Eller så kan jeg bruke dusjen. Der har meg målt ytre gjenger til ~19mm (kobler av slangen til dusjhodet).

Noen tips til en overgang som passer på en av de to stedene?

Alt ikke ikke helt etter planen her heller i dag da jeg skulle fate pilsen

Fylte fatet med star san satte trykket til 1 bar for å sjekke om fatet var tett (har vært litt uheldig med at lokket har lekket litt tidligere)
Uten å tenke meg om trykker jeg ned ballock for å desinfisere slange etc.
Uten å sette på slangen først..

Star san over hele kjøkkenbenken m.m.

Hva gjør jeg så. Handler raskt, vasker meg i ansiktet, tørker opp, midt oppi dele hele begynner VB å pippe fordi den senser fuktighet
Hopper i dusjen og fortsetter å tørke opp

Tapping ble utsatt, men nå er det ihvertfall rent :rolleyes:
Hos meg har starsan-alternativet til brewshop satt mark farge på ubehandlet treverk. Har vel samme virkestoff som starsan

Utblandet?
Sprayet litt Star San 1% (5 x annbefalt utblanding) på en gammel tresleiv i går
Så like fin ut i dag tidlig

Haff.. Trælet å bo slik til at alt bryggerelatert må gå via nettbutikk. Men nå er starter-karrieren min i startgropa så jeg lærer vel.. :)
Men tenk så langt det også er til en overbefolket klynge av klyser:p Skogen er flott. Jeg bruker i alle fall 2+ timer til BS, som sagt så går det nok greit. Og gjærnæring er jo ikke så dyrt og har god holdbarhet så kjøp heller litt mer enn for lite :)

Men tenk så langt det også er til en overbefolket klynge av klyser:p Skogen er flott. Jeg bruker i alle fall 2+ timer til BS, som sagt så går det nok greit. Og gjærnæring er jo ikke så dyrt og har god holdbarhet så kjøp heller litt mer enn for lite :)
Skog har vi nok av og jeg klager ikke på det:) Vi hadde maltmons på Hamar, men det var nok ikke liv laga for en fysisk butikk desverre.

Skog har vi nok av og jeg klager ikke på det:) Vi hadde maltmons på Hamar, men det var nok ikke liv laga for en fysisk butikk desverre.
Ser den, røyk en lokal sjappa her også, fikk humleposer for 10 spenn og 6 glass for knappe 150, skjems litt, men en god deal kan jeg ikke styre unna. Som sagt, kjøpe 3-4 rør med wyeast gjærnæring så har du :)

Har en gammel pc-vifte. Tenkte å bruke den for å få litt bevegelse i lufta i et kjøleskap. Hvordan kobler jeg den på en trygg og god måte?

2AAC7B4E-97B3-49AF-8DEC-5294C5F072EE.jpeg

Har en gammel pc-vifte. Tenkte å bruke den for å få litt bevegelse i lufta i et kjøleskap. Hvordan kobler jeg den på en trygg og god måte?

Vis vedlegget 47899
Jeg har tidligere brukt en Tracopower TIW 12-112 strømforsyning til å drive en vifte, men tror det også vil fungere med en konstant-spenning LED driver som er billigere, f.eks. Meanwell APV-12E-12. Du trenger bare 2W, men disse på 12W er lettest tilgjengelig og med faste ledningsender er de veldig lette å koble med Wago-koblinger. Strømforsyning og koblinger bør legges i en koblingsboks. Tilførsel kan f.eks. være en lampettledning.

Det ser ut som den viften har 4-pin ut, sort, gul, grønn og blå - da er vanligvis sort jord og kobles på sort (-) ut fra strømforsyning og gul er 12v og kobles på rød (+) ut fra strømforsyning.

Tilbake
Topp