Tråden for dumme spørsmål.

Får kanskje sende dem en Mail med bilde
Har ikke lyst på India Brown ale. Det får heller bli en annen gang
Her er det bare å lete fram oppskrift på Black IPA.

Ikke helt fjernt
 
Her er det bare å lete fram oppskrift på Black IPA.

Ikke helt fjernt

Skal nok få brukt det til noe, men syntes ikke Vic Secret passer så bra til dette
 
Her er det bare å lete fram oppskrift på Black IPA.

Ikke helt fjernt
- gitt man synes svart IPA er en god ide o_O
 
Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)
Morsomt at du skulle nevne det - gjorde akkurat det du rådet imot - pælma tørrgjær rett oppi en aktiv gjærende annen gjær. Men jeg er tørrgjærsoptimist

597F16F3-BF53-4A1E-88A2-F9E4C09567BD.jpeg
 
Morsomt at du skulle nevne det - gjorde akkurat det du rådet imot - pælma tørrgjær rett oppi en aktiv gjærende annen gjær. Men jeg er tørrgjærsoptimist

Vis vedlegget 51620
Flott. Jeg holdt på å føye til en bemerkning om at det jo kunne hende det ville funke å strø gjære rett oppi. Men sjansen for at det skal gå bra, øker betraktelig om du gjør det jeg foreslår.

Men jeg er jo ikke ondere enn at jeg håper det funker for deg:). Hvor langt var gjæringa kommet før du begikk gjærstrøing?
 
Flott. Jeg holdt på å føye til en bemerkning om at det jo kunne hende det ville funke å strø gjære rett oppi. Men sjansen for at det skal gå bra, øker betraktelig om du gjør det jeg foreslår.

Men jeg er jo ikke ondere enn at jeg håper det funker for deg:). Hvor langt var gjæringa kommet før du begikk gjærstrøing?
2 døgn - slengte en iSpindel oppi også og den estimerte halvveis. Er Verdant IPA som jeg pitchet først som er ganske hissig. Er et lite eksperiment for å se om jeg får presset FG litt lenger ned.
 
2 døgn - slengte en iSpindel oppi også og den estimerte halvveis. Er Verdant IPA som jeg pitchet først som er ganske hissig. Er et lite eksperiment for å se om jeg får presset FG litt lenger ned.
Jeg gjorde noe lignende da gjæringa av en engelsk IPA med den tilsvarende gjæren fra Imperial (A38) stoppa opp for tidlig, rundt 1.020. Jeg heiv oppi en SNS med en særs sulten skotte (A31, tilsvarende wlp028), som dro ølet ned til 1.008, hvilket var langt lavere enn jeg opprinnelig hadde tenkt meg. Ølet blei utrulig nok godt, men jeg hadde jo ikke ønska meg 8,3% alkohol. Målet var 6,5:(.

Jeg tror du skulle fulgt samme strategi som meg dersom poenget var å kombinere smaksprofilen fra Verdant med utgjæringsgraden til 05. Eller du kunne kanskje like gjerne tilsatt begge i starten. I den første delen av gjæringsprosessen produserer gjæren de høyere alkoholene, som seinere, mot slutten, er grunnlaget for dannelsen av esterne, som er veldig viktige for smaksprofilen til ølet. En ester blir til gjennom en reaksjon mellom en alkohol og en organisk syre. De organiske syrene produseres også for en stor del av gjæren, så om du ønsker å reindyrke esterprofilen fra Verdant, skal du kanskje vente med å tilsette annen gjær.

Egentlig er det kanskje rart at vi ikke blander gjærtyper oftere? Det gir jo en mulighet til å få et mer komplekst smaksbilde. Nå får i alle fall du forhåpentligvis en mulighet til å se hva som kommer ut av å blande Verdant og 05 - skjønt da skulle du kanskje helst ha hatt med begge fra starten av. Men for ordens skyld: Hvis 05 går løs på jobben, tror jeg sikkert du får et godt øl:).

Forholdet mellom to - eller flere - gjærtyper vil ikke være konstant, så vi kan ikke gjenbruke en blanda kultur og håpe å få det samme resultatet. Det gjør det - for meg, i alle fall - mindre attraktivt å kjøpe ferdige blandinger.
 
Jeg tror du skulle fulgt samme strategi som meg dersom poenget var å kombinere smaksprofilen fra Verdant med utgjæringsgraden til 05. Eller du kunne kanskje like gjerne tilsatt begge i starten. I den første delen av gjæringsprosessen produserer gjæren de høyere alkoholene, som seinere, mot slutten, er grunnlaget for dannelsen av esterne, som er veldig viktige for smaksprofilen til ølet. En ester blir til gjennom en reaksjon mellom en alkohol og en organisk syre. De organiske syrene produseres også for en stor del av gjæren, så om du ønsker å reindyrke esterprofilen fra Verdant, skal du kanskje vente med å tilsette annen gjær.

Egentlig er det kanskje rart at vi ikke blander gjærtyper oftere? Det gir jo en mulighet til å få et mer komplekst smaksbilde. Nå får i alle fall du forhåpentligvis en mulighet til å se hva som kommer ut av å blande Verdant og 05 - skjønt da skulle du kanskje helst ha hatt med begge fra starten av. Men for ordens skyld: Hvis 05 går løs på jobben, tror jeg sikkert du får et godt øl:).

Forholdet mellom to - eller flere - gjærtyper vil ikke være konstant, så vi kan ikke gjenbruke en blanda kultur og håpe å få det samme resultatet. Det gjør det - for meg, i alle fall - mindre attraktivt å kjøpe ferdige blandinger.

Takk for tips, skal ta det til etterretning neste gang. Ideen var å øke kompleksiteten litt men samtidig få en "crisp" øl
 
Vurderer å hive litt eikechips i en trippel jeg har tenkt til å brygge, men litt usikker på hvilket smaksbilde det vil bidra med. Tips?
 
Har smakt noen eksempler. Tydelig at noen liker det, men jeg liker generelt ikke (fat)lagring av lyse øl
heller ikke tripel
men det er min mening
 
Målepinne til kok/mesking?
Har en meskespade i tre, er det så enkelt som fyll opp en liter vann, merk. Rinse repeat
Ja. Og hvis gryta di er sylindrisk, kan du vel regne med at avstanden mellom hver liter er den samme. Den første kan påvirkes av overgang mellom bunn og side, men om du måler avstanden mellom 1 og 2 liter, så kan du bruke den videre. Så du trenger ikke å fylle hele gryta.
 
Bestilte malt til Nøgne Vic Secret IPA
3600 g Pils
240 g Cara 30
80 g Pale Crystal 70 EBC
og 80 syremalt

Fikk denne posen
Ser mer ut som brownmalt spør du meg? og ikke lys krystalmalt :rolleyes:

Vis vedlegget 51611

Se der ja, det var no annet
Veldig nysgjerrig på hvordan de to ølla kommer til å bli
Brygger nå en Vic Secret IPA slik den var tiltenkt
og så en SH Simcoe med den "brune" malten tenker jeg
Samme OG, samme gjær

IMG_0101.jpeg
 
Se der ja, det var no annet
Veldig nysgjerrig på hvordan de to ølla kommer til å bli
Brygger nå en Vic Secret IPA slik den var tiltenkt
og så en SH Simcoe med den "brune" malten tenker jeg
Samme OG, samme gjær

Vis vedlegget 51683
Fikk du ny, eller måtte du kjøpe? Da jeg fikk feil fra bryggselv fikk jeg bare et "Åja, det var kjipt for deg.". Etter det har jeg handla mye mindre der og mer på strømmen.
 
Tilbake
Topp