Treig start på gammel purepitch-gjær

Finn Berger

Moderator
Sein vår har utsatt kølsch-brygginga her i heimen - det har vært for kaldt i kjelleren - så posen med WLP029 ble liggende til dagen før utløpsdato før jeg bestemte meg for at det var på tide å få den i gang. Den skulle jo uansett være sprek som en fole, om en skal tro reklamen.

Men det tok sin tid før det viste seg tegn til liv i starteren. To døgn sto den og spant før det skjedde noe - og da har gjæren på en starter normalt for lengst gjort seg ferdig og lagt seg til hvile. En starter på en liten slant fersk og fin wlp013 sto ved siden av, og gjorde seg ferdig på 20 timer!

Noen som har tilsvarende erfaringer? Jeg har opplevd det en gang før også, og da ga jeg opp og heiv starteren - dessverre, for hadde jeg vært mer tålmodig, hadde den sikkert kommet i gang til slutt.
 
Kjære vene, hva er det du skal rekke... den er ingen ungdom lenger.. snakk med den, fortell om alt det gode den har forran seg... den er jo ikke av de mest lettstarta heller da, og den går definetivt ikke bananas om den får litt mat. sikker på det ikke har stille og rolig småspist og kosa seg?
 
Sein vår har utsatt kølsch-brygginga her i heimen - det har vært for kaldt i kjelleren - så posen med WLP029 ble liggende til dagen før utløpsdato før jeg bestemte meg for at det var på tide å få den i gang. Den skulle jo uansett være sprek som en fole, om en skal tro reklamen.

Men det tok sin tid før det viste seg tegn til liv i starteren. To døgn sto den og spant før det skjedde noe - og da har gjæren på en starter normalt for lengst gjort seg ferdig og lagt seg til hvile. En starter på en liten slant fersk og fin wlp013 sto ved siden av, og gjorde seg ferdig på 20 timer!

Noen som har tilsvarende erfaringer? Jeg har opplevd det en gang før også, og da ga jeg opp og heiv starteren - dessverre, for hadde jeg vært mer tålmodig, hadde den sikkert kommet i gang til slutt.

Jepp! Har brukt flere PP med gammel og også utgått dato, de er trege. Mistenker at de tallene som WL har publisert er litt off. Fersk PP-pakke er alltid rask ut av startgropen.
 
Sein vår har utsatt kølsch-brygginga her i heimen - det har vært for kaldt i kjelleren - så posen med WLP029 ble liggende til dagen før utløpsdato før jeg bestemte meg for at det var på tide å få den i gang. Den skulle jo uansett være sprek som en fole, om en skal tro reklamen.

Men det tok sin tid før det viste seg tegn til liv i starteren. To døgn sto den og spant før det skjedde noe - og da har gjæren på en starter normalt for lengst gjort seg ferdig og lagt seg til hvile. En starter på en liten slant fersk og fin wlp013 sto ved siden av, og gjorde seg ferdig på 20 timer!

Noen som har tilsvarende erfaringer? Jeg har opplevd det en gang før også, og da ga jeg opp og heiv starteren - dessverre, for hadde jeg vært mer tålmodig, hadde den sikkert kommet i gang til slutt.

Jepp! Har brukt flere PP med gammel og også utgått dato, de er trege. Mistenker at de tallene som WL har publisert er litt off. Fersk PP-pakke er alltid rask ut av startgropen.

Selv om WL angir ganske høy viability (% levende celler) etter så og så mange måneder, betyr jo ikke det at cellene er like fit for fight etter månedsvis i pakken, tærende på reservene sine, som de var når de var ny-delte og unge.
Så at det tar litt tid før de kommer igang må man jo nesten forvente.
 
Selv om WL angir ganske høy viability (% levende celler) etter så og så mange måneder, betyr jo ikke det at cellene er like fit for fight etter månedsvis i pakken, tærende på reservene sine, som de var når de var ny-delte og unge.
Så at det tar litt tid før de kommer igang må man jo nesten forvente.

Neida det stemmer. viability og vitality er ikke det samme, men de har oppgitt høyere viability enn i rørene, da er det rimelig å anta at det også står bedre til med helsen siden det er færre døde.
 
Kjære vene, hva er det du skal rekke... den er ingen ungdom lenger.. snakk med den, fortell om alt det gode den har forran seg... den er jo ikke av de mest lettstarta heller da, og den går definetivt ikke bananas om den får litt mat. sikker på det ikke har stille og rolig småspist og kosa seg?

hehe - den skjønner kanskje ikke norsk? Det har jeg ikke tenkt på.

Nei, den har ikke småspist. Jeg målte underveis, og SG hadde ikke rikka seg. Så den var rett og slett minst like i svime som en bamse etter vintersøvnen. (Hvis bamser er i svime etter vintersøvnen, da?)

Det jeg skal rekke, kan jo variere - akkurat nå var det ikke noe. Men jeg har snakka med en kamerat om å brygge en dobbel batch kølsch, og da hadde det vært litt kjipt om det hadde skjært seg med den planlagte datoen. Han har en litt tightere timeplan enn meg:).

Men jeg hadde jo tenkt å brygge i dag - det var jo meldt møkkavær lang tid i forveien. Det ble det ikke noe av. Og i morra skal sola skinne.

Uff, det er slemt å gi sånne rapporter fra pensjonisttilværelsen til folk som må forholde seg til arbeidstider;). (Men jeg har jo vært der, jeg og, da.)
 
Selv om WL angir ganske høy viability (% levende celler) etter så og så mange måneder, betyr jo ikke det at cellene er like fit for fight etter månedsvis i pakken, tærende på reservene sine, som de var når de var ny-delte og unge.
Så at det tar litt tid før de kommer igang må man jo nesten forvente.

Enig i det, men det står tross alt "best before". Og står det det på den pakka med skinke jeg plukker med meg fra butikken, så forventer jeg at den er skikkelig god til den datoen. Og det samme med gjæren.

Det kan jo se ut som om det ikke har vært en enkeltstående uheldig erfaring jeg har hatt, og det burde kanskje Whitelabs ha funnet ut, også - som du sier; det er ikke så urimelig om den er blitt litt treig/fått liv lavere vitalitet. Helt greit, men det burde stått på pakka, slik at jeg og andre kunne innrettet oss etter det. Det er det jeg er litt irritert over. Jeg heiv jo faktisk en ladning fordi jeg trodde den var død når det ikke hadde skjedd noe som helst etter 48 timer.
 
Enig i det, men det står tross alt "best before". Og står det det på den pakka med skinke jeg plukker med meg fra butikken, så forventer jeg at den er skikkelig god til den datoen. Og det samme med gjæren.

Det kan jo se ut som om det ikke har vært en enkeltstående uheldig erfaring jeg har hatt, og det burde kanskje Whitelabs ha funnet ut, også - som du sier; det er ikke så urimelig om den er blitt litt treig/fått liv lavere vitalitet. Helt greit, men det burde stått på pakka, slik at jeg og andre kunne innrettet oss etter det. Det er det jeg er litt irritert over. Jeg heiv jo faktisk en ladning fordi jeg trodde den var død når det ikke hadde skjedd noe som helst etter 48 timer.
Jo. Det er jo noen gode poenger.

Sent via Tapatalk
 
Enig i det, men det står tross alt "best before". Og står det det på den pakka med skinke jeg plukker med meg fra butikken, så forventer jeg at den er skikkelig god til den datoen. Og det samme med gjæren.

Det kan jo se ut som om det ikke har vært en enkeltstående uheldig erfaring jeg har hatt, og det burde kanskje Whitelabs ha funnet ut, også - som du sier; det er ikke så urimelig om den er blitt litt treig/fått liv lavere vitalitet. Helt greit, men det burde stått på pakka, slik at jeg og andre kunne innrettet oss etter det. Det er det jeg er litt irritert over. Jeg heiv jo faktisk en ladning fordi jeg trodde den var død når det ikke hadde skjedd noe som helst etter 48 timer.

Jeg tror du heller skal se på de datoene slik at innen utløp så sier WL at du får laget et øl med en pakke ned i en vørter i hht det som står bak på pakka. Jeg tror ikke de tenker på folk som oss som noterer seg i bakhodet hver gang de går forbi en starter at "jøss, denne var på etterskudd".
 
Jeg tror du heller skal se på de datoene slik at innen utløp så sier WL at du får laget et øl med en pakke ned i en vørter i hht det som står bak på pakka. Jeg tror ikke de tenker på folk som oss som noterer seg i bakhodet hver gang de går forbi en starter at "jøss, denne var på etterskudd".

Joda, det gjør de, for det står en tabell bak på pakka hvor mengde starter oppgis som alternativ til flere pakker gjær. Så det, så. (Jeg er visst i det kranglete hjørnet i kveld:p.)
 
Joda, det gjør de, for det står en tabell bak på pakka hvor mengde starter oppgis som alternativ til flere pakker gjær. Så det, så. (Jeg er visst i det kranglete hjørnet i kveld:p.)

Altså. Det var det jeg mente med "i hht det som står bak på pakka". Lag evt en starter med den informasjonen og brygg øl. Men så er det noen som faktisk bryr seg litt ekstra om gjæren og ser på aktiviteten, oss.
 
Altså. Det var det jeg mente med "i hht det som står bak på pakka". Lag evt en starter med den informasjonen og brygg øl. Men så er det noen som faktisk bryr seg litt ekstra om gjæren og ser på aktiviteten, oss.

Nå blei jeg litt interessert i hva slags forestillinger Whitelabs har om startere i forbindelse med gjæren deres: https://www.whitelabs.com/resources/homebrew-starter-tips

De anbefaler å sette en starter "if the Original Gravity is over 1.050, if the yeast is past its "Best Before" date, if you are pitching lager yeast at temperatures below 18C0 (65F0), or if a faster start is desired."

Og hvordan mener de at denne starteren skal oppføre seg? Jo, "After 18 hours, the yeast will have consumed all of the nutrients and oxygen in the starter."

Altså; de mener man bør sette en starter dersom gjæren er over "best før", og at den da vil være gått ferdig etter 18 timer.

Jeg mener de må ha gjort en veldig dårlig jobb med å finne ut hvordan produktet deres i praksis vil oppføre seg.
 
Nå blei jeg litt interessert i hva slags forestillinger Whitelabs har om startere i forbindelse med gjæren deres: https://www.whitelabs.com/resources/homebrew-starter-tips

De anbefaler å sette en starter "if the Original Gravity is over 1.050, if the yeast is past its "Best Before" date, if you are pitching lager yeast at temperatures below 18C0 (65F0), or if a faster start is desired."

Og hvordan mener de at denne starteren skal oppføre seg? Jo, "After 18 hours, the yeast will have consumed all of the nutrients and oxygen in the starter."

Altså; de mener man bør sette en starter dersom gjæren er over "best før", og at den da vil være gått ferdig etter 18 timer.

Jeg mener de må ha gjort en veldig dårlig jobb med å finne ut hvordan produktet deres i praksis vil oppføre seg.

Det er ikke det de sier der. De sier at gjæren vil ha tatt opp oksygen og næring ila 18 timer. Ikke at den er ferdig utgjæret. Hvis du tenker på en vanlig fermentering så er det akkurat dette som skjer i starten av en fermentering, gjæren tar til seg den næringen den kan og formerer seg. forskjellen er at i en starter så skal man dyrke celler, i et øl så skal man også få gjæret det ut.

Uansett så har vi alle våres rutiner, og det som står på en pakke eller datablad stemmer ikke nødvendigvis med det vi selv opplever. Sååå egentlig, ett fett hva som står på pakka? Det er retningslinjer, som mange sikkert kan rette fingeren sin mot. Det viktige er at du vet hva som funker, og så kanskje bruker tiden din på å utforske nye terreng :)

Edit: Jeg føler det på en måte kom ut litt feil, men etter to edits vet jeg ikke hvordan jeg skal formulere meg.

Selv om noen skriver at sånn og sånn, selv om det er en produsent, så drit i det og gjør det som gir deg gode resultater, på en måte..
 
Sist redigert:
Det er ikke det de sier der. De sier at gjæren vil ha tatt opp oksygen og næring ila 18 timer. Ikke at den er ferdig utgjæret. Hvis du tenker på en vanlig fermentering så er det akkurat dette som skjer i starten av en fermentering, gjæren tar til seg den næringen den kan og formerer seg. forskjellen er at i en starter så skal man dyrke celler, i et øl så skal man også få gjæret det ut.

Uansett så har vi alle våres rutiner, og det som står på en pakke eller datablad stemmer ikke nødvendigvis med det vi selv opplever. Sååå egentlig, ett fett hva som står på pakka? Det er retningslinjer, som mange sikkert kan rette fingeren sin mot. Det viktige er at du vet hva som funker, og så kanskje bruker tiden din på å utforske nye terreng :)

Edit: Jeg føler det på en måte kom ut litt feil, men etter to edits vet jeg ikke hvordan jeg skal formulere meg.

Selv om noen skriver at sånn og sånn, selv om det er en produsent, så drit i det og gjør det som gir deg gode resultater, på en måte..

Nei, her er vi nok veldig uenige - men det er vel greit:)?

Jeg mener at vi som hjemmebryggere - og som medlemmer av en organisasjon for hjemmebryggere - bør beskjeftige oss med å kritisere de produsentene som leverer de produktene vi trenger, og som lever av å gjøre det. De bør gi oss korrekt informasjon, og tilstrekkelig informasjon til at vi kan få mest mulig ut av det vi kjøper av dem. Gjør de ikke det, bør vi si fra. Og jeg mener at jeg bør få informasjon om at det er sannsynlig at det vil ta minst dobbelt så lang tid å få i gang en starter med en gjær som er så gammel at produsenten faktisk råder meg til å sette en starter.

Sjølsagt er det ufornuftig av meg om jeg ikke forsøker å få ting til å funke sjøl om jeg ikke har fått den informasjonen jeg burde fått, men det har ikke noe med saken å gjøre. Saken er at vi som konsumenter bør gjøre vårt for å holde produsentene i øra. Og historia til Whitelabs viser vel at det er nødvendig? Informasjonen om diastaticus som nå står på nettsidene deres, hadde neppe stått der om ikke noen hadde laget bråk fordi de ble offer for mangelen på den informasjonen?

Så til det som står på nettsidene til Whitelabs om startere. Jeg kan sitere hele starterinstruksjonen, for sikkerhets skyld:

"Pour the wort into a sanitized glass container (flask, growler, etc.) and pitch the vial of yeast. Cover the top of the container with a sanitized piece of aluminum foil so that it is flush with the container, but will still allow CO2 to escape. Vigorously shake or swirl the container to get as much oxygen dissolved in the solution as possible. Keep the starter at room temperature for 12-18 hours on a magnetic stir plate, or occasionally shaking it to keep the solution aerated.

You probably won’t see any visible activity, but the yeast is busy taking up the oxygen and sugars in the solution and growing new cells. After 18 hours, the yeast will have consumed all of the nutrients and oxygen in the starter. Switch off the stir plate or discontinue shaking and it will form a milky white layer on the bottom of the container as the yeast flocculates. If you are not planning on pitching the yeast right away, you can store it in the refrigerator with the foil still in place."

Jeg synes det blir vanskelig å tolke dette på noen annen måte enn som en beskjed om at starteren er gått ferdig etter 18 timer. Da kan du sette den i kjøleskapet. Det er riktignok litt merkelig at de sier at du antakelig ikke vil se noen synlig aktivitet - vi har vel litt erfaring med at aktiviteten i kolben er temmelig synlig når det skummer friskt ut av tuten.

Den delen av gjæringsprosessen vi ikke får med oss når vi setter en starter, er vel bare den delen som foregår under modningsfasen, der gjæren går løs på biproduktene ("avfallsstoffene") fra hovedgjæringen, og eventuelt tygger langsomt i seg det siste den kan av maltotriosen. Men 98 prosent av utgjæringen bør skje under hovedgjæringen, som er over i løpet av relativt kort tid. (Forutsetningen er at gjæren er frisk nok, og har fått nok oksygen og næringsstoffer, til å klare å gjøre jobben.) Så du har i og for seg rett; starteren er bare 98 prosent utgjæret når vi regner den som utgått, den er ikke ferdig utgjæret på samme måten som et øl vi tenker å drikke. Men den forskjellen har vel bare akademisk interesse her?

(Tallet 98 prosent har jeg selvfølgelig fra Palmer;). Side 91.)
 
Jeg hadde en tilsvarende sak med WLP029 i forrige uke. Jeg hadde fått en utgått PP pose over disk og var 3 uker over best før dato når jeg skulle sette gjærstarter. Jeg antok at det ikke skulle ha noe å si pga White labs sin shelf-life gjennomsnittsoversikt skulle tilsi omlag 70 viability. Det tok 30 timer på spinneren før det ble noen synlig aktivitet. Måling med refraktometer viste det samme. Gjæren fikk gjærnæring og skulle ha et godt miljø for formering. Bryggingen måtte utsettes en dag, men da var den i gjengjeld i gang 12 timer etter pitch.
 
Jeg er i startgropa for starter (haha), har kjøpt erlenmeyerkolbe på 3 liter og har magnetrører i bestilling fra Kina. Etter 47 batcher blir det spennende å gå inn i denne fasen av min 'bryggekarriere'. Så er det greit å spare litt penger, 150 kr-ish i gjær er mye å betale for 25 liter lager.

Jeg har lest min Palmer og Mosher uten å bli helt klok på fasen før stormgjæringen starter.

Ser at det er forskjellige meninger i tråden om hva som skjer under perioden på starter - de 18 timene. Jeg tolker Miguel slik at det ikke er en fermentering, men kun en klargjøring ved at gjæren tar opp oksygen og sukker. Jeg tror han har rett her. Og da skal vel ikke SG endre seg?
Eller er det slik som Finn Berger skriver, at 'SG skal rikke seg' underveis?
 
Lurer på det samme selv. Hadde vært en tanke å målt sg et par ganger det første døgnet bare for å prøve det. Gjort det som et eget forsøk.
 
Jeg tror dette må være et pensjonistproblem. Vi andre har sjelden tid til å gå og følge med på om gjæringen er i gang etter 13, 18, 24 eller 36 timer. Her er det mer:
Lørdag: pitch ca kl 16.
Søndag kveld: enten "jøss, i gang allerede" eller "vi gir dem en dag til".
Mandag kveld: enten "se på den temperaturen, nå har de seg skikkelig" eller "hmm, dette var tregt. I morgen må vi vurdere tiltak".
Tirsdag: har ikke opplevd at det ikke finnes tegn til gjæring, enten som lavere SG, krausen/krausenring eller lignende.

Ellers pitchet jeg en rehydrert S-04 i helgen med utløpsdato 07-2018, og den tok av på under 24 timer.
 
Jeg er i startgropa for starter (haha), har kjøpt erlenmeyerkolbe på 3 liter og har magnetrører i bestilling fra Kina. Etter 47 batcher blir det spennende å gå inn i denne fasen av min 'bryggekarriere'. Så er det greit å spare litt penger, 150 kr-ish i gjær er mye å betale for 25 liter lager.

Jeg har lest min Palmer og Mosher uten å bli helt klok på fasen før stormgjæringen starter.

Ser at det er forskjellige meninger i tråden om hva som skjer under perioden på starter - de 18 timene. Jeg tolker Miguel slik at det ikke er en fermentering, men kun en klargjøring ved at gjæren tar opp oksygen og sukker. Jeg tror han har rett her. Og da skal vel ikke SG endre seg?
Eller er det slik som Finn Berger skriver, at 'SG skal rikke seg' underveis?

Les side 88-94 i How to Brew (siste utgaven), der Palmer går gjennom de tre fasene gjæren går gjennom fra pitching til ferdig gjæring - tilpasningsfase - vekstfase - modning/stasjonær fase. De samme fasene går den gjennom på en starter, bare i mye høyere tempo.

I tilpasningsfasen, der gjæren altså er blitt dumpet i et miljø fullt av sukker, som gir den mulighet til å gjøre det den er programmert til å gjøre, nemlig formere seg, tilpasser den seg dette nye miljøet. (Husk at den kommer fra et miljø uten sukker, der den har innrettet seg 100% på å spare energi; den har altså befunnet seg i en dvaletilstand.) Den tilpasser seg gjennom å styrke membranen sin og klargjøre den til å begynne å ta opp næring igjen, og gjennom å bygge opp lagre av steroler og fettsyrer, som den kan gi videre til datterceller. Energien får den fra glykogenlagrene sine. Frisk gjær med gode glykogenlagre vil gjøre seg raskere ferdig med denne fasen.

I tilpasningsfasen endrer ikke SG seg, siden det ikke foregår noen gjæringsprosess.

Så tar gjæren fatt på selve gjæringen, og når den er godt i gang, ser vi også de synlige tegnene, skumdannelse og gjærlåsbobling, som begge er et resultat av at det produseres karbondioksyd som et biprodukt av gjæringen. Hensikten med gjæringen er å skaffe energi til formeringen.

I en starter, der gjæren får optimale betingelser for formering, går hele prosessen mye raskere enn under gjæringen av et øl. Starteren er normalt utgjæret - eller ferdig med formeringen - på 12-18 timer. Det blir ikke produsert mer skum, siden det ikke produseres mer karbondioksyd, og starteren har en farge som kaffe med mye melk i fordi det er masse gjær i suspensjon.

På slutten av gjæringsfasen skal du ta starteren av røreren, og sørge for at det ikke kommer nytt oksygen inn i den. Nå skal den stå i ro i 12-18 timer. På slutten av gjæringen forbereder den seg på en situasjon der det ikke er mer sukker, og den følgelig må redusere energiforbruket mest mulig, gjennom å bygge opp lagre av glykogen og trehalose. Tilfører vi mer oksygen i denne fasen, vil gjæren forbruke glykogenet, og vil altså være mye dårligere rustet til å både tåle en lagringsfase, og til å gå i gang med en ny tilpasningsfase - som jo nettopp er det vi skal ruste den til å gjøre når vi lager en starter. (Les Palmer, s.123, om dette + "Notes on using a stir plate", s.122.)

I den stasjonære fasen skjer det ikke stort. Gjæren utvinner noe energi av andre stoffer enn sukker (stoffer den har produsert som biprodukter av fermenteringsprosessen), og den flokkulerer og legger seg til ro. Du kan se hvordan starterølet gradvis klarner ovenfra og nedover mens gjæren synker mot bunnen. (Hvor raskt det går, avhenger av gjærtypen. Noen detter veldig fort ut, mens andre er irriterende langsomme.)

Framstillinga til Palmer er ikke glassklar, og det som er særlig uklart, er når du skal ta starteren av magnetrøreren. Det hadde vært vesentlig mye enklere om han hadde oppgitt en prosent av gjæringsforløpet. Jeg kan tenke meg at de siste 20 prosentene, f.eks., bør foregå uten ny tilførsel av oksygen, at du altså tar starteren av røreren når SG er omkring 1.015 hvis utgangspunktet er en vørter med OG på 1.036. Måler man noen startere på denne måten, lærer man seg vel etter hvert til å se når den er omtrent der.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp