Som sagt, det er mye som er uklart for meg med dette her. Og å ha gr/l som generelt mål er sjølsagt håpløst, all den stund innholdet av oljer kan variere ganske mye. Videre så må jo metningspunktet - i gr/l til tørrhumling - variere kraftig alt etter hvor mye av de aktuelle oljene (særlig linalool og geraniol) som er med fra tilsetninger på den varme sida. Massive doser under wp på relativt lav temperatur må jo bety noe i sammenhengen.
Undersøkelser tyder også på at du får bedre ekstraksjon ved å tilsette flere mindre doser enn du får fra en stor. Men da får du på den annen side kanskje problemer fordi du øker ekstraksjonen av de grønne aromaene fra de tidlige tilsetningene? Det æ'kke lett
.
Det som virker rimelig trygt å si, er at du endrer balansen mellom grønne og fruktige aromaer ved å øke tilsetningene ut over et visst nivå, og at loven om minkende utbytte av innsatsen gjelder. Dessuten får du økt uttrekk av polyfenoler og humulinone (bitterstoff) når du øker tilsetningene. Så jeg er rimelig sikker på at det finnes et optimum for ethvert øl, dvs. at en ide om at det blir bedre øl jo mer humle du bruker, er grunnleggende gal.
Men så var det det med å finne det optimum'et, da
. Likevel, for meg har det funka fint å bruke 4 6 gr/l som ei ramme. Men jeg skal innrømme at jeg brukte 2gr + 6 gr/l i den siste NEiPA'en. Og den blei bra. (Den forrige blei også bra - og der lå humla i veldig lenge. Så teori og praksis ... .)