Tråden for dumme spørsmål.

Jeg sikler litt på denne, så sant den gjør det den skal, men jeg vil ikke bruke den på fat da jeg bare har ett fat og ikke ønsker et ekstra. Er det en mulighet for å feks koble slangene mellom gjæringskaret og fatet? Fatet er ikke noe problem da jeg har jg kobling på fatkoblingen, men dette har jeg jo ikke på gjæringskaret. Kan jeg feks bare finne en tykkere slange og skjøte slangene sammen med en slangeklemme så sant jeg ikke strammer for hardt eller bruke en overgang etc? Filtreringskit til øl - med John Guest hurtigkoblinger
Det filteret må brukes med trykk :)

Noen erfaringer med Lallemand New England eller M66? Ser de skriver fruktig aromaprofil. Kan man da i teorien få en mer juicy IPA, med å bare bytte ut US-05, eller er det i realiteten bare forsøk på "salg"?

Kan man bruke olivenolje for å kompensere for manglende røring i en starter?
(Siden man har røring for å få inn oksygen og olivenolje kan erstatte behovet for oksygen med tanke på cellemembraner etc)

Kan man bruke olivenolje for å kompensere for manglende røring i en starter?
(Siden man har røring for å få inn oksygen og olivenolje kan erstatte behovet for oksygen med tanke på cellemembraner etc)

Tja - kanskje: Should you put olive oil in your homebrew?

Det ser ut, om jeg ikke misforstår, som om det har virkning på ølet i form av økt esterproduksjon og lengre gjæringstider. Spørsmålet er om det er stor nok økning til at det egentlig spiller noen rolle.

Det er vanskelig å dosere riktig - men jeg veit ikke hvor ille det er å overdosere.

Noen erfaringer med Lallemand New England eller M66? Ser de skriver fruktig aromaprofil. Kan man da i teorien få en mer juicy IPA, med å bare bytte ut US-05, eller er det i realiteten bare forsøk på "salg"?

Uten å ha prøvd New England vil jeg si at du definitivt vil få en mer juicy IPA. Scott Janish forteller at han gjorde et forsøk med en mer nøytral gjær i NEIPA, og at det ikke blei bra. Konklusjonen hans var at esterne fra gjæren spilte en viktig rolle i den fruktigheta du skal ha i en NEIPA. (Kilde: Episode 91 her Experimental Brewing | Experimental Homebrewing )

Dette henger sammen med gjærens evne til biotransformasjon - mer innvikla enn jeg evner å gjøre rede for:oops: - og her peker noen gjærtyper seg klart ut. Wyeast 1318 er den kanskje mest brukte, og du har også den som The Alchemist bruker (Conan). Denne kilden sier at Lallemands New England er en Conan: The Complete Guide to the "Conan" Strain of Yeast - Beer Maverick

Uten å ha prøvd New England vil jeg si at du definitivt vil få en mer juicy IPA. Scott Janish forteller at han gjorde et forsøk med en mer nøytral gjær i NEIPA, og at det ikke blei bra. Konklusjonen hans var at esterne fra gjæren spilte en viktig rolle i den fruktigheta du skal ha i en NEIPA. (Kilde: Episode 91 her Experimental Brewing | Experimental Homebrewing )

Dette henger sammen med gjærens evne til biotransformasjon - mer innvikla enn jeg evner å gjøre rede for:oops: - og her peker noen gjærtyper seg klart ut. Wyeast 1318 er den kanskje mest brukte, og du har også den som The Alchemist bruker (Conan). Denne kilden sier at Lallemands New England er en Conan: The Complete Guide to the "Conan" Strain of Yeast - Beer Maverick

Ergo, ved å bruke en simpel IPA med US-05, og bytte ut gjæra med en NE-gjær, vil man ha merkbar forskjell i "juicyness"?

Ergo, ved å bruke en simpel IPA med US-05, og bytte ut gjæra med en NE-gjær, vil man ha merkbar forskjell i "juicyness"?

Jeg bruker stort sett bare wyeast 1318/Imperial A38 til IPA og NEIPA - jeg synes den er helt suveren - og aldri 05, så jeg kan ikke si ut fra egen erfaring at du får denne forskjellen. Men i teorien skulle du få det.

Du kan jo teste en Vestkyst fra Kinn, som er en klassisk IPA brygga med wyeast 1318. (Prøv å finne en som er noenlunde fersk.) Men der tørrhumler de på "gamlemåten", dvs. etter at hovedgjæringa er over, hvilket betyr at de ikke får noen biotransformasjonseffekt av tørrhumlinga. For optimal effekt av gjærens egenskaper skal du tilsette en del av tørrhumla under aktiv gjæring - og ikke vent for lenge. (Det er ei avveiing som må gjøres der. Når det produseres mye CO2, drar den med seg aromastoffer ut av ølet. Og de ekstraheres ganske raskt fra humla, så har du i humla for tidlig, blir mye av effekten bokstavelig talt blåst ut av ølet. Men har du i humla for seint, blir ikke biotransformasjonseffekten særlig merkbar. (Jeg prøver å treffe akkurat etter at gjæraktiviteten har begynt så vidt å avta - men jeg veit ikke om det er det ideelle:).)

Skulle du føle for å gå til bunns i dette her, skaffer du deg The New IPA av Scott Janish, som er blitt moderne humlehoders nye bibel. Experimental Brewing har forøvrig to podcastepisoder med ham om det han kommer med i denne boka.

Kjapt spørsmål.
Mister øl på fat karboneringen sin hvis det (delvis) fryser?
Kjøleskapet tok litt av når snøen kom...

Jeg tror ikke det, så lenge det er tilkoplet en CO2 kilde med rett trykk, vil den slik jeg tenker i så fall gjenoppta karboneringen. Men gjerne test med et glass og meld tilbake! :) Både kjapt og etter en uke eller så!

Tja - kanskje: Should you put olive oil in your homebrew?

Det ser ut, om jeg ikke misforstår, som om det har virkning på ølet i form av økt esterproduksjon og lengre gjæringstider. Spørsmålet er om det er stor nok økning til at det egentlig spiller noen rolle.

Det er vanskelig å dosere riktig - men jeg veit ikke hvor ille det er å overdosere.
Det er riktig at det visstnok påvirker esterproduksjon. Det er også derfor jeg vurderer det i en starter, ikke i selve brygget. Så kan man jo diskutere om man klarer å unngå overdosering i starteren og at noe olje blir med over i brygget ved pitching av dekantert startergjær...

Det er riktig at det visstnok påvirker esterproduksjon. Det er også derfor jeg vurderer det i en starter, ikke i selve brygget. Så kan man jo diskutere om man klarer å unngå overdosering i starteren og at noe olje blir med over i brygget ved pitching av dekantert startergjær...

Et spørsmål er om det er noe poeng i å bruke det i en starter. Effekten av oksygenet vi kontinuerlig blander inn, er jo ikke bare at gjæren kan bruke det til å syntetisere steroler, men også at den kan respirere, og på den måten utnytte energien i sukkeret veldig mye mer effektivt enn om den bare fermenterer. Og jeg antar at det er det siste som gjør at vi får mer gjær ut av en starter på rører enn av en som står stille.

Et spørsmål er om det er noe poeng i å bruke det i en starter. Effekten av oksygenet vi kontinuerlig blander inn, er jo ikke bare at gjæren kan bruke det til å syntetisere steroler, men også at den kan respirere, og på den måten utnytte energien i sukkeret veldig mye mer effektivt enn om den bare fermenterer. Og jeg antar at det er det siste som gjør at vi får mer gjær ut av en starter på rører enn av en som står stille.
Det er jo den siste antakelsen der som er grunnen til spørsmålet. Er den korrekt? Trenger man en rører i det hele tatt på starteren dersom man bruker olivenolje?

Noen som vet om det er noe forskjell på Dupont's Bons Væux 0,75 og 1,5 flasker som polet selger?
Literprisen på den største er en del høyere på den største flaska, og det er jo litt merkelig.
Beskrivelsen er så og si lik, den eneste forskjellen er at det står at den største er sekundærfermentert på flaske, mulig det er det som er forskjellen.

Tror også at den største har den originale gule etiketten, men det er ikke noe bilde av den på polets nettside.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029501

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029505

Så lenge fatet ikke lekker vil du ha akkurat samme mengde CO2 i fatet. (-Hvis det ikke er tilkoblet CO2-tank, altså. I så fall kan du få overkarbonering.)
Takker. Det åpenbare svaret eller spørsmålet er vel "Hvis karboneringen forsvinner, hvor forsvinner den da siden fatet er tett?"
Skal teste i kveld. Uten å ha tilkoblet Co2.

Noen som vet om det er noe forskjell på Dupont's Bons Væux 0,75 og 1,5 flasker som polet selger?
Literprisen på den største er en del høyere på den største flaska, og det er jo litt merkelig.
Beskrivelsen er så og si lik, den eneste forskjellen er at det står at den største er sekundærfermentert på flaske, mulig det er det som er forskjellen.

Tror også at den største har den originale gule etiketten, men det er ikke noe bilde av den på polets nettside.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029501

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029505

Snodig, tror det er samme
begge er vel sekundærfermentert på flaske
Dupont Bons Voeux magnum

Tilbake
Topp