Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har gjort dette en del ganger nå, og ja, det er den beste måten å gjøre det på - med et forbehold.

Jeg kverner maltet i en meskepose som jeg har spent opp i ei bøtte. Så tar jeg den bare ut av bøtta og senker den forsiktig ned i kjelen. På den måten blir det minimalt med støving.

Meskevannet har jeg i en kjele som står høyere enn meskekjelen, så tyngdekrafta gjør jobben. Vannet kommer altså inn fra bunnen av kjelen, midt under falskbunnen, og stiger opp gjennom maltet. Du må røre noe, men du lager mye mindre plask og styr enn når gjør det på andre måter. Og det er mye lettere å unngå maltboller.

Ulemper? Det tar litt lenger tid, og det er vanskelig å treffe temperaturen presist. Men jeg begynner å få en viss følelse for det nå, og det har gått bra. Sikter meg inn litt under for sikkerhets skyld, og bruker plata for å få mesken opp den graden eller to jeg havner under.

Jeg gjør dette fordi det er en del av lodo-konseptet, som jeg har bestemt meg for å følge en stund, bare for å teste det ut. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok ikke gjort det; det er en del styr.
Jeg klargjør gryta med falskbunn og alt også pleier jeg å kverne rett i gryta i garasjen, bærer den så inn på sin plass, dette i mens vannet varmes til striketemp i HLT. Hvilket «hull» jeg fyller gryta med vann fra er egentlig det samme for meg da jeg bare pumper det inn uansett, dersom jeg underlater må jeg da bytte «hull» etter gjennomført oppfylling av meskevann for å sirkulere, men det er ikke så pes.

Um enkelte passiarer av det avsnittet ble litt.... rart!
 
Har sett litt på den 30liters brewbien på netthandelen. Er det noe å satse på? Jeg velger å gå for hva flertallet forteller meg her da jeg regner med dere har nok erfaring til å kunne ta valget for meg
 
Har sett litt på den 30liters brewbien på netthandelen. Er det noe å satse på? Jeg velger å gå for hva flertallet forteller meg her da jeg regner med dere har nok erfaring til å kunne ta valget for meg
Fungerer helt supert til å begynne med. Men du må sjekke om klemringskoblinger til kjøleren følger med, ellers må du kjøpe det utenom.
 
Fungerer helt supert til å begynne med. Men du må sjekke om klemringskoblinger til kjøleren følger med, ellers må du kjøpe det utenom.
Ja det var det jeg la merke til på bildene. Blir vanskelig å få brukt kjøleren uten koblingene. Jeg tenker å investere i en allgrain maskin som jeg skal kjøre løpet helt ut i. Jeg ønsker en bra maskin som jeg skal bruke helt til den rett og slett går i stykker. Må innrømme det har fristet litt med brewtools også, men da må en mildt sagt sette av noen tusenlapper i noen mnd før en kan kjøpe. Så er det kanskje litt overkill for en privatperson som ikke selger til butikker osv å være i besittelse av en sånn maskin?
 
Ja det var det jeg la merke til på bildene. Blir vanskelig å få brukt kjøleren uten koblingene. Jeg tenker å investere i en allgrain maskin som jeg skal kjøre løpet helt ut i. Jeg ønsker en bra maskin som jeg skal bruke helt til den rett og slett går i stykker. Må innrømme det har fristet litt med brewtools også, men da må en mildt sagt sette av noen tusenlapper i noen mnd før en kan kjøpe. Så er det kanskje litt overkill for en privatperson som ikke selger til butikker osv å være i besittelse av en sånn maskin?
Kjør på med Netthandel maskina først. Klemringskoblinger er du nødt til å ha, kjøleren får du ikke brukt uten. Det kjøper du på biltema eller VVS forretning til den rørdimensjonen som er på kjøleren. Slangeklemmer vil bare hoppe av når du skrur på fullt vanntrykk - det vil jeg ikke anbefale å prøve. Annet du behøver som ikke følger med der er da et eksternt thermometer som du kan måle temperatur i mesken med, for temperatursensor i den kjelen sitter i bunn og utenfor maltsenga. Vet ikke hva anna du har fra før, ser at Netthandelen har et start kit også. Startpakke ølbrygging | Alt til hage og utemiljø
 
Jeg vil forøvrig legge til at om tusenlappene sitter løst, er det på ingen måte overkill å eie en brewtool40, som en privatperson. Det er til oss hjemmebryggere de maskinene er ment.

Når det er lagt til er det jo også viktig å påpeke at du kan få akkurat like god vørter fra en gryte med meskepose oppi som en brewtools maskin eller tre kjelers oppsett som jeg har.
 
Sist redigert:
Kjør på med Netthandel maskina først. Klemringskoblinger er du nødt til å ha, kjøleren får du ikke brukt uten. Det kjøper du på biltema eller VVS forretning til den rørdimensjonen som er på kjøleren. Slangeklemmer vil bare hoppe av når du skrur på fullt vanntrykk - det vil jeg ikke anbefale å prøve. Annet du behøver som ikke følger med der er da et eksternt thermometer som du kan måle temperatur i mesken med, for temperatursensor i den kjelen sitter i bunn og utenfor maltsenga. Vet ikke hva anna du har fra før, ser at Netthandelen har et start kit også. Startpakke ølbrygging | Alt til hage og utemiljø
Da tar jeg sjansen på den. Så får jeg dra ut og skaffe meg noen klemringskoblinger. Ang annet utstyr så har jeg det som trengs for å gjære vørteren, filtrere og tappe. Og fat da selvfølgelig. Takker så mye for tips
 
Jeg sikler litt på denne, så sant den gjør det den skal, men jeg vil ikke bruke den på fat da jeg bare har ett fat og ikke ønsker et ekstra. Er det en mulighet for å feks koble slangene mellom gjæringskaret og fatet? Fatet er ikke noe problem da jeg har jg kobling på fatkoblingen, men dette har jeg jo ikke på gjæringskaret. Kan jeg feks bare finne en tykkere slange og skjøte slangene sammen med en slangeklemme så sant jeg ikke strammer for hardt eller bruke en overgang etc? Filtreringskit til øl - med John Guest hurtigkoblinger
 
Jeg sikler litt på denne, så sant den gjør det den skal, men jeg vil ikke bruke den på fat da jeg bare har ett fat og ikke ønsker et ekstra. Er det en mulighet for å feks koble slangene mellom gjæringskaret og fatet? Fatet er ikke noe problem da jeg har jg kobling på fatkoblingen, men dette har jeg jo ikke på gjæringskaret. Kan jeg feks bare finne en tykkere slange og skjøte slangene sammen med en slangeklemme så sant jeg ikke strammer for hardt eller bruke en overgang etc? Filtreringskit til øl - med John Guest hurtigkoblinger
Hvis det er 9mm slange på dette kitet så burde det gå an på speidel 30l kar da tappekranen har 8mm tut, men må jo stramme til så det ikke lekker
 
Jeg har brygget en partial mash scotch ale wee heavy på ca 7% ABV, fargen og lukt er ok. Smaken også er forsåvidt grei, men har en emmen smak i midten, kan virke metallisk/brennende/søt. avslutningen er kanskje litt bitter/besk kan mistenke at jeg skylte med for høy temperatur. vanskelig og forklare.
Spørmålet mitt er om jeg bør kaste hele greiene eller gi det enda mer tid? Det har nå stått 2 og en halv uke på flaske i kjøleskap.
 
Jeg har brygget en partial mash scotch ale wee heavy på ca 7% ABV, fargen og lukt er ok. Smaken også er forsåvidt grei, men har en emmen smak i midten, kan virke metallisk/brennende/søt. avslutningen er kanskje litt bitter/besk kan mistenke at jeg skylte med for høy temperatur. vanskelig og forklare.
Spørmålet mitt er om jeg bør kaste hele greiene eller gi det enda mer tid? Det har nå stått 2 og en halv uke på flaske i kjøleskap.
Hvis du ikke trenger plassen eller flaskene er det vel ingen grunn til å helle det ut riktig enda? Kanskje det blir bedre? Jeg har ikke helt trua, men hvorfor ikke vente og se?
 
Jeg sikler litt på denne, så sant den gjør det den skal, men jeg vil ikke bruke den på fat da jeg bare har ett fat og ikke ønsker et ekstra. Er det en mulighet for å feks koble slangene mellom gjæringskaret og fatet? Fatet er ikke noe problem da jeg har jg kobling på fatkoblingen, men dette har jeg jo ikke på gjæringskaret. Kan jeg feks bare finne en tykkere slange og skjøte slangene sammen med en slangeklemme så sant jeg ikke strammer for hardt eller bruke en overgang etc? Filtreringskit til øl - med John Guest hurtigkoblinger
Det filteret må brukes med trykk :)
 
Noen erfaringer med Lallemand New England eller M66? Ser de skriver fruktig aromaprofil. Kan man da i teorien få en mer juicy IPA, med å bare bytte ut US-05, eller er det i realiteten bare forsøk på "salg"?
 
Kan man bruke olivenolje for å kompensere for manglende røring i en starter?
(Siden man har røring for å få inn oksygen og olivenolje kan erstatte behovet for oksygen med tanke på cellemembraner etc)
 
Kan man bruke olivenolje for å kompensere for manglende røring i en starter?
(Siden man har røring for å få inn oksygen og olivenolje kan erstatte behovet for oksygen med tanke på cellemembraner etc)

Tja - kanskje: Should you put olive oil in your homebrew?

Det ser ut, om jeg ikke misforstår, som om det har virkning på ølet i form av økt esterproduksjon og lengre gjæringstider. Spørsmålet er om det er stor nok økning til at det egentlig spiller noen rolle.

Det er vanskelig å dosere riktig - men jeg veit ikke hvor ille det er å overdosere.
 
Noen erfaringer med Lallemand New England eller M66? Ser de skriver fruktig aromaprofil. Kan man da i teorien få en mer juicy IPA, med å bare bytte ut US-05, eller er det i realiteten bare forsøk på "salg"?

Uten å ha prøvd New England vil jeg si at du definitivt vil få en mer juicy IPA. Scott Janish forteller at han gjorde et forsøk med en mer nøytral gjær i NEIPA, og at det ikke blei bra. Konklusjonen hans var at esterne fra gjæren spilte en viktig rolle i den fruktigheta du skal ha i en NEIPA. (Kilde: Episode 91 her Experimental Brewing | Experimental Homebrewing )

Dette henger sammen med gjærens evne til biotransformasjon - mer innvikla enn jeg evner å gjøre rede for:oops: - og her peker noen gjærtyper seg klart ut. Wyeast 1318 er den kanskje mest brukte, og du har også den som The Alchemist bruker (Conan). Denne kilden sier at Lallemands New England er en Conan: The Complete Guide to the "Conan" Strain of Yeast - Beer Maverick
 
Uten å ha prøvd New England vil jeg si at du definitivt vil få en mer juicy IPA. Scott Janish forteller at han gjorde et forsøk med en mer nøytral gjær i NEIPA, og at det ikke blei bra. Konklusjonen hans var at esterne fra gjæren spilte en viktig rolle i den fruktigheta du skal ha i en NEIPA. (Kilde: Episode 91 her Experimental Brewing | Experimental Homebrewing )

Dette henger sammen med gjærens evne til biotransformasjon - mer innvikla enn jeg evner å gjøre rede for:oops: - og her peker noen gjærtyper seg klart ut. Wyeast 1318 er den kanskje mest brukte, og du har også den som The Alchemist bruker (Conan). Denne kilden sier at Lallemands New England er en Conan: The Complete Guide to the "Conan" Strain of Yeast - Beer Maverick

Ergo, ved å bruke en simpel IPA med US-05, og bytte ut gjæra med en NE-gjær, vil man ha merkbar forskjell i "juicyness"?
 
Ergo, ved å bruke en simpel IPA med US-05, og bytte ut gjæra med en NE-gjær, vil man ha merkbar forskjell i "juicyness"?

Jeg bruker stort sett bare wyeast 1318/Imperial A38 til IPA og NEIPA - jeg synes den er helt suveren - og aldri 05, så jeg kan ikke si ut fra egen erfaring at du får denne forskjellen. Men i teorien skulle du få det.

Du kan jo teste en Vestkyst fra Kinn, som er en klassisk IPA brygga med wyeast 1318. (Prøv å finne en som er noenlunde fersk.) Men der tørrhumler de på "gamlemåten", dvs. etter at hovedgjæringa er over, hvilket betyr at de ikke får noen biotransformasjonseffekt av tørrhumlinga. For optimal effekt av gjærens egenskaper skal du tilsette en del av tørrhumla under aktiv gjæring - og ikke vent for lenge. (Det er ei avveiing som må gjøres der. Når det produseres mye CO2, drar den med seg aromastoffer ut av ølet. Og de ekstraheres ganske raskt fra humla, så har du i humla for tidlig, blir mye av effekten bokstavelig talt blåst ut av ølet. Men har du i humla for seint, blir ikke biotransformasjonseffekten særlig merkbar. (Jeg prøver å treffe akkurat etter at gjæraktiviteten har begynt så vidt å avta - men jeg veit ikke om det er det ideelle:).)

Skulle du føle for å gå til bunns i dette her, skaffer du deg The New IPA av Scott Janish, som er blitt moderne humlehoders nye bibel. Experimental Brewing har forøvrig to podcastepisoder med ham om det han kommer med i denne boka.
 
Kjapt spørsmål.
Mister øl på fat karboneringen sin hvis det (delvis) fryser?
Kjøleskapet tok litt av når snøen kom...
 
Jeg tror ikke det, så lenge det er tilkoplet en CO2 kilde med rett trykk, vil den slik jeg tenker i så fall gjenoppta karboneringen. Men gjerne test med et glass og meld tilbake! :) Både kjapt og etter en uke eller så!
 
Tilbake
Topp