Finn Berger
Moderator
Egentlig er jeg ikke ute etter å hevde noen meninger. Bedømming forutsetter kriterier, hvis ikke blir det totalt meningsløst. Og kriterier for å avgjøre hvilket øl som er "best" har jeg vondt for å se hvordan skulle se ut. Hva som er en feil/usmak er jo i en del tlfeller umulig å si uten å referere til en øltypedefinisjon, og jeg trur - uten å vite noe særlig om vin (jeg er ikke så glad i vin) - at øl er mye vanskeligere enn vin på den måten. Så nei; jeg ser ikke for meg at vi trenger noen revolusjon på området. Samtidig liker jeg "best in show"-varianten så lenge den foregår i liten skala. Jeg må innrømme at jeg får lite ut av mega-variantene med flere hundre øl.Jeg skrev en ganske lang tekst som svar til @Finn Berger og @Sarge, men det inviterte bare til videre diskusjoner, og dette er et emne jeg tror kommer til å dukke opp som diskusjon for alltid. For å kort oppsummere er jeg enig i alt dere skriver. I bunn og grunn handler det bare om at om vi skal ha en "beste hjemmebrygger"-konkurranse, som egentlig er en "best kontroll over prosessen"-konkurranse, så må vi ha rammer som dømmer øl rettferdig opp mot hverandre. Og det er denne måten Norbrygg har landa på å gjøre det.
Jeg vil også anbefale å delta på dommerkurs når det lar seg gjøre igjen. Det er to vel brukte dager, hvor man kan sitte og lære om, og diskutere, emner som dette, og i tillegg smake på masse god øl (og noen som med vilje har blitt gjort ikke fullt så gode).
Og det eksisterer jo andre konkurranser. Strømmen Hjemmebrygg har i disse dager en konkurranse innen Belgisk Pale Ale, som ikke er i Norbrygg sine definisjoner. Brewshop har en IPA-konkurranse gående, der de eneste begrensningene er alkoholprosent og ingredienser.
Smaker og smaking er et fascinerende emne. Det er så vidt jeg forstår gjort mye forskning på måten vi oppfatter smaker i de siste åra, og mye ny viten er produsert. Randy Mosher er vel den av de amerikanske guruene som er mest oppdatert på dette, og han er vel verdt å høre på når han dukker opp i podcaster. Og så synes jeg Marshall Schott og de andre bryggosofene har kommet med mye interessant som gir grunn til å sette spørsmålstegn ved mye rundt temaet bedømming.