Tråden for dumme spørsmål.

Jeg skal brygge helles i morgen - dvs. jeg planlegger å meske over natta igjen, og så være ferdig til lunch i morgen.

Jeg har laget starter på WLP838, men er ikke helt sikker på om jeg har nok. (Og de som kjenner meg vet at det liker jeg å være.) Så jeg kjøpte en pakke med WLP833 i tillegg. Butikken hadde ikke 838 inne, og for min del gjør det ikke noe å blande disse to.

Jeg har ikke laget såkalte vitality- eller "shaken, not stirred"-startere før, men nå, for å "vekke" gjæren til pitch om 15-16 timers tid, har jeg nå satt den på magnetrøreren sammen med et par 0,33-bokser med vørterøl. Jeg planlegger å skru av røreren om et par-tre timer, når kullsyren er ristet ut og gjæren forhåpentligvis oksygenert nok, og så pitche hele starteren, sammen med den ferdig dekanterte 838-starteren. Høres dette ut som en god plan? Og da er alternativet jeg sammenligner jeg med å ha tilsatt 833-gjæren direkte fra pakken samtidig med 838-starteren.

(Jeg burde kanskje forsøkt å få ut kullsyren av vørterølet før jeg tilsatte gjæren, men det får bli neste gang.)

JEG tror det blir bra uansett hva du velger, men du vil ikke prøve å bare kjøre det du har av 833 da?
Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det ;)
og spart 838 til no annet

Så jeg brygget en standard pils i dag, jeg har pleid å gjøre BIAB i kjele og batch sparge og har vel havna rundt 75% meske effektivitet. I dag kjørte jeg sirkulering i Digiboil'en og Brewfather mener jeg hadde en effektivitet på 86%, kan det stemme?

OG skulle være 1.044 og landa på 1.050. Måtte koke opp 3 liter vann og tilsette for å lande på 1.041. Så bomma der også, men heller 4,5% enn 5,6% i en lys lager...

Så jeg brygget en standard pils i dag, jeg har pleid å gjøre BIAB i kjele og batch sparge og har vel havna rundt 75% meske effektivitet. I dag kjørte jeg sirkulering i Digiboil'en og Brewfather mener jeg hadde en effektivitet på 86%, kan det stemme?

OG skulle være 1.044 og landa på 1.050. Måtte koke opp 3 liter vann og tilsette for å lande på 1.041. Så bomma der også, men heller 4,5% enn 5,6% i en lys lager...
Jeg har hatt tre brygg med 87% nå - men skjønner ikke helt hvordan/om det kan stemme. Batchsparging, øl med 1.048 i OG. Normalt ville jeg ligget på 82%, og jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle skvette opp på 87. Men 86%, hvis det er snakk om kontinuerlig skylling, er vel ganske normalt.

Ssirkulering skulle ikke spille noen rolle for effektiviteten.

Jeg har hatt tre brygg med 87% nå - men skjønner ikke helt hvordan/om det kan stemme. Batchsparging, øl med 1.048 i OG. Normalt ville jeg ligget på 82%, og jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle skvette opp på 87. Men 86%, hvis det er snakk om kontinuerlig skylling, er vel ganske normalt.

Ssirkulering skulle ikke spille noen rolle for effektiviteten.
Jeg er helt fersk på dette, jeg har jo null peiling, men kjørte en kjent oppskrift, eneste forskjellen er pumpe under mesk og skylling etter vorlauf(ikke pumpe), men 86% effektivitet er nytt for meg.

For all del jeg klager ikke, mindre malt = mindre penger, men syns det var et voldsomt hopp, kanskje var jeg bare heldig. Første gang jeg bruker malt fra ølbrygging.no, var mye spirer der.

Uansett så lurte jeg bare på om det er rett å anta at 86% er innafor eller om mine målinger er helt på jordet o_O

Jeg er helt fersk på dette, jeg har jo null peiling, men kjørte en kjent oppskrift, eneste forskjellen er pumpe under mesk og skylling etter vorlauf(ikke pumpe), men 86% effektivitet er nytt for meg.

For all del jeg klager ikke, mindre malt = mindre penger, men syns det var et voldsomt hopp, kanskje var jeg bare heldig. Første gang jeg bruker malt fra ølbrygging.no, var mye spirer der.

Uansett så lurte jeg bare på om det er rett å anta at 86% er innafor eller om mine målinger er helt på jordet o_O
Batch sparging?

Tar du med alt fra meskinga over til kok?

Ja, altså, jeg mesker i Digiboil'en med sirkulering(60 min), så 60 min vorlauf, så skyller jeg med det Brewfather sier manuelt, så opp til kok.
Vis vedlegget 51552
OK, det høres ut som kontinuerlig skylling, og så ikke noe tap av vørter før kok annet enn det som bli igjen i masken. Da er 86% et høyst rimelig utbytte. Det kunne godt vært høyere uten at jeg hadde reagert.

OK, det høres ut som kontinuerlig skylling, og så ikke noe tap av vørter før kok annet enn det som bli igjen i masken. Da er 86% et høyst rimelig utbytte. Det kunne godt vært høyere uten at jeg hadde reagert.
Mange takk, da får jeg justere oppskrifter etter det, kanke ende kvelden etter ei øl, og jeg kanke kjøre kidden i barnehagen med promille :p

Batch sparging?

Tar du med alt fra meskinga over til kok?
Jeg koker i samme kjele som meskinga foregår, skyller og rett på koking. Er ikke det normalt?
Skyllinga mi er i ei gryte hvor jeg gir 4-5 plasjer rund om i mesken, skyllet med 11 liter, og mesket med 25 liter
I dag brukte jeg 7 liter vann for 7 kg malt+, 2 liter i bånn av gjæringsbøtta, og 1 liter fra kokekjele + 1 liter ekstra avdamping.
Da hadde jeg brukt vann etter oppsriften+ 25 liter da som var batch størrelse, jeg havnet 4 poeng under på OG.
Fordi effektiviteten her var innstilt på 79% effektivitet, jeg har 75%
Men gjæringskaret ble fyllet opp til 25 liter, jeg setter kjelen på skrå og stopper når humle står klar, der vil forsvinne 2 liter, så egentlig brukte jeg 2 liter for lite vann, men da hadde jeg røket enda flere poeng på OG , nå er jeg klar over dette også, og vil måtte sette denne effektivitet for hver oppskrift , er det mesk effektivitet eller bryggehus effektivitet som er vanlig å bruke å ta utgangspunkt i?

Jeg bruker meskeeffektivitet. Brygghuseff. tar hensyn til hvor mange liter du har over i gjæringskaret ...
Jeg også. Det er meskeeffektiviteten de fleste kalibrerer etter, har jeg inntrykk av. Så bruker du ev. DME eller ekstra vann for å justere. Om det blir et par liter forskjell i mengden vørter i gjæringskaret er sekundært.

Jeg koker i samme kjele som meskinga foregår, skyller og rett på koking. Er ikke det normalt?
Skyllinga mi er i ei gryte hvor jeg gir 4-5 plasjer rund om i mesken, skyllet med 11 liter, og mesket med 25 liter
I dag brukte jeg 7 liter vann for 7 kg malt+, 2 liter i bånn av gjæringsbøtta, og 1 liter fra kokekjele + 1 liter ekstra avdamping.
Da hadde jeg brukt vann etter oppsriften+ 25 liter da som var batch størrelse, jeg havnet 4 poeng under på OG.
Fordi effektiviteten her var innstilt på 79% effektivitet, jeg har 75%
Men gjæringskaret ble fyllet opp til 25 liter, jeg setter kjelen på skrå og stopper når humle står klar, der vil forsvinne 2 liter, så egentlig brukte jeg 2 liter for lite vann, men da hadde jeg røket enda flere poeng på OG , nå er jeg klar over dette også, og vil måtte sette denne effektivitet for hver oppskrift , er det mesk effektivitet eller bryggehus effektivitet som er vanlig å bruke å ta utgangspunkt i?
Som de andre sier; det er meskeeffektiviteten som er vanlig referanse.

Beskrivelsen din av hvordan du gjør det, blei litt uklar for meg.Det er flere måter å gjøre det på, og så lenge du får et greit utbytte, skal du ikke bekymre deg over om det er "normalt" det du gjør:). 75% er relativt - men ikke dramatisk - lavt dersom du på en eller annen måte skyller, og dersom vi snakker om øl med OG i området 1.045-1.050.

Hva betyr vorlauf ?
Når du er ferdig med meskinga, og før du starter å tappe ut vørteren til koking, tapper du ut 1-2 liter i et litermål el.lgn. og heller (forsiktig, så du ikke forstyrrer maltsenga) tilbake i mesken. Gjenta til vørteren er fri for grums. Den blir ikke klar, men litt melkeaktig. Dette kalles på tysk Vorlauf, det er altså en "tapping før sjølve tappinga". Det er ikke strengt nødvendig, men ganske vanlig. Jeg gjør det, sjøl om jeg langtfra er sikker på om det betyr noe som helst:).

Når du er ferdig med meskinga, og før du starter å tappe ut vørteren til koking, tapper du ut 1-2 liter i et litermål el.lgn. og heller (forsiktig, så du ikke forstyrrer maltsenga) tilbake i mesken. Gjenta til vørteren er fri for grums. Den blir ikke klar, men litt melkeaktig. Dette kalles på tysk Vorlauf, det er altså en "tapping før sjølve tappinga". Det er ikke strengt nødvendig, men ganske vanlig. Jeg gjør det, sjøl om jeg langtfra er sikker på om det betyr noe som helst:).
Okey, det kunne jeg forsåvidt gjort,
Og jeg tapper ikke av vørteren til koking, jeg koker i samme kjele, direkte etter skylling :)

Er det før eller etter skylling denne vorlauf prosessen foregår?

Tilbake
Topp