Tråden for dumme spørsmål.

Bedømming forutsetter kriterier, hvis ikke blir det totalt meningsløst. Og kriterier for å avgjøre hvilket øl som er "best" har jeg vondt for å se hvordan skulle se ut.
Jeg leser dette som at bedømming krever kriterier i form av skrevne regler. Det er jo, med all respekt å melde, bare tøys. Som mennesker bedømmer vi smaksinntrykk hele livet, hver eneste dag, og vi bruker ikke spesielle kriterier for dette. Det er en innebygget mekanisme som ikke bare forteller oss hva som er godt, men også hva som kan være farlig osv. Selv noe så viktig som Stortingsvalg (som er en konkurranse mellom politiske partier) har svært få kriterier ut over at man er i stand til å finne et stemmelokale og putte en stemmeseddel i en konvolutt. Men det er en digresjon i forhold til øl.

Poenget mitt er likevel at alle er i stand til å si hva de synes er godt og mindre godt og hva man foretrekker. Om man er i stand til å detektere forskjell mellom de sanseopplevelsene som det å drikke to ulike øl utgjør, så har man også mulighet til å rangere dem i forhold til hverandre. Dette er selvfølgelig en konkurranseform der objektivitet kastes på båten, og det er kanskje det som oppfattes som meningsløst. Slik smakssammenligning er subjektiv, men det i seg selv er ingen grunn til å avvise en konkurranseform basert på hva man subjektivt synes er godt og mindre godt. Vi mennesker er ikke så ulike at denne formen for bedømming kun gir meningsløs informasjon til de som ikke var involvert i selve bedømmingen.
 
Dette er selvfølgelig en konkurranseform der objektivitet kastes på båten, og det er kanskje det som oppfattes som meningsløst. Slik smakssammenligning er subjektiv, men det i seg selv er ingen grunn til å avvise en konkurranseform basert på hva man subjektivt synes er godt og mindre godt. Vi mennesker er ikke så ulike at denne formen for bedømming kun gir meningsløs informasjon til de som ikke var involvert i selve bedømmingen.
Det var sjølsagt mangelen på objektivitet jeg snakket om.

PF-type konkurranser er noe helt annet. Det er show, og det er ikke noe galt i det. Du vinner ikke der heller med et dårlig øl - jeg har vunnet en slik:) - men at vinnerølet er det beste, er en meningsløs påstand. Vinnerølet er det ølet som hadde størst appell til publikum. Jeg stilte med en nokså vellykka Vestkyst, og det er vel ikke veldig overraskende at den gjorde det bra blant folk som i utgangspunktet var relativt ølnerdete:). Det er vel det håndverksølet som selger mest på polet? (Eller var, i alle fall.)
 
Det var sjølsagt mangelen på objektivitet jeg snakket om.

PF-type konkurranser er noe helt annet. Det er show, og det er ikke noe galt i det. Du vinner ikke der heller med et dårlig øl - jeg har vunnet en slik:) - men at vinnerølet er det beste, er en meningsløs påstand. Vinnerølet er det ølet som hadde størst appell til publikum. Jeg stilte med en nokså vellykka Vestkyst, og det er vel ikke veldig overraskende at den gjorde det bra blant folk som i utgangspunktet var relativt ølnerdete:). Det er vel det håndverksølet som selger mest på polet? (Eller var, i alle fall.)
Tjah. Mange legger mer vekt på hva som er publikumsfavoritter ift fagdommere når de tar egne valg i mange sammenhenger. "Best" er en definisjonssak. Er det som er "best" det som foretrekkes av fagdommere ihht kriterier eller er "best" det flertallet faktisk foretrekker? Definisjonssak, som sagt. Det kan også tenkes det finnes flere typer "best". Jeg vil si at "best" i konkurransesammenheng er den som vinner konkurransen.

Jeg må understreke: Jeg synes dagens konkurranser basert på dommere og typekriterier er helt OK. Dette er gode, fagmessige konkurranser. Det jeg forsøker å formidle er at det også finnes andre måter å organisere konkurranser på som har andre fordeler (som f.eks. å fremme mer kreativitet utenfor og mellom de kategoriske boksene som typedefinisjonene utgjør).
 
Sist redigert:
Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?
 
Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?
Jekk litt på korkene underveis under karboneringen for å slippe ut co2, og klem på korken igjen. Hvor ofte og hvor mange ganger er dog usikkert, selv om man kan regne seg frem til det på en eller annen måte ut fra SG prøver.
 
Jeg skal brygge helles i morgen - dvs. jeg planlegger å meske over natta igjen, og så være ferdig til lunch i morgen.

Jeg har laget starter på WLP838, men er ikke helt sikker på om jeg har nok. (Og de som kjenner meg vet at det liker jeg å være.) Så jeg kjøpte en pakke med WLP833 i tillegg. Butikken hadde ikke 838 inne, og for min del gjør det ikke noe å blande disse to.

Jeg har ikke laget såkalte vitality- eller "shaken, not stirred"-startere før, men nå, for å "vekke" gjæren til pitch om 15-16 timers tid, har jeg nå satt den på magnetrøreren sammen med et par 0,33-bokser med vørterøl. Jeg planlegger å skru av røreren om et par-tre timer, når kullsyren er ristet ut og gjæren forhåpentligvis oksygenert nok, og så pitche hele starteren, sammen med den ferdig dekanterte 838-starteren. Høres dette ut som en god plan? Og da er alternativet jeg sammenligner jeg med å ha tilsatt 833-gjæren direkte fra pakken samtidig med 838-starteren.

(Jeg burde kanskje forsøkt å få ut kullsyren av vørterølet før jeg tilsatte gjæren, men det får bli neste gang.)
 
Hei . Skulle stikke om øl til bøte med sukker lake og glemt å skru kranen på den bøte . Jeg har gjørt noe annet i mellom tid og oppdaget 8l øl på gulvet . Nå er det sukker lakket til 23L øl i bøte med øl mens jeg har 15,5L .
spm. Hva kan man gjøre nå at ikke flasker eksploderer ?

Så lenge sukkerlaken var godt fordelt er det ikke værre enn at du får litt høyere karbonering
 
Jeg skal brygge helles i morgen - dvs. jeg planlegger å meske over natta igjen, og så være ferdig til lunch i morgen.

Jeg har laget starter på WLP838, men er ikke helt sikker på om jeg har nok. (Og de som kjenner meg vet at det liker jeg å være.) Så jeg kjøpte en pakke med WLP833 i tillegg. Butikken hadde ikke 838 inne, og for min del gjør det ikke noe å blande disse to.

Jeg har ikke laget såkalte vitality- eller "shaken, not stirred"-startere før, men nå, for å "vekke" gjæren til pitch om 15-16 timers tid, har jeg nå satt den på magnetrøreren sammen med et par 0,33-bokser med vørterøl. Jeg planlegger å skru av røreren om et par-tre timer, når kullsyren er ristet ut og gjæren forhåpentligvis oksygenert nok, og så pitche hele starteren, sammen med den ferdig dekanterte 838-starteren. Høres dette ut som en god plan? Og da er alternativet jeg sammenligner jeg med å ha tilsatt 833-gjæren direkte fra pakken samtidig med 838-starteren.

(Jeg burde kanskje forsøkt å få ut kullsyren av vørterølet før jeg tilsatte gjæren, men det får bli neste gang.)

JEG tror det blir bra uansett hva du velger, men du vil ikke prøve å bare kjøre det du har av 833 da?
Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort det ;)
og spart 838 til no annet
 
Så jeg brygget en standard pils i dag, jeg har pleid å gjøre BIAB i kjele og batch sparge og har vel havna rundt 75% meske effektivitet. I dag kjørte jeg sirkulering i Digiboil'en og Brewfather mener jeg hadde en effektivitet på 86%, kan det stemme?

OG skulle være 1.044 og landa på 1.050. Måtte koke opp 3 liter vann og tilsette for å lande på 1.041. Så bomma der også, men heller 4,5% enn 5,6% i en lys lager...
 
Så jeg brygget en standard pils i dag, jeg har pleid å gjøre BIAB i kjele og batch sparge og har vel havna rundt 75% meske effektivitet. I dag kjørte jeg sirkulering i Digiboil'en og Brewfather mener jeg hadde en effektivitet på 86%, kan det stemme?

OG skulle være 1.044 og landa på 1.050. Måtte koke opp 3 liter vann og tilsette for å lande på 1.041. Så bomma der også, men heller 4,5% enn 5,6% i en lys lager...
Jeg har hatt tre brygg med 87% nå - men skjønner ikke helt hvordan/om det kan stemme. Batchsparging, øl med 1.048 i OG. Normalt ville jeg ligget på 82%, og jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle skvette opp på 87. Men 86%, hvis det er snakk om kontinuerlig skylling, er vel ganske normalt.

Ssirkulering skulle ikke spille noen rolle for effektiviteten.
 
Jeg har hatt tre brygg med 87% nå - men skjønner ikke helt hvordan/om det kan stemme. Batchsparging, øl med 1.048 i OG. Normalt ville jeg ligget på 82%, og jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle skvette opp på 87. Men 86%, hvis det er snakk om kontinuerlig skylling, er vel ganske normalt.

Ssirkulering skulle ikke spille noen rolle for effektiviteten.
Jeg er helt fersk på dette, jeg har jo null peiling, men kjørte en kjent oppskrift, eneste forskjellen er pumpe under mesk og skylling etter vorlauf(ikke pumpe), men 86% effektivitet er nytt for meg.

For all del jeg klager ikke, mindre malt = mindre penger, men syns det var et voldsomt hopp, kanskje var jeg bare heldig. Første gang jeg bruker malt fra ølbrygging.no, var mye spirer der.

Uansett så lurte jeg bare på om det er rett å anta at 86% er innafor eller om mine målinger er helt på jordet o_O
 
Jeg er helt fersk på dette, jeg har jo null peiling, men kjørte en kjent oppskrift, eneste forskjellen er pumpe under mesk og skylling etter vorlauf(ikke pumpe), men 86% effektivitet er nytt for meg.

For all del jeg klager ikke, mindre malt = mindre penger, men syns det var et voldsomt hopp, kanskje var jeg bare heldig. Første gang jeg bruker malt fra ølbrygging.no, var mye spirer der.

Uansett så lurte jeg bare på om det er rett å anta at 86% er innafor eller om mine målinger er helt på jordet o_O
Batch sparging?

Tar du med alt fra meskinga over til kok?
 
Ja, altså, jeg mesker i Digiboil'en med sirkulering(60 min), så 60 min vorlauf, så skyller jeg med det Brewfather sier manuelt, så opp til kok.
Vis vedlegget 51552
OK, det høres ut som kontinuerlig skylling, og så ikke noe tap av vørter før kok annet enn det som bli igjen i masken. Da er 86% et høyst rimelig utbytte. Det kunne godt vært høyere uten at jeg hadde reagert.
 
OK, det høres ut som kontinuerlig skylling, og så ikke noe tap av vørter før kok annet enn det som bli igjen i masken. Da er 86% et høyst rimelig utbytte. Det kunne godt vært høyere uten at jeg hadde reagert.
Mange takk, da får jeg justere oppskrifter etter det, kanke ende kvelden etter ei øl, og jeg kanke kjøre kidden i barnehagen med promille :p
 
Tilbake
Topp