når det blir lengre perioder mellom bruk
Stilig oppsett. Et tips: Ikke la slangen gå ned i væska, for dels liker ikke gjæren CO2 noe videre, og dels skummer det noe j...... . Jeg brukte bare litt kokt vann i bånn.God ide, trur jeg skal koble fra og samle i en mindre beholder(denne er full av starsan)
Vis vedlegget 51281
Kjører en ny oppdatering på Brewly sin W34/70.Så jeg ikke glemmer det så tar jeg en oppdatering allerede nå.
Dag 1.
Vis vedlegget 51222
Dag 2.
Vis vedlegget 51223
Dag 3.
Vis vedlegget 51224
Jeg har aldri vært borti en så jevn gjæring før, fra den startet opp på 1.045 og ned til 1.035 på dag 3 har gjæringa holdt nøyaktig samme tempo og konsekvent spist 5 poeng i døgnet. Dette er jo mye saktere enn hva jeg er vandt med på 14 grader og jeg håper den spiser seg ned til 1.008 ish.
Og det er jo veldig tidlig å si noe som helst, men en ting vil jeg kommentere og det er at det er nesten ingen lukt fra blow off'en. Jeg krysser fingrene for at det er en bra ting..
Er ikke mye av dette (hop saturation point) fortrinnsvis basert på forskningen av dr. Shellhammer et al? Mener å huske at det var dry hop med cascade(?).Som sagt, det er mye som er uklart for meg med dette her. Og å ha gr/l som generelt mål er sjølsagt håpløst, all den stund innholdet av oljer kan variere ganske mye. Videre så må jo metningspunktet - i gr/l til tørrhumling - variere kraftig alt etter hvor mye av de aktuelle oljene (særlig linalool og geraniol) som er med fra tilsetninger på den varme sida. Massive doser under wp på relativt lav temperatur må jo bety noe i sammenhengen.
Undersøkelser tyder også på at du får bedre ekstraksjon ved å tilsette flere mindre doser enn du får fra en stor. Men da får du på den annen side kanskje problemer fordi du øker ekstraksjonen av de grønne aromaene fra de tidlige tilsetningene? Det æ'kke lett.
Det som virker rimelig trygt å si, er at du endrer balansen mellom grønne og fruktige aromaer ved å øke tilsetningene ut over et visst nivå, og at loven om minkende utbytte av innsatsen gjelder. Dessuten får du økt uttrekk av polyfenoler og humulinone (bitterstoff) når du øker tilsetningene. Så jeg er rimelig sikker på at det finnes et optimum for ethvert øl, dvs. at en ide om at det blir bedre øl jo mer humle du bruker, er grunnleggende gal.
Men så var det det med å finne det optimum'et, da. Likevel, for meg har det funka fint å bruke 4 6 gr/l som ei ramme. Men jeg skal innrømme at jeg brukte 2gr + 6 gr/l i den siste NEiPA'en. Og den blei bra. (Den forrige blei også bra - og der lå humla i veldig lenge. Så teori og praksis ... .)
Fant denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrifter-med-maltekstrakt-vs-spraymalt.890/Skal brygge denne nå: https://www.bryggselv.no/mangrove-j...weisse-ale-pouch-limited-edition-craft-series
Oppskriften sier "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 600 g dextrose for å oppnå ønsket alkoholprosent." - Jeg har kjøpt spraymalt istedenfor og lurer nå på hvor mye jeg skal bruke.
Ser her: https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360005436958-What-should-my-SG-Reading-be- at SG(?) skal være 1.008 for denne øllen.. mener de OG?
Noen tips til å regne ut mengde spraymalt?
Du trenger 134 gr spraymalt for å erstatte 100 gr dextrose. 804 gr spraymalt er hva du må bruke, altså. (Jeg brukte denne for å finne dette: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ Kjekk å ha - og det er plenty av andre kjekke kalkulatorer samme sted.)Skal brygge denne nå: https://www.bryggselv.no/mangrove-j...weisse-ale-pouch-limited-edition-craft-series
Oppskriften sier "Til dette ekstraktsettet vil du også trenge i tillegg 600 g dextrose for å oppnå ønsket alkoholprosent." - Jeg har kjøpt spraymalt istedenfor og lurer nå på hvor mye jeg skal bruke.
Ser her: https://help.mangrovejacks.com/hc/en-us/articles/360005436958-What-should-my-SG-Reading-be- at SG(?) skal være 1.008 for denne øllen.. mener de OG?
Noen tips til å regne ut mengde spraymalt?
For en knupp! <3Du trenger 134 gr spraymalt for å erstatte 100 gr dextrose. 804 gr spraymalt er hva du må bruke, altså. (Jeg brukte denne for å finne dette: https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ Kjekk å ha - og det er plenty av andre kjekke kalkulatorer samme sted.)
Vi prøver å være til nytte her på forumet. Sjekk resten av meldinga, som jeg la til etter at du hadde lest den - tydeligvis.For en knupp! <3
Synes det bare er rart at de ikke kan oppgi en forventet OG og FG i settet, og siden bryggselv linker til spraymalt er det litt rart at de ikke klarer å inkludere det i oppskriften. Men men.1.008 må vel være FG, altså final gravity, dvs. den egenvekta (SG) du måler når ølet er utgjæra, og det ikke skjer noe mer. Det kan godt hende den ikke blir akkurat 1.008. Det viktige er at du får fastslått hva den er når gjæringa er over, og at du får fastslått at gjæringa er over. Du trenger strengt tatt to målinger med samme resultat med et par dager mellom for å være sikker på det.
Så lenge du holder den over 16 grader er det ikke noe problem. For meg har S-04 alltid vært et pålitelig arbeidsjern. Starter den gjerne på 16 grader (omgivelsestemperatur) og øker til 18 etter stormgjæring.Gjærer med S-04 for første gang, og synes å huske og ha lest at den kan gå kjapt i dvale om en ikke øker tempen mot slutten.
Har noen et tips til hvordan jeg skal forholde meg? Ligger på 19° nå og gjærer som bare det. (Ned 35 poeng siden søndag kveld)
Hvis ikke den var utgjæret sitter du på potensielle glassgranaterFlasket når g var 1.024, den skulle vært 1.014
Blir det drikkende?
Tabbe
Det var ikke det jeg spurte om?Hvis ikke den var utgjæret sitter du på potensielle glassgranater
Å beklager så mye, for å svare på om den blir drikkende må man ha litt informasjon om hvilket øl det er, men igjen så hvis den ikke var utgjæret og du har tilsatt karboneringssukker, så blir eneste smaksprøve du får den du slikker av vegger og takDet var ikke det jeg spurte om?
Nei det var ikke det du spurte om, men husk at 3 punkter tilsvarer 8,1 g sukker per liter, så det skal ikke mye "ekstragjæring" til før flaskene potensielt blir farlige! Dette forumet er ikke sleivete i kommentarene slik som kan skje på FB forum. Synes Kloakk var meget fornuftig som opplyste deg om dette, kjipt om du skulle miste ett øye eller to... Ølet blir selvfølgelig drikkendes, det blir søtt, men drikkendes.Det var ikke det jeg spurte om?
Er klar over det, er det fornuftig å avslutte karboneringen etter 1 uke, sette de kaldt?Nei det var ikke det du spurte om, men husk at 3 punkter tilsvarer 8,1 g sukker per liter, så det skal ikke mye "ekstragjæring" til før flaskene potensielt blir farlige! Dette forumet er ikke sleivete i kommentarene slik som kan skje på FB forum. Synes Kloakk var meget fornuftig som opplyste deg om dette, kjipt om du skulle miste ett øye eller to... Ølet blir selvfølgelig drikkendes, det blir søtt, men drikkendes.
Hvis det ikke får gjøre seg ferdig blir det søtt og ikke så godt. Gjærer det seg helt ned til der du forventa blir det bomber. Du kan jekke én, helle den i en dertil egna, steril beholder, legge alufolie over åpninga og se hvor langt ned den går. Stopper den som står i varmen også der de ga seg før du flaska er jo ting ganske greit. Går den ned til forventa FG har du et problem.Er klar over det, er det fornuftig å avslutte karboneringen etter 1 uke, sette de kaldt?