Tråden for dumme spørsmål.

Nei, da, skal du ha ei ekstremt fin sil.

Jeg kjørte med pumpe og kontinuerlig sirkulering da jeg begynte med brygging, og fikk helt klar vørter. Så effektiv er maltsenga som filter.

Men det er helt poengløst, og jeg blei lei av hele pumpa, så nå ligger den i en skuff:).
Er det poengløst med helt klar vørter? :cool:
Bare tuller, men nå var det moro med den pumpa og tempen blir jevnere , det var helst derfor
 
Jeg arvet en 40 L kjele med maltrør og kjøler, betalte en symbolsk arveagift :)
Kinapumpa sviver veldig bra på 9 volt og med dusjhode
i stedet for å satse på at maltsenga filtrerer , er det jo bare å holde en sil under dusjen mens man sirkulerer
Det har jeg faktisk aldri prøvd, men jeg bruker meskepose(200 micron) i tillegg til falskbunn, og har dermed aldri et eneste korn med til kok, selv uten vorlauf, men det er de finere partiklene som ikke meskeposen tar som er grunnen til at jeg benytter meg av vorlauf.

En negativ side ved Digiboil'en er at krana sitter veldig lavt, ikke så rart siden det egentlig bare er en stor vannkoker, men det betyr at jo mindre proteiner og anna rask jeg ikke trenger i gjæringskaret gjerne kan holde seg til et minimum :)
 
Sist redigert:
Er det poengløst med helt klar vørter? :cool:
Bare tuller, men nå var det moro med den pumpa og tempen blir jevnere , det var helst derfor
Jevnere temperatur er et greit argument - skjønt det plager meg lite at det varierer litt i meskekjelen min. Men det er en gammel diskusjon med en egen tråd:).
 
Det hsr jeg faktisk aldri prøvd, men jeg bruker meskepose(200 micron) i tillegg til falskbunn, og har dermed aldri et eneste korn med til kok, selv uten vorlauf, men det er de finere partiklene som ikke meskeposen tar som er grunnen til at jeg benytter meg av vorlauf.

En negativ side ved Digiboil'en er at krana sitter veldig lavt ikke så rart siden det egentlig bare er en stor vannkoker, men det betyr at jo mindre proteiner og anna rask jeg ikke trenger i gjæringskaret gjerne kan holde seg til et minimum :)
Jeg har samme kjele som du skal selge, krana en tomme over bunnen, jeg har en induksjon med 4 kokesoner, bruker 2 soner samtidig, det går relativt fort å varme opp vannet , og egentlig veldig bra styring på temperatur må jeg si med den induksjonen etterhvert som jeg har gjort det noen ganger.
Jeg har nok fått med endel til kok ja når jeg tenker meg om, det må det bli slutt på :)
 
Fortsetter med et dumt spøsmål om effektivitet
På de siste brygga har jeg fått betydelig høyere pre boil gravity/ effektivitet enn post boil /brygg effektivitet
80% mot nærmere 70% som ikke kan forklares med ketle trub da jeg stort sett overfører alt til gjæringskaret. (lar det kanskje være igjen en halv liter)
F.eks sist, 14+ liter før kok, 1.065, >75% effektivitet før kok
Etter kok, i bøtta 13 liter + litt trub + lme 1.094, 67% effektivitet
Skulle egentlig ligget over 1.100 med samme effektivitet som pre boil
Får det bare ikke til å stemme
Har du 15 liter (varmt) før kok med SG på 65, skal du ha 13 liter (varmt) med SG på 75 etter kok:
(15*65)/13=75. Effektiviteten blir den samme. Så spørs det bare hvor mye lme du hadde oppi ...
Edit: Målt varmt, inklusiv trub.
 
Jeg har samme kjele som du skal selge, krana en tomme over bunnen, jeg har en induksjon med 4 kokesoner, bruker 2 soner samtidig, det går relativt fort å varme opp vannet , og egentlig veldig bra styring på temperatur må jeg si med den induksjonen etterhvert som jeg har gjort det noen ganger.
Jeg har nok fått med endel til kok ja når jeg tenker meg om, det må det bli slutt på :)
Vel, folk koker jo store deler av mesken når de dekokterer, og det går jo bra. Og om du skummer av under oppkok, får du fjerna mye av grumset direkte. Jeg trur helt ærlig at alt styret for å få rein - og til og med klar - vørter til kok, bygger på forestillinger som mangler empirisk grunnlag. Myter, altså.

Men en veit jo aldri. Jeg kjenner meg ikke helt sikker på at vorlauf er meningsløst. Så jeg vorlaufer stadig:p.

En artig ide er å droppe skylling og tapping helt, og rett og slett bare koke hele mesken:). Jeg mener det er folk som har prøvd.
 
Sist redigert:
Har du 15 liter (varmt) før kok med SG på 65, skal du ha 13 liter (varmt) med SG på 75 etter kok:
(15*65)/13=75. Effektiviteten blir den samme. Så spørs det bare hvor mye lme du hadde oppi ...
Edit: Målt varmt, inklusiv trub.

Hadde 14 liter før kok
OG skulle vært 1.106 etter kok med lme (1.070 uten), men fikk 1.095
lme utgjorde 33% av gravity poenga, så det stemmer nok

14*65/13 = 70

Neste gang jeg skal brygge, med 100% all grain skal jeg ta en nærmere måling igjen,
men selv på de siste all grain brygga mine har jeg heller ikke fått kabalen til å gå opp (effektivitet pre/post boil)
regnestykket er som du illustrerer meget enkelt (pre volum*pre gravity / post volum skal være = post gravity)
 

Vedlegg

  • Screenshot 2021-05-09 at 13.34.06.png
    Screenshot 2021-05-09 at 13.34.06.png
    1,2 MB · Sett: 7
Sist redigert:
Dårlig tegn når gjærkaken lukter råttent?

Ølet både lukter og smaker godt, men gjærkaken luktet nokså funky når jeg rengjorde Fermzillaen.
Neipa gjæret med S-04 og tørrhumlet på 5 og 3 dager uten å dumpe noe underveis.
 
Jeg har også opplevd at det ikke stemmer helt når jeg har sjekka post-boil mot pre-boil for moro skyld. Men det eneste som blir borte under kokinga, er jo vanndamp (sånn stort sett, da), så jeg kan ikke begripe at det ikke skulle bli nøyaktig samme prosent effektivitet. Det dreier seg jo om hvor mye av sukkeret som tas vare på gjennom prosessen.

Altså: Full støtte til undringa di:).
Måler dere ved samme temperatur? Kan det være volumet av vannet (som er høyere ved høy temperatur enn ved lav temperatur) som utgjør feilkilden?

Edit: Ser nå at dette er diskutert.
 
Dårlig tegn når gjærkaken lukter råttent?

Ølet både lukter og smaker godt, men gjærkaken luktet nokså funky når jeg rengjorde Fermzillaen.
Neipa gjæret med S-04 og tørrhumlet på 5 og 3 dager uten å dumpe noe underveis.
Vrient å si uten å ha vært der:). Men hvis ølet lukter og smaker godt, er det nok bare normale gjærlukter du reagerer på.

Sånt øl blir jo sjelden gammelt. Det bør i alle fall ikke bli det. Så om det skulle være noe der, blir nok ikke ølet udrikkelig før det meste er unnadrukket.
 
Vrient å si uten å ha vært der:). Men hvis ølet lukter og smaker godt, er det nok bare normale gjærlukter du reagerer på.

Sånt øl blir jo sjelden gammelt. Det bør i alle fall ikke bli det. Så om det skulle være noe der, blir nok ikke ølet udrikkelig før det meste er unnadrukket.
Ja, det var ikke stort værre en type "skal jeg bruke denne kjøttdeigen, eller blir det fisk til middag?" lukt, har bare ikke merket den type lukt fra gjær før.
Nå endte den på 6.4%, jeg har 19 liter og det er kun jeg som drikker av fatet, så det bør jo hende at det varer en stund iallefall :D
 
Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
 
Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Papir festet med melk løsner vel bare du tar kaldt vann på, ev. kaldt såpevann?
 
Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Jeg pleier å vente til flaskene er edru :p
 
Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Setter dem i kaldt vann, som Jørgen sier. Mine er festa med mjølk.
 
Har brygget en Burton Ale som først fikk en pakke Windsor og en ny pakke Nottingham et par dager etter på. Hadde håpet Nottingham kunne trekke ned FG. Nå etter 2 uker ligger fortsatt SG på 1.020 fra 1.060 dvs 66%. Har ristet litt i dunken i håp om å vekke litt liv.

Har det hensikt å tilsette en liten dæsj sukker og en pakke frisk gjær?
 
Har brygget en Burton Ale som først fikk en pakke Windsor og en ny pakke Nottingham et par dager etter på. Hadde håpet Nottingham kunne trekke ned FG. Nå etter 2 uker ligger fortsatt SG på 1.020 fra 1.060 dvs 66%. Har ristet litt i dunken i håp om å vekke litt liv.

Har det hensikt å tilsette en liten dæsj sukker og en pakke frisk gjær?
Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)

For gjæren er det neppe noen grei opplevelse å brått havne i et øl med både kullsyre og alkohol i. Den liker ingen av delene. Det er grunnen til at det er bedre sjanser om du lager en starter. Da har den jo vent seg gradvis til utrivelighetene, og det blir ikke noe sjokk for den når den tilsettes ølet ditt.

Men: Burton ale skal vel være relativt "sødmefylt"? Hvordan smaker den? Kanskje skal du la den være som den er.
 
Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)

For gjæren er det neppe noen grei opplevelse å brått havne i et øl med både kullsyre og alkohol i. Den liker ingen av delene. Det er grunnen til at det er bedre sjanser om du lager en starter. Da har den jo vent seg gradvis til utrivelighetene, og det blir ikke noe sjokk for den når den tilsettes ølet ditt.

Men: Burton ale skal vel være relativt "sødmefylt"? Hvordan smaker den? Kanskje skal du la den være som den er.
Har skjønt det slik at Windsor kan sovne og plutselig våkne til liv. Ser også at jeg har blingset med en uke slik at det kun var litt over en uke og ikke to ukers gjæring.

Deler varmebelte med Golden Ale som har sunket fra 1.044 til 1.022. Det passer å heve temperaturen fra 17 til 20 grader.

Ser at dette ikke er noe å stresse med. Gir den fram til pinsehelga.

I følge BJCP er den innenfor standard. Eksempeløl har noe lavere FG
OG ble 1.060 skulle vært 1.070, hadde jeg truffet nærmere OG, hadde jeg vært fornøyd med 1.020. Får se hvor den ender, en plass rundt 1.015 er greit.

Det er en del melasse i ølet som jeg er usikker på gjærbarhet. Har smakt, litt skarp, det er ikke like godt som Chimay klonen jeg har laget. Usikker på hvor vellykket dette ble. Skal jo lagres en del måneder, planen var flaske. Mulig jeg bare skal la den stå i gjæringskaret? Er det begrenset hvor lenge en øl bør lagres i et standard plastfat?

Det gir jo større effekt av tørrhumling. Har ca 10 gram av både EKG og Challenger som jeg ikke helt hva jeg skal bruke til.
 
Sist redigert:
Bestilte malt til Nøgne Vic Secret IPA
3600 g Pils
240 g Cara 30
80 g Pale Crystal 70 EBC
og 80 syremalt

Fikk denne posen
Ser mer ut som brownmalt spør du meg? og ikke lys krystalmalt :rolleyes:

DBE26F6A-92B1-4745-93DE-F9478FCE89A7.jpeg
 
Sist redigert:
  • Wow
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp