loebrygg
Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge helles i morgen - dvs. jeg planlegger å meske over natta igjen, og så være ferdig til lunch i morgen.
Jeg har laget starter på WLP838, men er ikke helt sikker på om jeg har nok. (Og de som kjenner meg vet at det liker jeg å være.) Så jeg kjøpte en pakke med WLP833 i tillegg. Butikken hadde ikke 838 inne, og for min del gjør det ikke noe å blande disse to.
Jeg har ikke laget såkalte vitality- eller "shaken, not stirred"-startere før, men nå, for å "vekke" gjæren til pitch om 15-16 timers tid, har jeg nå satt den på magnetrøreren sammen med et par 0,33-bokser med vørterøl. Jeg planlegger å skru av røreren om et par-tre timer, når kullsyren er ristet ut og gjæren forhåpentligvis oksygenert nok, og så pitche hele starteren, sammen med den ferdig dekanterte 838-starteren. Høres dette ut som en god plan? Og da er alternativet jeg sammenligner jeg med å ha tilsatt 833-gjæren direkte fra pakken samtidig med 838-starteren.
(Jeg burde kanskje forsøkt å få ut kullsyren av vørterølet før jeg tilsatte gjæren, men det får bli neste gang.)
JEG tror det blir bra uansett hva du velger, men du vil ikke prøve å bare kjøre det du har av 833 da?
Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det
og spart 838 til no annet