Måler dere ved samme temperatur? Kan det være volumet av vannet (som er høyere ved høy temperatur enn ved lav temperatur) som utgjør feilkilden?Jeg har også opplevd at det ikke stemmer helt når jeg har sjekka post-boil mot pre-boil for moro skyld. Men det eneste som blir borte under kokinga, er jo vanndamp (sånn stort sett, da), så jeg kan ikke begripe at det ikke skulle bli nøyaktig samme prosent effektivitet. Det dreier seg jo om hvor mye av sukkeret som tas vare på gjennom prosessen.
Altså: Full støtte til undringa di.
Vrient å si uten å ha vært der. Men hvis ølet lukter og smaker godt, er det nok bare normale gjærlukter du reagerer på.Dårlig tegn når gjærkaken lukter råttent?
Ølet både lukter og smaker godt, men gjærkaken luktet nokså funky når jeg rengjorde Fermzillaen.
Neipa gjæret med S-04 og tørrhumlet på 5 og 3 dager uten å dumpe noe underveis.
Ja, det var ikke stort værre en type "skal jeg bruke denne kjøttdeigen, eller blir det fisk til middag?" lukt, har bare ikke merket den type lukt fra gjær før.Vrient å si uten å ha vært der. Men hvis ølet lukter og smaker godt, er det nok bare normale gjærlukter du reagerer på.
Sånt øl blir jo sjelden gammelt. Det bør i alle fall ikke bli det. Så om det skulle være noe der, blir nok ikke ølet udrikkelig før det meste er unnadrukket.
Papir festet med melk løsner vel bare du tar kaldt vann på, ev. kaldt såpevann?Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Jeg pleier å vente til flaskene er edruHvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Setter dem i kaldt vann, som Jørgen sier. Mine er festa med mjølk.Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)Har brygget en Burton Ale som først fikk en pakke Windsor og en ny pakke Nottingham et par dager etter på. Hadde håpet Nottingham kunne trekke ned FG. Nå etter 2 uker ligger fortsatt SG på 1.020 fra 1.060 dvs 66%. Har ristet litt i dunken i håp om å vekke litt liv.
Har det hensikt å tilsette en liten dæsj sukker og en pakke frisk gjær?
Har skjønt det slik at Windsor kan sovne og plutselig våkne til liv. Ser også at jeg har blingset med en uke slik at det kun var litt over en uke og ikke to ukers gjæring.Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)
For gjæren er det neppe noen grei opplevelse å brått havne i et øl med både kullsyre og alkohol i. Den liker ingen av delene. Det er grunnen til at det er bedre sjanser om du lager en starter. Da har den jo vent seg gradvis til utrivelighetene, og det blir ikke noe sjokk for den når den tilsettes ølet ditt.
Men: Burton ale skal vel være relativt "sødmefylt"? Hvordan smaker den? Kanskje skal du la den være som den er.
Hvis det er fra bryggselv hasle har jeg fått feil før. Bytta ut caramunich med carafa. Det blei ikke helt det samme.Bestilte malt til Nøgne Vic Secret IPA
3600 g Pils
200 g Cara 30
80 g Pale Crystal 70 EBC
og 80 syremalt
Fikk denne posen
Ser mer ut som brownmalt spør du meg? og ikke lys krystalmalt
Vis vedlegget 51611
Hvis det er fra bryggselv hasle har jeg fått feil før. Bytta ut caramunich med carafa. Det blei ikke helt det samme.
Ja, det var en overraskelse når det plutselig blei voldsomt mørkt i meskekaret. Blei 25 liter dunkelweissen, gitt.takk, kjipt
Her er det bare å lete fram oppskrift på Black IPA.Får kanskje sende dem en Mail med bilde
Har ikke lyst på India Brown ale. Det får heller bli en annen gang
Her er det bare å lete fram oppskrift på Black IPA.
Ikke helt fjernt
brewoursvartediketblackipa
7 FJELL – SVARTEDIKET BLACK IPA OG: 16.5 °P IBU: 75 ABV: 7,0 % Malt: 42 % Pilsner malt 42 % Pale malt 7,9 % Wheat malt 3,2 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC 1,6 % Crystal malt, 120 EBC 1,7 % Weyermann Carafa Speical 1 1,6 % Weyermann Carafa Special 3 Hops: […]www.7fjellbryggeri.com
- gitt man synes svart IPA er en god ideHer er det bare å lete fram oppskrift på Black IPA.
Ikke helt fjernt
brewoursvartediketblackipa
7 FJELL – SVARTEDIKET BLACK IPA OG: 16.5 °P IBU: 75 ABV: 7,0 % Malt: 42 % Pilsner malt 42 % Pale malt 7,9 % Wheat malt 3,2 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC 1,6 % Crystal malt, 120 EBC 1,7 % Weyermann Carafa Speical 1 1,6 % Weyermann Carafa Special 3 Hops: […]www.7fjellbryggeri.com