Jo, sjølsagt. Hvor p..... kom ettallet fraEr det ikke 4% som må trekkes fra?
eks. 20 liter varm vørter krymper til 20*0,96 = 19,2 etter avkjøling
Er det poengløst med helt klar vørter?Nei, da, skal du ha ei ekstremt fin sil.
Jeg kjørte med pumpe og kontinuerlig sirkulering da jeg begynte med brygging, og fikk helt klar vørter. Så effektiv er maltsenga som filter.
Men det er helt poengløst, og jeg blei lei av hele pumpa, så nå ligger den i en skuff.
Det har jeg faktisk aldri prøvd, men jeg bruker meskepose(200 micron) i tillegg til falskbunn, og har dermed aldri et eneste korn med til kok, selv uten vorlauf, men det er de finere partiklene som ikke meskeposen tar som er grunnen til at jeg benytter meg av vorlauf.Jeg arvet en 40 L kjele med maltrør og kjøler, betalte en symbolsk arveagift
Kinapumpa sviver veldig bra på 9 volt og med dusjhode
i stedet for å satse på at maltsenga filtrerer , er det jo bare å holde en sil under dusjen mens man sirkulerer
Jevnere temperatur er et greit argument - skjønt det plager meg lite at det varierer litt i meskekjelen min. Men det er en gammel diskusjon med en egen trådEr det poengløst med helt klar vørter?
Bare tuller, men nå var det moro med den pumpa og tempen blir jevnere , det var helst derfor
Jeg har samme kjele som du skal selge, krana en tomme over bunnen, jeg har en induksjon med 4 kokesoner, bruker 2 soner samtidig, det går relativt fort å varme opp vannet , og egentlig veldig bra styring på temperatur må jeg si med den induksjonen etterhvert som jeg har gjort det noen ganger.Det hsr jeg faktisk aldri prøvd, men jeg bruker meskepose(200 micron) i tillegg til falskbunn, og har dermed aldri et eneste korn med til kok, selv uten vorlauf, men det er de finere partiklene som ikke meskeposen tar som er grunnen til at jeg benytter meg av vorlauf.
En negativ side ved Digiboil'en er at krana sitter veldig lavt ikke så rart siden det egentlig bare er en stor vannkoker, men det betyr at jo mindre proteiner og anna rask jeg ikke trenger i gjæringskaret gjerne kan holde seg til et minimum![]()
Har du 15 liter (varmt) før kok med SG på 65, skal du ha 13 liter (varmt) med SG på 75 etter kok:Fortsetter med et dumt spøsmål om effektivitet
På de siste brygga har jeg fått betydelig høyere pre boil gravity/ effektivitet enn post boil /brygg effektivitet
80% mot nærmere 70% som ikke kan forklares med ketle trub da jeg stort sett overfører alt til gjæringskaret. (lar det kanskje være igjen en halv liter)
F.eks sist, 14+ liter før kok, 1.065, >75% effektivitet før kok
Etter kok, i bøtta 13 liter + litt trub + lme 1.094, 67% effektivitet
Skulle egentlig ligget over 1.100 med samme effektivitet som pre boil
Får det bare ikke til å stemme
Vel, folk koker jo store deler av mesken når de dekokterer, og det går jo bra. Og om du skummer av under oppkok, får du fjerna mye av grumset direkte. Jeg trur helt ærlig at alt styret for å få rein - og til og med klar - vørter til kok, bygger på forestillinger som mangler empirisk grunnlag. Myter, altså.Jeg har samme kjele som du skal selge, krana en tomme over bunnen, jeg har en induksjon med 4 kokesoner, bruker 2 soner samtidig, det går relativt fort å varme opp vannet , og egentlig veldig bra styring på temperatur må jeg si med den induksjonen etterhvert som jeg har gjort det noen ganger.
Jeg har nok fått med endel til kok ja når jeg tenker meg om, det må det bli slutt på![]()
Har du 15 liter (varmt) før kok med SG på 65, skal du ha 13 liter (varmt) med SG på 75 etter kok:
(15*65)/13=75. Effektiviteten blir den samme. Så spørs det bare hvor mye lme du hadde oppi ...
Edit: Målt varmt, inklusiv trub.
Måler dere ved samme temperatur? Kan det være volumet av vannet (som er høyere ved høy temperatur enn ved lav temperatur) som utgjør feilkilden?Jeg har også opplevd at det ikke stemmer helt når jeg har sjekka post-boil mot pre-boil for moro skyld. Men det eneste som blir borte under kokinga, er jo vanndamp (sånn stort sett, da), så jeg kan ikke begripe at det ikke skulle bli nøyaktig samme prosent effektivitet. Det dreier seg jo om hvor mye av sukkeret som tas vare på gjennom prosessen.
Altså: Full støtte til undringa di.
Vrient å si uten å ha vært derDårlig tegn når gjærkaken lukter råttent?
Ølet både lukter og smaker godt, men gjærkaken luktet nokså funky når jeg rengjorde Fermzillaen.
Neipa gjæret med S-04 og tørrhumlet på 5 og 3 dager uten å dumpe noe underveis.
Ja, det var ikke stort værre en type "skal jeg bruke denne kjøttdeigen, eller blir det fisk til middag?" lukt, har bare ikke merket den type lukt fra gjær før.Vrient å si uten å ha vært der. Men hvis ølet lukter og smaker godt, er det nok bare normale gjærlukter du reagerer på.
Sånt øl blir jo sjelden gammelt. Det bør i alle fall ikke bli det. Så om det skulle være noe der, blir nok ikke ølet udrikkelig før det meste er unnadrukket.
Papir festet med melk løsner vel bare du tar kaldt vann på, ev. kaldt såpevann?Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Jeg pleier å vente til flaskene er edruHvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Setter dem i kaldt vann, som Jørgen sier. Mine er festa med mjølk.Hvordan fjerner dere etiketter fra fulle flasker?
Jeg har etiketter på alle flaskene mine, vanlig laserprintpapir festet med melk. Nå vurderer jeg å delta i konkurranse for første gang, og må da levere flasker uten etikett. Vanligvis bruker jeg jo varmt såpevann, men vil innholdet takle slikt varmt vann? Hva gjør dere som har vært i samme situasjon?
Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)Har brygget en Burton Ale som først fikk en pakke Windsor og en ny pakke Nottingham et par dager etter på. Hadde håpet Nottingham kunne trekke ned FG. Nå etter 2 uker ligger fortsatt SG på 1.020 fra 1.060 dvs 66%. Har ristet litt i dunken i håp om å vekke litt liv.
Har det hensikt å tilsette en liten dæsj sukker og en pakke frisk gjær?
Har skjønt det slik at Windsor kan sovne og plutselig våkne til liv. Ser også at jeg har blingset med en uke slik at det kun var litt over en uke og ikke to ukers gjæring.Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)
For gjæren er det neppe noen grei opplevelse å brått havne i et øl med både kullsyre og alkohol i. Den liker ingen av delene. Det er grunnen til at det er bedre sjanser om du lager en starter. Da har den jo vent seg gradvis til utrivelighetene, og det blir ikke noe sjokk for den når den tilsettes ølet ditt.
Men: Burton ale skal vel være relativt "sødmefylt"? Hvordan smaker den? Kanskje skal du la den være som den er.