Det er jo vinnvinn, kona får tørket og dermed vasket mer klær, og skulle det bli noe kondens selv med en vifte og vinduet åpent, burde avfukter ta det meste i løpet av natten etter endt bryggedag.Blir nok en kombo av di to, takk for svar
Det er jo vinnvinn, kona får tørket og dermed vasket mer klær, og skulle det bli noe kondens selv med en vifte og vinduet åpent, burde avfukter ta det meste i løpet av natten etter endt bryggedag.Blir nok en kombo av di to, takk for svar
Har du avtrekkshette, og fører dampen rett inn i ribba på avfukteren, vil jeg tro den lett tar unna over 5 l/t.Blir nok en kombo av di to, takk for svar
Kan du ikke bare klaske det ut her?Finnes det en tråd hvor man lister opp tilgjengelige råvarer, for å få inspirasjon/ tips til hva man kan brygge med det du har?
Ja, jo, kan jo det. Men om flere gjør som meg, blir det potensielt mye prat i forskjellige retninger. Konkrete oppskrifter vil kanskje drukne.Kan du ikke bare klaske det ut her?
Det er sant, kan ikke huske å ha sett en slik tråd, så da kan du sikkert opprette en slik , veldig braJa, jo, kan jo det. Men om flere gjør som meg, blir det potensielt mye prat i forskjellige retninger. Konkrete oppskrifter vil kanskje drukne.
Men tenkte mer i retning av en drodletråd, med mindre konkrete planer. Hva kan jeg bruke malten, humlene og gjæren min til?
Det er nok restavfall. Plast som er laminert til aluminium kan pr nå ikke resirkuleres i Norge, og de ser jo ut som det er det det er snakk om her.Hva slags materiale er vanlige sølve humleposer laget av? Skal de kastes i restavfallet? Crafto sine er merka som plast, men hva med resten? Jeg prøvde å søke litt på nettet, og jeg klarte ikke å finne noen som selger sånne poser i Norge i det hele tatt.
Klarer ikke skapet ditt å holde temperaturen nede? Hva styrer du etter?Jeg satt et brygg på fredag kveld, på 25 liter med 2stk S-189 lagergjær.
Programmerte (stc-1000) gjæringsskapet til 14 grader. I går viste displayet 19 og nå viser det 21,3 grader. Jeg trodde stormgjæringa kunne gi noen grader ekstra, men 7?
Har jeg oversett, glemt noe eller gjort noe annet galt?
Styrer etter? Stilt termostaten på 14 grader.Klarer ikke skapet ditt å holde temperaturen nede? Hva styrer du etter?
Jo, men styrer du etter temperaturen i ølet eller i kjøleskapet?Styrer etter? Stilt termostaten på 14 grader.
Kjøleskapet har fungert godt hittil, og prøver så godt det kan. Kan jo selvfølgelig ha skjedd noe med det de siste dagene.
Det er i ølet. Proben er tapet fast i karet.Jo, men styrer du etter temperaturen i ølet eller i kjøleskapet?
Da er det rart skapet ikke klarer å holde temperaturen nede.Det er i ølet. Proben er tapet fast i karet.
Enig med @erikraude, noe ser ut til æ være galt med kjøleskapet. Har du en enkel sak å sette inn i kjøleskapet(friluft) for å måle omgivelsene?Det er i ølet. Proben er tapet fast i karet.
det er nok gåentDa er det rart skapet ikke klarer å holde temperaturen nede.
Da har Burton stått en uke og null bevegelse i SG. Vurderer å kjøre en SNS starter. Men jeg har en Golden Ale som er gjæret med Nottingham, som skal flaskes til helga. Kan jeg ta et par spiseskjeer av gjæren herfra og tilsette Burton og få en gjær som er tilpasset samme miljø?Nei. Skal du tilsette gjær til et øl som allerede er i gang, bør du lage en liten starter, og hive den oppi når den er godt i gang ("high kräusen"). Du har nok fått lite ut av den pakka du heiv oppi, og vil neppe få noe mer ut av å gjenta det. Så altså: Lag en liten starter, en SNS. (Du rister det du orker når du setter den, og så lar du den stå helt i ro. Ingen magnetrører, altså. Bruker du tørrgjær, skal du antakelig droppe ristinga - eller den er i alle fall ikke nødvendig.)
For gjæren er det neppe noen grei opplevelse å brått havne i et øl med både kullsyre og alkohol i. Den liker ingen av delene. Det er grunnen til at det er bedre sjanser om du lager en starter. Da har den jo vent seg gradvis til utrivelighetene, og det blir ikke noe sjokk for den når den tilsettes ølet ditt.
Men: Burton ale skal vel være relativt "sødmefylt"? Hvordan smaker den? Kanskje skal du la den være som den er.
Det skulle gå helt fint. Men lag en SNS på den; ei flaske vørterøl skulle være ideell å bruke til det der.Da har Burton stått en uke og null bevegelse i SG. Vurderer å kjøre en SNS starter. Men jeg har en Golden Ale som er gjæret med Nottingham, som skal flaskes til helga. Kan jeg ta et par spiseskjeer av gjæren herfra og tilsette Burton og få en gjær som er tilpasset samme miljø?
SG prøven på Golden Ale-en smakte forøvrig lovende.