Tråden for dumme spørsmål.

Haff.. Trælet å bo slik til at alt bryggerelatert må gå via nettbutikk. Men nå er starter-karrieren min i startgropa så jeg lærer vel.. :)
Men tenk så langt det også er til en overbefolket klynge av klyser:p Skogen er flott. Jeg bruker i alle fall 2+ timer til BS, som sagt så går det nok greit. Og gjærnæring er jo ikke så dyrt og har god holdbarhet så kjøp heller litt mer enn for lite :)
 
Men tenk så langt det også er til en overbefolket klynge av klyser:p Skogen er flott. Jeg bruker i alle fall 2+ timer til BS, som sagt så går det nok greit. Og gjærnæring er jo ikke så dyrt og har god holdbarhet så kjøp heller litt mer enn for lite :)
Skog har vi nok av og jeg klager ikke på det:) Vi hadde maltmons på Hamar, men det var nok ikke liv laga for en fysisk butikk desverre.
 
Skog har vi nok av og jeg klager ikke på det:) Vi hadde maltmons på Hamar, men det var nok ikke liv laga for en fysisk butikk desverre.
Ser den, røyk en lokal sjappa her også, fikk humleposer for 10 spenn og 6 glass for knappe 150, skjems litt, men en god deal kan jeg ikke styre unna. Som sagt, kjøpe 3-4 rør med wyeast gjærnæring så har du :)
 
Har en gammel pc-vifte. Tenkte å bruke den for å få litt bevegelse i lufta i et kjøleskap. Hvordan kobler jeg den på en trygg og god måte?

2AAC7B4E-97B3-49AF-8DEC-5294C5F072EE.jpeg
 
Har en gammel pc-vifte. Tenkte å bruke den for å få litt bevegelse i lufta i et kjøleskap. Hvordan kobler jeg den på en trygg og god måte?

Vis vedlegget 47899
Jeg har tidligere brukt en Tracopower TIW 12-112 strømforsyning til å drive en vifte, men tror det også vil fungere med en konstant-spenning LED driver som er billigere, f.eks. Meanwell APV-12E-12. Du trenger bare 2W, men disse på 12W er lettest tilgjengelig og med faste ledningsender er de veldig lette å koble med Wago-koblinger. Strømforsyning og koblinger bør legges i en koblingsboks. Tilførsel kan f.eks. være en lampettledning.

Det ser ut som den viften har 4-pin ut, sort, gul, grønn og blå - da er vanligvis sort jord og kobles på sort (-) ut fra strømforsyning og gul er 12v og kobles på rød (+) ut fra strømforsyning.
 
Er det slik at underlating helt fjerner problemet med eventuelle deigballer? Slipper røringen i sin helhet for å «blande mesken». Jeg har nemlig hørt dette opp gjennom av ymse kilder deriblant på YouTube, uten at jeg med sikkerhet vet om det faktisk er så effektivt?
 
Har en gammel pc-vifte. Tenkte å bruke den for å få litt bevegelse i lufta i et kjøleskap. Hvordan kobler jeg den på en trygg og god måte?
Dæven, blås på den med luft og så litt elektronikkrens før du sirkulerer lufta i gjæringsskapet med den saken der :eek:
Er vel en 4-pin vifte regner jeg nesten med. 1 er jord, 2 er strøm og ledere 3 og 4 er for å kontrollere hastighet.
 
Er det slik at underlating helt fjerner problemet med eventuelle deigballer? Slipper røringen i sin helhet for å «blande mesken». Jeg har nemlig hørt dette opp gjennom av ymse kilder deriblant på YouTube, uten at jeg med sikkerhet vet om det faktisk er så effektivt?
Underlating?
 
Er det slik at underlating helt fjerner problemet med eventuelle deigballer? Slipper røringen i sin helhet for å «blande mesken». Jeg har nemlig hørt dette opp gjennom av ymse kilder deriblant på YouTube, uten at jeg med sikkerhet vet om det faktisk er så effektivt?

Jeg har gjort dette en del ganger nå, og ja, det er den beste måten å gjøre det på - med et forbehold.

Jeg kverner maltet i en meskepose som jeg har spent opp i ei bøtte. Så tar jeg den bare ut av bøtta og senker den forsiktig ned i kjelen. På den måten blir det minimalt med støving.

Meskevannet har jeg i en kjele som står høyere enn meskekjelen, så tyngdekrafta gjør jobben. Vannet kommer altså inn fra bunnen av kjelen, midt under falskbunnen, og stiger opp gjennom maltet. Du må røre noe, men du lager mye mindre plask og styr enn når gjør det på andre måter. Og det er mye lettere å unngå maltboller.

Ulemper? Det tar litt lenger tid, og det er vanskelig å treffe temperaturen presist. Men jeg begynner å få en viss følelse for det nå, og det har gått bra. Sikter meg inn litt under for sikkerhets skyld, og bruker plata for å få mesken opp den graden eller to jeg havner under.

Jeg gjør dette fordi det er en del av lodo-konseptet, som jeg har bestemt meg for å følge en stund, bare for å teste det ut. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok ikke gjort det; det er en del styr.
 
Brygger en Brygg selv American IPA i dag søndag. 100 g Eukanot ved 2 min. I oppskriften oppgitt til 7,1% alfasyre, men normalt ligger Eukanot på 13-14 %. Merkelig, og det har har selvsagt en viss innvirning på IBU (76 vs 81). Gammel humle eller? Kanskje kjøre den i Hop stand på 80 grader for sikkerhet skyld eller redusere med noen gram? Noe forslag?
 
Tilbake
Topp