Ekornskurken
Norbrygg-medlem
Jeg klargjør gryta med falskbunn og alt også pleier jeg å kverne rett i gryta i garasjen, bærer den så inn på sin plass, dette i mens vannet varmes til striketemp i HLT. Hvilket «hull» jeg fyller gryta med vann fra er egentlig det samme for meg da jeg bare pumper det inn uansett, dersom jeg underlater må jeg da bytte «hull» etter gjennomført oppfylling av meskevann for å sirkulere, men det er ikke så pes.Jeg har gjort dette en del ganger nå, og ja, det er den beste måten å gjøre det på - med et forbehold.
Jeg kverner maltet i en meskepose som jeg har spent opp i ei bøtte. Så tar jeg den bare ut av bøtta og senker den forsiktig ned i kjelen. På den måten blir det minimalt med støving.
Meskevannet har jeg i en kjele som står høyere enn meskekjelen, så tyngdekrafta gjør jobben. Vannet kommer altså inn fra bunnen av kjelen, midt under falskbunnen, og stiger opp gjennom maltet. Du må røre noe, men du lager mye mindre plask og styr enn når gjør det på andre måter. Og det er mye lettere å unngå maltboller.
Ulemper? Det tar litt lenger tid, og det er vanskelig å treffe temperaturen presist. Men jeg begynner å få en viss følelse for det nå, og det har gått bra. Sikter meg inn litt under for sikkerhets skyld, og bruker plata for å få mesken opp den graden eller to jeg havner under.
Jeg gjør dette fordi det er en del av lodo-konseptet, som jeg har bestemt meg for å følge en stund, bare for å teste det ut. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok ikke gjort det; det er en del styr.
Um enkelte passiarer av det avsnittet ble litt.... rart!