Tråden for dumme spørsmål.

Fikk du ny, eller måtte du kjøpe? Da jeg fikk feil fra bryggselv fikk jeg bare et "Åja, det var kjipt for deg.". Etter det har jeg handla mye mindre der og mer på strømmen.

Får å utdype litt spurte de først om jeg kunne komme innom så de kunne se på malten, selv om det var åpenlyst at det var feil
Det var jeg ikke særlig interessert i så spurte en gang til om de bare kunne sende
 
Får å utdype litt spurte de først om jeg kunne komme innom så de kunne se på malten, selv om det var åpenlyst at det var feil
Det var jeg ikke særlig interessert i så spurte en gang til om de bare kunne sende
Sikkert det jeg burde ha gjort, jeg hadde jo allerede meska inn da jeg oppdaga feilen, men som den gode nordmann jeg er blei jeg bare sur inni meg og fant en annen leverandør fra da av. :p
 
Når jeg først er på tråden har jeg et annet dumt spørsmål
I samme forsendelsen befant det seg også en pakke wlp500, som jeg syntes lukta litt
Ble da litt bekymret for at den innerste posen hadde sprukket så jeg klippet opp får å sjekke
Den så heldigvis OK ut, men det at jeg brøt forsegling på den ytterste posen/pakka går det utover holdbarheten?

1621168468838.png
 
men ble øllet godt da, dunkelweis er vel ikke det værste?
Det blei ålreit, men jeg er ikke glad i det, så 23 liter blei litt mye.
Når jeg først er på tråden har jeg et annet dumt spørsmål
I samme forsendelsen befant det seg også en pakke wlp500, som jeg syntes lukta litt
Ble da litt bekymret for at den innerste posen hadde sprukket så jeg klippet opp får å sjekke
Den så heldigvis OK ut, men det at jeg brøt forsegling på den ytterste posen/pakka går det utover holdbarheten?

Vis vedlegget 51684
Det kan jeg ikke skjønne at gjør noen skade. Så lenge den innerste posen er intakt og du dypper den i starsan er jo ingenting i kontakt med gjæren.
 
Jeg brygger i leilighet med naturlig ventilasjon, er det noen her som bruker luftavfukter og kan fortelle om det fungerer greit nok? Idag står jeg med åpne vinduer men på sommaren blir ikke trekket veldig bra.
Jeg brygger også inne, nå skal det sies at hos meg fordamper det ca 2,5 liter i timen under kok. Jeg har en vanlig bordvifte stående å blåse dampen mot vinduet i rommet og så langt har det ikke blitt kondens på hylla over maskinen eller på vinduene i rommet :)
 
Jeg brygger i leilighet med naturlig ventilasjon, er det noen her som bruker luftavfukter og kan fortelle om det fungerer greit nok? Idag står jeg med åpne vinduer men på sommaren blir ikke trekket veldig bra.
Jeg har vanskelig for å tro at en luftavfukter vil kunne ta unna mer enn en liten brøkdel av de mange tusen literne med vanndamp som produseres under koking av vørter, dessverre.
 
Det er også grunnet noe tørking av klær som kona mener at vi trenger å gjøre, som gjør at jeg vurderer at kjøpe en avfukter
Til tørking av klær fungerer avfukter utmerket. Jeg hadde en før jeg traff kona, den er nå konfiskert av henne og har fått nytt hjem på vaskerommet, når det ble vasket mye klær i et rom på 6kvm klarte den koste unna 8-10 liter..... I døgnet...

Så til brygging blir dette ikke i nærheten av godt nok, men å tørke klær går i alle fall 50% raskere selv om jeg ikke faktisk har telt timene. Og halvsure klær er aldri et problem lengre og vi har ganske hardt vann.

Men som sagt, første gangen jeg brygget med den nye maskinen, ble det dugg på veggene og hyllen rundt maskinen, med en vifte har jeg ikke sett antydning til kondens under 90 min kok så lenge jeg har vinduet oppe.

Og snart er det sommer så en vifte er vel ikke det dyreste eller det dummeste kjøpet du gjør i år for å teste hvordan det fungerer hos deg?
 
Finnes det en tråd hvor man lister opp tilgjengelige råvarer, for å få inspirasjon/ tips til hva man kan brygge med det du har?
 
  • Like
Reaksjoner: VKN
Ja, jo, kan jo det. Men om flere gjør som meg, blir det potensielt mye prat i forskjellige retninger. Konkrete oppskrifter vil kanskje drukne.

Men tenkte mer i retning av en drodletråd, med mindre konkrete planer. Hva kan jeg bruke malten, humlene og gjæren min til?
Det er sant, kan ikke huske å ha sett en slik tråd, så da kan du sikkert opprette en slik , veldig bra :)
 
Hva slags materiale er vanlige sølve humleposer laget av? Skal de kastes i restavfallet? Crafto sine er merka som plast, men hva med resten? Jeg prøvde å søke litt på nettet, og jeg klarte ikke å finne noen som selger sånne poser i Norge i det hele tatt.
 
Jeg satt et brygg på fredag kveld, på 25 liter med 2stk S-189 lagergjær.
Programmerte (stc-1000) gjæringsskapet til 14 grader. I går viste displayet 19 og nå viser det 21,3 grader. Jeg trodde stormgjæringa kunne gi noen grader ekstra, men 7?
Har jeg oversett, glemt noe eller gjort noe annet galt?
 

Vedlegg

  • B337289C-7150-47B0-843C-9B530484580E.jpeg
    B337289C-7150-47B0-843C-9B530484580E.jpeg
    360,3 KB · Sett: 14
Sist redigert:
Hva slags materiale er vanlige sølve humleposer laget av? Skal de kastes i restavfallet? Crafto sine er merka som plast, men hva med resten? Jeg prøvde å søke litt på nettet, og jeg klarte ikke å finne noen som selger sånne poser i Norge i det hele tatt.
Det er nok restavfall. Plast som er laminert til aluminium kan pr nå ikke resirkuleres i Norge, og de ser jo ut som det er det det er snakk om her.
 
Jeg satt et brygg på fredag kveld, på 25 liter med 2stk S-189 lagergjær.
Programmerte (stc-1000) gjæringsskapet til 14 grader. I går viste displayet 19 og nå viser det 21,3 grader. Jeg trodde stormgjæringa kunne gi noen grader ekstra, men 7?
Har jeg oversett, glemt noe eller gjort noe annet galt?
Klarer ikke skapet ditt å holde temperaturen nede? Hva styrer du etter?
 
Klarer ikke skapet ditt å holde temperaturen nede? Hva styrer du etter?
Styrer etter? Stilt termostaten på 14 grader.
Kjøleskapet har fungert godt hittil, og prøver så godt det kan. Kan jo selvfølgelig ha skjedd noe med det de siste dagene.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp