Ja.Man kan jo ikke bruke refraktometer til å måle FG, men kan man bruke den for å måle om FG er stabil/gjæringen er ferdig?
Man kan bruke refraktometer til å måle FG, må bare puttes inn i en omregningsformel.Man kan jo ikke bruke refraktometer til å måle FG, men kan man bruke den for å måle om FG er stabil/gjæringen er ferdig?
Når jeg fyller juiceflaskene, lar jeg det være et passelig frirom. Så klemmer jeg dem sammen så vørteren står opp til kanten, og skrur på korken. Den mengden oksygen som blandes inn her, tror jeg vi rolig kan glemme.Hei, de siste batchene mine har jeg følget speise metode som @Finn Berger bruker. Jeg legger 4 juice-flasker med vørter i fryseren og etter gjæringen er ferdig, så blander jeg inn riktig mengde (brewersfriend calculator) speise før jeg flasker. Jeg blander i en 30 liter Allrounder og liker denne metode veldig godt, spesielt for Hefe, Witbier og Saison.
Jeg lurer på om jeg kan unngå luft under blande- og flaske-prosessen. Går det an å bruke en liten Cornelius fat istedenfor juice-flasker som mellom lagring av speise? Purge med CO2, fylle med 4 liter ren vørter etter kok/kjøling – purge igjen og så inn i fryseren?
Er det egentlig nødvendig ….å unngå luft?
Vis vedlegget 51460
At du får problemer i forbindelse med tørrhumling behøver vel strengt tatt ikke bety at det er luftinntak i gjæringskaret om skaper problemet? Jeg ville si at det kanskje like gjerne er en indikasjon på at tørrhumla øl - og NEIPA er et ekstremt tilfelle - er mer utsatt for påvirkning, sånn at den ubekymra praksisen din, som til vanlig ikke får konsekvenser, får det i tørrhumla øl?Jeg er nok litt for lite bekymret for kontakt med luft, men har så langt kun hatt åpenbare problemer med oksydering ifbm tørrhumling. At jeg karbonerer naturlig antar jeg er en viktig faktor her (at karboneringsgjæren håndterer en del oksygen i prosessen).
Det er lenge siden jeg tørrhumlet sist (har basert aromahumling hovedsakelig på hopstand ved 70-80 grader de siste årene), men jeg letter vel omtrent like mye på lokket ved tørrhumling som når jeg henter ut SG-prøve 3-4 dager før flasking som ledd i å etablere stabil FG, slik jeg alltid gjør. Jeg mistenker at det er noe med humlepelletsene i seg selv, men usikker på hva, om det er plasking, at de inneholder oksygen i porene i pelletsene eller annet.At du får problemer i forbindelse med tørrhumling behøver vel strengt tatt ikke bety at det er luftinntak i gjæringskaret om skaper problemet? Jeg ville si at det kanskje like gjerne er en indikasjon på at tørrhumla øl - og NEIPA er et ekstremt tilfelle - er mer utsatt for påvirkning, sånn at den ubekymra praksisen din, som til vanlig ikke får konsekvenser, får det i tørrhumla øl?
Men hvis du bytter ut all co2'en i frirommet i gjæringskaret med luft, er det kanskje ikke så rart om det merkes.
Synes du styrker teorien om at det ikke er det du gjør når du tørrhumler, som er årsaken til oksideringa, men at tørrhumla øl er mer utsatt.Det er lenge siden jeg tørrhumlet sist (har basert aromahumling hovedsakelig på hopstand ved 70-80 grader de siste årene), men jeg letter vel omtrent like mye på lokket ved tørrhumling som når jeg henter ut SG-prøve 3-4 dager før flasking som ledd i å etablere stabil FG, slik jeg alltid gjør. Jeg mistenker at det er noe med humlepelletsene i seg selv, men usikker på hva, om det er plasking, at de inneholder oksygen i porene i pelletsene eller annet.
Edit: Husker ikke om jeg semi-coldkrasjet ølet ved tørrhumling. Mulig jeg gjorde det, men ikke slik ekte cold crash er spesifisert med kjøleskaptemperaturer under 4 grader. I så fall var det bare ned til garasjetemperatur, som varierer en god del gjennom året.
I stedet for å skrive det på nytt, så er jeg så freidig at jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd om øldefinisjoner i konkurranser. Diskusjonen handlet om variasjoner mellom Norbrygg og BJCP, så derfor sitatene på slutten.Lurer litt på regler ifht. konkurranser.
Hvis man går utifra norbryggs definisjoner, og skal levere inn f.eks. en kölsch i klasse 4G. Da skal abv ligge mellom 4,8% og 5,1%, og OG mellom 1.042 og 1.046.
Hvis man havner noen poeng utenfor disse, si f.eks. 4,5%, eller en OG på 1.048. Kan man fortsatt levere det inn i den kategorien?
Sannheten er vel at det er helt opp til deg. Dommerne forholder seg bare til det de ser, lukter og smaker.Lurer litt på regler ifht. konkurranser.
Hvis man går utifra norbryggs definisjoner, og skal levere inn f.eks. en kölsch i klasse 4G. Da skal abv ligge mellom 4,8% og 5,1%, og OG mellom 1.042 og 1.046.
Hvis man havner noen poeng utenfor disse, si f.eks. 4,7%, eller en OG på 1.048. Kan man fortsatt levere det inn i den kategorien?
Det kan være i de fleste steg etter gjæring har starta.Når finner man ut at ett brygg er infisert?
Mulig jeg er litt overdrevent bekymra for de etiske sidene ved å ikke holde seg innafor grensene. Men jeg har lita tru på at dommerne er i stand til å kjenne om man har ligget noen poeng over i OG, f.eks.. Bryggosofene har gjort det tydelig at det er mange parametre du kan variere ganske kraftig uten at det blir merkbart.I stedet for å skrive det på nytt, så er jeg så freidig at jeg siterer meg selv fra en tidligere tråd om øldefinisjoner i konkurranser. Diskusjonen handlet om variasjoner mellom Norbrygg og BJCP, så derfor sitatene på slutten.
[...] tallene er ikke ment absolutte, heller et verktøy for de som skal brygge ølstilen. Hvordan skal man uansett kunne "jukse" med de tallene? Tror ikke det er mange konkurranser der de har laboratorieutstyr og en laborant stående parat ved bordet. Som tidligere poengtert er det aroma, smak og utseende det dømmes etter i konkurranser. Konkurransesmaking er blindt, så om du brygger en Kølsch med OG 1.080 og FG 1.000, så vil du ikke trekkes på grunn av tallene, men fordi du mest sannsynlig har alt for dominerende alkoholpreg, mulig en del uønsket gjærdominans (estere/fenoler), alt for tørr avslutning, og den typen feil som følger ved den typen variasjon. Hvis du med din prosess, og dine ingredienser, har eksperimentert deg fram til at du må opp på OG 1.060 for å oppnå en korrekt Kølsch, så får det bare være.
Dersom du mot all logikk og virkelighet skulle få full score med en Kølsch med de overdrevne tallene jeg presenterte over, og vinner, så blir du ikke trukket seieren etterpå om noen titter i oppskriften og ser på tallene dine. I så måte kan du si at du har "jukset", men det er rent hypotetisk, da dommere skal være trent nok til å kunne luke ut den typen variasjon, og da fortjener du i så fall å vinne, om du har brygget et øl med så "feil" utgangspunkt, og likevel klarer å sikte smak, aroma og utseende innenfor stilbeskrivelsen.
Så kan vi jo ta med oss et par setninger fra forordet til BJCP2015:
Don’t get so lost in parsing the individual words that you lose sight of the overall intent.
Keep in mind that these Vital Stats are still guidelines, not absolutes. They are where most examples fall, not every possible commercial example of a style.
De vitale parametrene jeg skrev i opprinnelig tekst var bare for å sette det på spissen. Jeg er helt enig med deg i det etiske, det er en uskrevet gjensidig tillit der.Mulig jeg er litt overdrevent bekymra for de etiske sidene ved å ikke holde seg innafor grensene. Men jeg har lita tru på at dommerne er i stand til å kjenne om man har ligget noen poeng over i OG, f.eks.. Bryggosofene har gjort det tydelig at det er mange parametre du kan variere ganske kraftig uten at det blir merkbart.
Nå er det jo liten vits i å ikke forholde seg til virkeligheta, og du beskriver vel den ganske godt her. Så jeg trur jeg dropper de etiske betenkelighetene. Men det forblir et tankekors at man faktisk - i alle fall for en del øltypers vedkommende - kan brygge taktisk utafor grensene. Det skumleste eksemplet er vel Dark Mild, der utfordringa jo nettopp er å klare å klemme nok smak inn i et øl med lav alkoholprosent/lav OG.
hehe - at en Russian Imperial Stout ikke ville nå opp servert som Dark Mild, stoler jeg på.De vitale parametrene jeg skrev i opprinnelig tekst var bare for å sette det på spissen. Jeg er helt enig med deg i det etiske, det er en uskrevet gjensidig tillit der.
Når det er sagt, som en stildommer er ikke "godhet" et parameter som skal veie tungt. Poengene som forteller om man holder seg innenfor det man forventer at stilen skal være, står for 40 av 50 poeng, og man skal være sikker på at man kan identifisere en typeriktig øl før man setter seg ned som dommer i den stilen. Det burde også være en diskusjon rundt bordet om hva man skal forvente av en stil før dømmingen starter.
Om du ser på smaksdefinisjonen til Dark Mild, så er det lite som tilsier at det skal være mest mulig smak:
Svak til middels maltsmak, som kan ha karakter av karamell, toffee, kjeks, sjokolade, lakris, mørk sirup og ristet malt. Middels til kraftig maltsødme. Svak til middels nivå av fruktestere, som kan ha karakter av plommer og rosiner. Svak bitterhet, uten smak av humlen.
Ja, det ønskes gjerne mange smakskomponenter der (legg merke til at det står kan ha), men de skal ikke være for framtredende. Det eneste som skal ha en betydelig dominans i smaksbildet er maltsødme. Om du begynner å gasse på, så kan det bli for mye smak. Her liker jeg bedre de mengdeordene som brukes i dommerskjemaet (i stigende rekkefølge): Ingen - Svak - Merkbar - Tydelig - Kraftig - Dominerende.
Njah... I prinsippet kan man jo si at konkurranser av typen "publikumsfavoritt" og lignende nettopp baserer seg på det utgangspunktet, og da handler det jo kun om hva man liker."Brygg et øl!" blir vel aldri konkurransetekst.
For å fjerne tvil: Ja, bryggefeil trekker også ned. Jeg ble for eksempel trukket 50/50 poeng fordi jeg leverte en øl som aldri kom seg opp i et glass, men heller ut over bordet"Brygg et øl!" blir vel aldri konkurransetekst. Så jeg skjønner ikke annet enn at dømming må være vanskelig. Kan typeriktighet graderes? Er det ikke sånn at alle øl som oppfyller typekriteriene må stilles likt? Jamil Zainasheff har argumentert for det, i alle fall. Det har jo noe med kvalitet å gjøre, det også, for feil/usmaker gir vel trekk i typeriktighet. En kølsch skal ikke smake brent gummi, f.eks., slik den siste jeg brygga, gjorde. Da er det ikke en riktig kølsch.