Da vil vel dette som du skal helle forsiktig tilbake i mesken bli rotet opp igjen da, ingen hensikt i detteHehe.. "vor"-lauf.. Altså før.
Da vil vel dette som du skal helle forsiktig tilbake i mesken bli rotet opp igjen da, ingen hensikt i detteHehe.. "vor"-lauf.. Altså før.
Jeg tar meg en bolle og stiller meg i skammekroken. Selvsagt før man tapper av, ikke nødvendigvis skyller.Da vil vel dette som du skal helle forsiktig tilbake i mesken bli rotet opp igjen da, ingen hensikt i dette
For dem som ikke leser tysk kan denne kanskje oppklare littJeg tar meg en bolle og stiller meg i skammekroken. Selvsagt før man tapper av, ikke nødvendigvis skyller.
Det var jo oppklarende og noe jeg vil prøve å få tilFor dem som ikke leser tysk kan denne kanskje oppklare litt
The Art and the Science of the Vorlauf Process
Knowing how and why to vorlauf properly will help you set your grain bed and result in better clarity of your wort, while preventing off-flavors.beerandbrewing.com
Ølet må være kaldt for at det skal fungere. Jo kaldere jo bedre … På 13-14 grader tror jeg du får liten effekt.Er det mulig å få bruke gelantin for klarne ølet uten å ha mulighet til kaldkræsj? Har ei bod på 13-14 grader.
Jeg har også opplevd at det ikke stemmer helt når jeg har sjekka post-boil mot pre-boil for moro skyld. Men det eneste som blir borte under kokinga, er jo vanndamp (sånn stort sett, da), så jeg kan ikke begripe at det ikke skulle bli nøyaktig samme prosent effektivitet. Det dreier seg jo om hvor mye av sukkeret som tas vare på gjennom prosessen.Fortsetter med et dumt spøsmål om effektivitet
På de siste brygga har jeg fått betydelig høyere pre boil gravity/ effektivitet enn post boil /brygg effektivitet
80% mot nærmere 70% som ikke kan forklares med ketle trub da jeg stort sett overfører alt til gjæringskaret. (lar det kanskje være igjen en halv liter)
F.eks sist, 14+ liter før kok, 1.065, >75% effektivitet før kok
Etter kok, i bøtta 13 liter + litt trub + lme 1.094, 67% effektivitet
Skulle egentlig ligget over 1.100 med samme effektivitet som pre boil
Får det bare ikke til å stemme
Du opererer med en bryggemaskin med et maltrør? I så fall har dette fremdeles en grei hensikt, nnemlig å gi deg klarere vørter til kok - hvis du altså mener at det er et poeng, hvilket, som sagt tidligere, ikke er helt opplagt. Poenget er, som @Miguel sier, at du heller ned i en bolle eller lignende, som sprer den vørteren du heller tilbake, skånsomt ut i den vørteren som står over maltsenga uten å forstyrre den. Den fungerer som et filter som holder grumset tilbake.Da vil vel dette som du skal helle forsiktig tilbake i mesken bli rotet opp igjen da, ingen hensikt i dette
En mulig feilkilde er forskjellen i volum på kokende og avkjølt vørter, selvfølgelig. Men jeg har korrigert for det, og får fremdeles snåle resultater fra Brewersfriend-kalkulatoren.Jeg har gitt opp å skjønne pre-/postboil SG. Jeg har prøvd å hente fra toppen, fra bunnen, røre rundt, men det blir aldri noe sammenheng i målinga. OG kan være alt fra 1 til 10 gravitypoeng unna preboil etter en time kok
Det er mulig. Men har prøvd både refraktometer og hydrometer, og har samme erfaring. Aldri begge samtidig da, når jeg tenker meg om. Akkurat i preboil-øyeblikket skjer det så mye at vitenskapsmannen i meg tar pause, så sjaueren kan få plassEn mulig feilkilde er forskjellen i volum på kokende og avkjølt vørter, selvfølgelig. Men jeg har korrigert for det, og får fremdeles snåle resultater fra Brewersfriend-kalkulatoren.
Det heter kanskje maltrør, ett rør med sil i bunnen som passer akkurat i kjelenDu opererer med en bryggemaskin med et maltrør? I så fall har dette fremdeles en grei hensikt, nnemlig å gi deg klarere vørter til kok - hvis du altså mener at det er et poeng, hvilket, som sagt tidligere, ikke er helt opplagt. Poenget er, som @Miguel sier, at du heller ned i en bolle eller lignende, som sprer den vørteren du heller tilbake, skånsomt ut i den vørteren som står over maltsenga uten å forstyrre den. Den fungerer som et filter som holder grumset tilbake.
Det har selvfølgelig ikke noen hensikt dersom du ikke tilfører skyllevannet like skånsomt. Det må du førvrig uansett gjøre for ikke å få kanalisering, slik at skyllevannet renner gjennom uten å ta med seg sukkeret i mesken - hvilket fører til at du får dårligere effektivitet enn du kunne fått.
Setter min hjemmesnekra "maltkurv" på en rist når jeg har mesket ferdig. Under mesk sirkulerer jeg kontinuerlig med slangen rett i Digiboil'en. Jeg tar vorlauf før skylling. Når maltensenga har satt seg så går det fint å skylle etter vorlauf.Det heter kanskje maltrør, ett rør med sil i bunnen som passer akkurat i kjelen
vorlauf blir som å sirkulere da, det gjør jeg hele meskeperioden,
Etter det løfter jeg maltrøret og skyller, jeg senker ikke maltrøret ned i vørteren igjen etter skylling.
Det jeg kunne gjort var å kjøre sirkulasjonspumpa etter jeg har skyllet, eller som du sier tappe av noe i bunn å legge forsiktig tilbake i vørteren over maltsenga, hvilket jeg ikke skjønner, da må du ha senket mesken ned i vørteren igjen
Dette er helt nytt for meg, har brygget 4-5 brygg på den kjelen
Det går helt utmerketEr det mulig å få bruke gelantin for klarne ølet uten å ha mulighet til kaldkræsj? Har ei bod på 13-14 grader.
Det skal ikke være lett heheSetter min hjemmesnekra "maltkurv" på en rist når jeg har mesket ferdig. Under mesk sirkulerer jeg kontinuerlig med slangen rett i Digiboil'en. Jeg tar vorlauf før skylling. Når maltensenga har satt seg så går det fint å skylle etter vorlauf.
Vis vedlegget 51577
Jeg brukte lokket til julabøtta til å lage en toppsil som holder malten i ro under vorlauf og skylling.
Vis vedlegget 51578
Jeg endte til slutt opp med å sette kran på "maltkurven" for å justere flow, alt annet blei bare stress og trist. Kobler slangen fra pumpa inn på kranen og justerer flow så det alltid er samme mengde vørter frem til skylling, som jeg gjør manuelt.
Ikke veldig fancy, men syns det fungerer greit og fikk økt effektiviteten min med 10%.
Vis vedlegget 51579
En viss filtrering skjer det nok, men jeg liker røre et par 4 ganger under mesk så for min del fungerer det dårlig. I tillegg så er det noe med vekta av maltsenga når den ikke står under vann som gjør at den blir mer kompakt og naturligvis også filtrerer bedre.Det skal ikke være lett hehe
Dette vorlauf er ikke noe annet enn sirkulering med filtrering, siden vi sirkulerer hele tiden vil det være en viss filtrering gjennom mesken.
Jeg har rigget dusj i mesken fra pumpa, her kunne jeg satt under noe som filtrerte de siste minuttene.
Og ser jo at jeg har driti meg ut når det gjelder skylling, så her har jeg potensiale