Tråden for dumme spørsmål.

Batch sparging?

Tar du med alt fra meskinga over til kok?
Jeg koker i samme kjele som meskinga foregår, skyller og rett på koking. Er ikke det normalt?
Skyllinga mi er i ei gryte hvor jeg gir 4-5 plasjer rund om i mesken, skyllet med 11 liter, og mesket med 25 liter
I dag brukte jeg 7 liter vann for 7 kg malt+, 2 liter i bånn av gjæringsbøtta, og 1 liter fra kokekjele + 1 liter ekstra avdamping.
Da hadde jeg brukt vann etter oppsriften+ 25 liter da som var batch størrelse, jeg havnet 4 poeng under på OG.
Fordi effektiviteten her var innstilt på 79% effektivitet, jeg har 75%
Men gjæringskaret ble fyllet opp til 25 liter, jeg setter kjelen på skrå og stopper når humle står klar, der vil forsvinne 2 liter, så egentlig brukte jeg 2 liter for lite vann, men da hadde jeg røket enda flere poeng på OG , nå er jeg klar over dette også, og vil måtte sette denne effektivitet for hver oppskrift , er det mesk effektivitet eller bryggehus effektivitet som er vanlig å bruke å ta utgangspunkt i?
 
Jeg bruker meskeeffektivitet. Brygghuseff. tar hensyn til hvor mange liter du har over i gjæringskaret ...
Jeg også. Det er meskeeffektiviteten de fleste kalibrerer etter, har jeg inntrykk av. Så bruker du ev. DME eller ekstra vann for å justere. Om det blir et par liter forskjell i mengden vørter i gjæringskaret er sekundært.
 
Jeg koker i samme kjele som meskinga foregår, skyller og rett på koking. Er ikke det normalt?
Skyllinga mi er i ei gryte hvor jeg gir 4-5 plasjer rund om i mesken, skyllet med 11 liter, og mesket med 25 liter
I dag brukte jeg 7 liter vann for 7 kg malt+, 2 liter i bånn av gjæringsbøtta, og 1 liter fra kokekjele + 1 liter ekstra avdamping.
Da hadde jeg brukt vann etter oppsriften+ 25 liter da som var batch størrelse, jeg havnet 4 poeng under på OG.
Fordi effektiviteten her var innstilt på 79% effektivitet, jeg har 75%
Men gjæringskaret ble fyllet opp til 25 liter, jeg setter kjelen på skrå og stopper når humle står klar, der vil forsvinne 2 liter, så egentlig brukte jeg 2 liter for lite vann, men da hadde jeg røket enda flere poeng på OG , nå er jeg klar over dette også, og vil måtte sette denne effektivitet for hver oppskrift , er det mesk effektivitet eller bryggehus effektivitet som er vanlig å bruke å ta utgangspunkt i?
Som de andre sier; det er meskeeffektiviteten som er vanlig referanse.

Beskrivelsen din av hvordan du gjør det, blei litt uklar for meg.Det er flere måter å gjøre det på, og så lenge du får et greit utbytte, skal du ikke bekymre deg over om det er "normalt" det du gjør:). 75% er relativt - men ikke dramatisk - lavt dersom du på en eller annen måte skyller, og dersom vi snakker om øl med OG i området 1.045-1.050.
 
Hva betyr vorlauf ?
Når du er ferdig med meskinga, og før du starter å tappe ut vørteren til koking, tapper du ut 1-2 liter i et litermål el.lgn. og heller (forsiktig, så du ikke forstyrrer maltsenga) tilbake i mesken. Gjenta til vørteren er fri for grums. Den blir ikke klar, men litt melkeaktig. Dette kalles på tysk Vorlauf, det er altså en "tapping før sjølve tappinga". Det er ikke strengt nødvendig, men ganske vanlig. Jeg gjør det, sjøl om jeg langtfra er sikker på om det betyr noe som helst:).
 
Når du er ferdig med meskinga, og før du starter å tappe ut vørteren til koking, tapper du ut 1-2 liter i et litermål el.lgn. og heller (forsiktig, så du ikke forstyrrer maltsenga) tilbake i mesken. Gjenta til vørteren er fri for grums. Den blir ikke klar, men litt melkeaktig. Dette kalles på tysk Vorlauf, det er altså en "tapping før sjølve tappinga". Det er ikke strengt nødvendig, men ganske vanlig. Jeg gjør det, sjøl om jeg langtfra er sikker på om det betyr noe som helst:).
Okey, det kunne jeg forsåvidt gjort,
Og jeg tapper ikke av vørteren til koking, jeg koker i samme kjele, direkte etter skylling :)

Er det før eller etter skylling denne vorlauf prosessen foregår?
 
Fortsetter med et dumt spøsmål om effektivitet
På de siste brygga har jeg fått betydelig høyere pre boil gravity/ effektivitet enn post boil /brygg effektivitet
80% mot nærmere 70% som ikke kan forklares med ketle trub da jeg stort sett overfører alt til gjæringskaret. (lar det kanskje være igjen en halv liter)
F.eks sist, 14+ liter før kok, 1.065, >75% effektivitet før kok
Etter kok, i bøtta 13 liter + litt trub + lme 1.094, 67% effektivitet
Skulle egentlig ligget over 1.100 med samme effektivitet som pre boil
Får det bare ikke til å stemme
 
Fortsetter med et dumt spøsmål om effektivitet
På de siste brygga har jeg fått betydelig høyere pre boil gravity/ effektivitet enn post boil /brygg effektivitet
80% mot nærmere 70% som ikke kan forklares med ketle trub da jeg stort sett overfører alt til gjæringskaret. (lar det kanskje være igjen en halv liter)
F.eks sist, 14+ liter før kok, 1.065, >75% effektivitet før kok
Etter kok, i bøtta 13 liter + litt trub + lme 1.094, 67% effektivitet
Skulle egentlig ligget over 1.100 med samme effektivitet som pre boil
Får det bare ikke til å stemme
Jeg har også opplevd at det ikke stemmer helt når jeg har sjekka post-boil mot pre-boil for moro skyld. Men det eneste som blir borte under kokinga, er jo vanndamp (sånn stort sett, da), så jeg kan ikke begripe at det ikke skulle bli nøyaktig samme prosent effektivitet. Det dreier seg jo om hvor mye av sukkeret som tas vare på gjennom prosessen.

Altså: Full støtte til undringa di:).
 
Da vil vel dette som du skal helle forsiktig tilbake i mesken bli rotet opp igjen da, ingen hensikt i dette :)
Du opererer med en bryggemaskin med et maltrør? I så fall har dette fremdeles en grei hensikt, nnemlig å gi deg klarere vørter til kok - hvis du altså mener at det er et poeng, hvilket, som sagt tidligere, ikke er helt opplagt. Poenget er, som @Miguel sier, at du heller ned i en bolle eller lignende, som sprer den vørteren du heller tilbake, skånsomt ut i den vørteren som står over maltsenga uten å forstyrre den. Den fungerer som et filter som holder grumset tilbake.

Det har selvfølgelig ikke noen hensikt dersom du ikke tilfører skyllevannet like skånsomt. Det må du førvrig uansett gjøre for ikke å få kanalisering, slik at skyllevannet renner gjennom uten å ta med seg sukkeret i mesken - hvilket fører til at du får dårligere effektivitet enn du kunne fått.
 
Jeg har gitt opp å skjønne pre-/postboil SG. Jeg har prøvd å hente fra toppen, fra bunnen, røre rundt, men det blir aldri noe sammenheng i målinga. OG kan være alt fra 1 til 10 gravitypoeng unna preboil etter en time kok
 
Jeg har gitt opp å skjønne pre-/postboil SG. Jeg har prøvd å hente fra toppen, fra bunnen, røre rundt, men det blir aldri noe sammenheng i målinga. OG kan være alt fra 1 til 10 gravitypoeng unna preboil etter en time kok
En mulig feilkilde er forskjellen i volum på kokende og avkjølt vørter, selvfølgelig. Men jeg har korrigert for det, og får fremdeles snåle resultater fra Brewersfriend-kalkulatoren.
 
En mulig feilkilde er forskjellen i volum på kokende og avkjølt vørter, selvfølgelig. Men jeg har korrigert for det, og får fremdeles snåle resultater fra Brewersfriend-kalkulatoren.
Det er mulig. Men har prøvd både refraktometer og hydrometer, og har samme erfaring. Aldri begge samtidig da, når jeg tenker meg om. Akkurat i preboil-øyeblikket skjer det så mye at vitenskapsmannen i meg tar pause, så sjaueren kan få plass ;)
Jeg slår meg til ro med at OG er korrekt, da den er relativt konsekvent innenfor forventet meske-effektivitet
 
Tilbake
Topp