Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tvangskarbonerer og lagrer på fat som står på 7 grader. Får fint, tykt og passe skum når jeg tapper. Synes likevel det blir lite CO2 igjen i ølet som er igjen i glasset. Hva kan jeg gjøre for at CO2 skal bli i ølet også etter det har kommet i glasset? Ønsker CO2 skal slippe taket når det kommer i munnen for å gi mer friskhet.
- legge til et 45 min meskesteg på 72 grader?

Jeg tvangskarbonerer og lagrer på fat som står på 7 grader. Får fint, tykt og passe skum når jeg tapper. Synes likevel det blir lite CO2 igjen i ølet som er igjen i glasset. Hva kan jeg gjøre for at CO2 skal bli i ølet også etter det har kommet i glasset? Ønsker CO2 skal slippe taket når det kommer i munnen for å gi mer friskhet.
- legge til et 45 min meskesteg på 72 grader?
Du kan forsøke å senke temperaturen til 3°?

Står i kjølerom. På 3 grader fryser potetene på gulvet. Ellers en god ide. Kan flaske med Tapcooler og sette i kjøleskap som test. Får gi det en test. :)

Torrefied wheat har ikke enzymer
Jeg går ut fra at @Bård Mathisen tenkte på andre umalta hveteprodukter, og ikke hvetemalt. Det er bare malta korn som har de enzymene vi trenger. Så det er ingen praktisk forskjell på torrefied ("poppa") hvete og f.eks. flaka hvete. Og antakelig fint lite forskjell når det gjelder smak, også.

Det er under den spiringa som følger etter at kornet er bløtt, at enzymene aktiveres/produseres, så vi kan ikke meske uten malt. Da vil ikke stivelsen bli omdanna til sukker. Og det er grenser for hvor mye umalta korn (råfrukt) vi kan bruke før det blir for mye jobb for de enzymene som finnes i maltet.

Du skal koke lenge før du får kokt bort O'en i H2O.
Regner med det er en spøk siden det er fritt oksygen (O2) som vi snakker om.
Her er en tabell fra engineeringtoolbox.com som viser løseligheten ved forskjellige temperaturer. Om man vil unngå at ny O2 løser seg ved avkjøling, kan vel det fikses ved å purge med CO2 over væsken før avkjøling.

Vedlegg

• Screenshot_20260216_161845_Chrome.jpg
    Screenshot_20260216_161845_Chrome.jpg
    150,3 KB · Sett: 8
Regner med det er en spøk siden det er fritt oksygen (O2) som vi snakker om.
Her er en tabell fra engineeringtoolbox.com som viser løseligheten ved forskjellige temperaturer. Om man vil unngå at ny O2 løser seg ved avkjøling, kan vel det fikses ved å purge med CO2 over væsken før avkjøling.
Jeg trur det tryggeste dersom du må vanne ut ferdiggjæra øl, er å bruke LODO-trikset med litt sukker + gjær i vannet. Det beste er vel da å bruke den gjæren du brygger med, eller en gjær du veit attenuerer dårligere.

Tror jeg har litt lyst til å brygge en hveteøl denne våren, evt. en dampfbier
men dårlig med fersk gjær til det (wlp300, 400)
Banana split finner jeg heller ikke :banana::confused:

Jeg syns safale sin wb-04 gjør en god jobb. Gjærer man lavt får man ester, banan, og gjærer man høyt får man fenoler. Jeg har lagt meg på en 21c på denne da jeg liker fenolene bedre enn fruktesterne, men av det jeg har lest får man en fin banan hveteøl på ca 18-19c.

Pokker og! Nå fikk jeg og lyst på å brygge hveteøl og bryggekøen er laaaaang...

Hvordan gjør bryggeriene det tro?
De deoksiderer ved å varme meskevannet slik at mesteparten/ all oppløst oksygen forsvinner. Men mange bryggerier, jeg vet i allefall om 1 stort bryggeri i Bergen, gjør ikke dette for å fjerne oksygen i meskevannet. HSA er IKKE opplest og vedtatt, i allefall ikke i makrobryggeriverden.

Jeg brukte Fermentis W-68 nå sist, ikke fått smakt på den enda, men det blir nok i morgen. Har trua :)

Blir litt skeptisk når jeg leser

Den passer for både tysk og belgisk hveteøl, og produserer ofte høyt utgjærede, tørre øl med et snev av syre og crisphet.

• Gjær: Saccharomyces cerevisiae var. Diastaticus

Tilbake
Topp