Per Berge
Norbrygg-medlem
hopstand er alltid etter kok så dette trenger du ikke lure på lengerSkal brygge en Lille Lørdag clone og har ett spørsmål ang humle profilen, Det står 20 min hopstand 90,2 gr. Er det da etter kok eller før ?
Regner med det er etter men vil gjerne høre med dere
Nei det ante meg Men 90,2 gr greier ikke maskina mihopstand er alltid etter kok så dette trenger du ikke lure på lenger![]()
Tenker at 90,0 burde være nærme nokNei det ante meg Men 90,2 gr greier ikke maskina mi![]()
Interessant humleskjema. Ingen tilsetninger under kok, altså.Skal brygge en Lille Lørdag clone og har ett spørsmål ang humle profilen, Det står 20 min hopstand 90,2 gr. Er det da etter kok eller før ?
Regner med det er etter men vil gjerne høre med dere
Samme som Lervig Supersonic. Kun wp og tørrhumlingInteressant humleskjema. Ingen tilsetninger under kok, altså.
Hjelp!Takk!
Her er den originale oppskriften nedskalert + bayer og S-04:
TOMTEBRYGG
Utstyr:
1/2 flaske Tomtebrygg,
540 g sukker,
1/2 liter bayerøl,
1/2 pose SafAle S-04,
8,5 liter vann totalt,
9 liter Corneliusfat,
gjæringskar som rommer min. ca 15 liter.
1. Fyll gjæringskaret med 7 l vann (ca. 18°C). Gjerne kokt og avkjølt.
2. Kok opp sukkeret i 1 l vann og avkjøl (ca 18°C) og hell over i gjæringskaret.
3. Tilsett Tomtebrygg og rist.
4. Tilsett 1/2 l bayerøl.
5. Dryss i gjær og rist inn luft.
6. Gjæres på 18⁰C (15-20⁰C) i 10-14 dager.
7. Settes kaldt i 2-3 uker.
Kommer an på hvor rikelig du har beregnet mengden. Jeg har vært innom akkurat det samme som deg med at brygging måtte utsettes en uke. Det har gått fint. Jeg overpitcher litt.Det er ikke noen tråd "Hva skulle du ha brygget i dag?", så
Jeg satt en gjærstarter forleden verdant ipa, planen var å brygge i går, men da ville kroppen det annerledes... Jeg har ikke tid til å brygge i dag, gjærstarteren står i kjelleren på ca 8-10 grader, om jeg får brygget neste helg, er det bare å bruke den, eller bør den få en ekstra oppfrisking?
Ja, det er jo det mest kritiske... en uke til hvor et eller annet annet har mulighet for å flytte inn... Får se den an etter som tiden går.Kommer an på hvor rikelig du har beregnet mengden. Jeg har vært innom akkurat det samme som deg med at brygging måtte utsettes en uke. Det har gått fint. Jeg overpitcher litt.
Du får litt lenger lag-time.
Forutsetter gode renholdsrutiner...
Sett den i lukket beholder i kjøleskabet. Såfremt du ikke har underberegnet mengden, går det nok helt fint. Jeg har hatt ferdigdyrket gjær stående på kjøl i ukevis før brygging. Da har jeg bare dekantert av slik at jeg har hatt igjen ca. en halv liter koncentrert starter, og satt den i en (desinfisert) labflaske med lokk. Ved 2-4 grader C er det veldig liten aktivitet i cellene, og de bør jlare seg helt fint, så lenge de får ligge kjølig i vædske.Det er ikke noen tråd "Hva skulle du ha brygget i dag?", så
Jeg satt en gjærstarter forleden verdant ipa, planen var å brygge i går, men da ville kroppen det annerledes... Jeg har ikke tid til å brygge i dag, gjærstarteren står i kjelleren på ca 8-10 grader, om jeg får brygget neste helg, er det bare å bruke den, eller bør den få en ekstra oppfrisking?
Det bør egentlig gå bra - hvis starteren ikke blei stående å spinne etter at den var gått ferdig. Det går visstnok ganske hardt ut over energilagrene. Men sett den kaldt, som Rosnes sier. Mulig det er lurt å gi den litt niste.Det er ikke noen tråd "Hva skulle du ha brygget i dag?", så
Sånt gjør jo jeg, også. Men lagringsdyktigheta til startergjær er litt sånn upløyd land. Vi lager jo nromalt ikke startere for lagringGrunnen til at jeg satt en starter var at jeg hadde en pose tørrgjær men trengte fire, så det er ikke høstet gjær.