Jeg tror du skulle fulgt samme strategi som meg dersom poenget var å kombinere smaksprofilen fra Verdant med utgjæringsgraden til 05. Eller du kunne kanskje like gjerne tilsatt begge i starten. I den første delen av gjæringsprosessen produserer gjæren de høyere alkoholene, som seinere, mot slutten, er grunnlaget for dannelsen av esterne, som er veldig viktige for smaksprofilen til ølet. En ester blir til gjennom en reaksjon mellom en alkohol og en organisk syre. De organiske syrene produseres også for en stor del av gjæren, så om du ønsker å reindyrke esterprofilen fra Verdant, skal du kanskje vente med å tilsette annen gjær.
Egentlig er det kanskje rart at vi ikke blander gjærtyper oftere? Det gir jo en mulighet til å få et mer komplekst smaksbilde. Nå får i alle fall du forhåpentligvis en mulighet til å se hva som kommer ut av å blande Verdant og 05 - skjønt da skulle du kanskje helst ha hatt med begge fra starten av. Men for ordens skyld: Hvis 05 går løs på jobben, tror jeg sikkert du får et godt øl

.
Forholdet mellom to - eller flere - gjærtyper vil ikke være konstant, så vi kan ikke gjenbruke en blanda kultur og håpe å få det samme resultatet. Det gjør det - for meg, i alle fall - mindre attraktivt å kjøpe ferdige blandinger.