Ja.passa på å ta hydrometermålingene av både vørter og vann ved 20 grader?
Ja.passa på å ta hydrometermålingene av både vørter og vann ved 20 grader?
Jeg så i frysa at det lå litt gammel humle der. Det jeg lurer på er om det kan brukes. Er det bare smaken som blir mindre, eller kan det rett og slett bli dårlig smak av det?
Høres ikke bra ut. Min siste m Lallemand Voss Kveik gikk fra OG 1.050 til SG 1.011 på to dager med ~32 grader i rommet.
Jeg hadde gått for wifi, men har tilt og det har lært meg at gjæringsforløp vil avvike noe så å kunne følge med å stille deretter er bedre enn å stole på forhåndsinnstillinger, det var mine 10 øre i alle fall.Inkbird 308wifi eller 310
jeg kjøpte plutselig et kjøleskap jeg tenkte å bruke til gjæring. Endelig få kontroll på den parameteren. Det jeg lurer på er hvilken temperaturstyringsenhet jeg bør kjøpe. 308 har wifi, som gjør at alt kan styres på app. 310 kan forhåndsprogrammeres. Hvilke anbefaler du?
hva brukes som varmekilde?
Helt enig med @Kloakk her. Jeg kjøpte før den med wifi kom, og det er flere ganger jeg gjerne skulle hatt muligheten til å fjernstyre.Inkbird 308wifi eller 310
jeg kjøpte plutselig et kjøleskap jeg tenkte å bruke til gjæring. Endelig få kontroll på den parameteren. Det jeg lurer på er hvilken temperaturstyringsenhet jeg bør kjøpe. 308 har wifi, som gjør at alt kan styres på app. 310 kan forhåndsprogrammeres. Hvilke anbefaler du?
Jeg vil ikke anbefale bruk av både kjøle- og varmekilde samtidig. La romtemperatur styre temperaturen opp (eller ned). Da unngår du "jojo-effekten."
Jeg, som aldri trenger å øke temperaturen over romtemperatur med den gjæren jeg bruker, har pensjonert varmebeltet mitt.
Jeg bruker en av disse Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS i bunnen av gjæringsskapet, ingen jojo effekt her så lenge temperaturføleren til inkbirden er mot karet og isolert for lufttemperaturhvordan funker dette i praksis. Bare ikke koble til noe varmekilde? Kjøleskapet skal stå i garasjen. Nå er det 11 grader der.
Enig med deg igjen jegSamme her, og klarer ikke finne en overbevisende grunn til å kjøpe den med wifi når jeg tross alt har en som fungerer til formålet![]()
Du stiller ønsket temp på ink.bird, f.eks 18 grader for en ale. Så kan du stille hvor mange grader over og under temperaturen du har valgt den får gå før kjøling kobler inn og eventuelt varme slår seg på. Jeg har 0,3 grader over og under. I tilfellet med 18 grader, vil kjøleskapet slå seg på ved 18,3. Når den når 17,7 slår kjøleskapet seg av og ev. Varmen på. Står kjøleskapet i garasjen trenger du også varme. Søk på varmeplate, de fleste bryggebutikker selger det.hvordan funker dette i praksis. Bare ikke koble til noe varmekilde? Kjøleskapet skal stå i garasjen. Nå er det 11 grader der.
En fiks løsning det der!Jeg bruker en av disse Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS i bunnen av gjæringsskapet, ingen jojo effekt her så lenge temperaturføleren til inkbirden er mot karet og isolert for lufttemperaturJeg har vifte, så tør ikke si hvordan det vil fungere uten.
Vis vedlegget 47854
Det røret så jo veldig kjekt ut. En vifte er sikkert ikke så dumt for å sirkulere lufta i skapet for jevnere temperatur.Jeg bruker en av disse Varmerør, 45w - 30 cm - Marineshop AS i bunnen av gjæringsskapet, ingen jojo effekt her så lenge temperaturføleren til inkbirden er mot karet og isolert for lufttemperaturJeg har vifte, så tør ikke si hvordan det vil fungere uten.
Vis vedlegget 47854
Jeg tror spørsmålet var rettet til @Jørgen O da han sa at han ikke ville anbefale varme og kjøling. Noe som selvfølgelig ikke vil fungere i en garasje som holder 11 graderDu stiller ønsket temp på ink.bird, f.eks 18 grader for en ale. Så kan du stille hvor mange grader over og under temperaturen du har valgt den får gå før kjøling kobler inn og eventuelt varme slår seg på. Jeg har 0,3 grader over og under. I tilfellet med 18 grader, vil kjøleskapet slå seg på ved 18,3. Når den når 17,7 slår kjøleskapet seg av og ev. Varmen på. Står kjøleskapet i garasjen trenger du også varme. Søk på varmeplate, de fleste bryggebutikker selger det.