Eirik KG
Norbrygg-medlem
Ja, litt av grunnen til at jeg sletta det lange svaret var at det inneholdt meninger (der jeg som nevnt er enig med dere begge), så jeg ønsket heller å holde meg til det som er praksisEgentlig er jeg ikke ute etter å hevde noen meninger. Bedømming forutsetter kriterier, hvis ikke blir det totalt meningsløst. Og kriterier for å avgjøre hvilket øl som er "best" har jeg vondt for å se hvordan skulle se ut. Hva som er en feil/usmak er jo i en del tlfeller umulig å si uten å referere til en øltypedefinisjon, og jeg trur - uten å vite noe særlig om vin (jeg er ikke så glad i vin) - at øl er mye vanskeligere enn vin på den måten. Så nei; jeg ser ikke for meg at vi trenger noen revolusjon på området. Samtidig liker jeg "best in show"-varianten så lenge den foregår i liten skala. Jeg må innrømme at jeg får lite ut av mega-variantene med flere hundre øl.
Smaker og smaking er et fascinerende emne. Det er så vidt jeg forstår gjort mye forskning på måten vi oppfatter smaker i de siste åra, og mye ny viten er produsert. Randy Mosher er vel den av de amerikanske guruene som er mest oppdatert på dette, og han er vel verdt å høre på når han dukker opp i podcaster. Og så synes jeg Marshall Schott og de andre bryggosofene har kommet med mye interessant som gir grunn til å sette spørsmålstegn ved mye rundt temaet bedømming.
Har lest smakeboka til Randy Mosher, og han har definitivt strukturert dette med ølsmaking på en god måte. Og da mener jeg virkelig alt som har med smaking av øl å gjøre. Fra biologien bak smak, ingredienser, litt om bryggeprosessen (lurer på hvor mange forskjellige tolkninger av bryggeprosessen jeg har lest de siste årene), hvordan man skal oppbevare øl, servere øl, hvordan man skal smake på øl, hva man skal tenke på, hvordan man kan parre øl med mat. Siden han har noen avsnitt om vasking av glass, manglet det bare litt om hvordan man går på do, så hadde han tatt med seg hele økosystemet til øl, fra jordet til havet.