Tripel / Quadrupel ?

Børge B

Dommer
Sannelig om jeg vet om dette er en tripel eller quadrupel, eller kanskje ingen av delene.
Uansett - etter å ha blitt fullstendig forelsket i en Rochefort 10 - så har jeg bestemt meg for å brygge noe - om ikke helt likt - ihvertfall i samme gata.

Hva oppskriften kommer fra, er jeg usikker på - kanskje har den tilogmed blitt til litt etterhvert...
Uansett - jeg kunne tenkt meg en tilbakemelding på hvordan dette kan se ut til og blid.
Er redd for at det kan bli tynt og "vinøst" - og ønsker følgelig tilbakemelding på om noen har en mistanke om at det kan bli det, eventuelt hvordan å korrigere for det.
(alle andre tilbakemeldinger også selvfølgelig)
Lurer også på hvilke meskesteg som anbefales.

Style 18E Belgian Strong Dark Ale

Before boil: 34 l
After Boil: 30,5 l

Pre Boil Gravity: 1.070
OG: 1.107
FG: 1.032
ABV: 10,1%
IBU 9,7
Color: 75,7 EBC

8,10 kg (57,9%) Pils malt Castle Malting hel EBC 2,5 - 3,5
1,78 kg (12,7%) Munchener malt Castle Malting hel EBC 25
0,73 kg (5,2%) Aroma malt Castle Malting hel EBC 100
0,37 kg (2,7%) Carafa 3 (Dehusked Black Malt) hel EBC 1250-1450
2,27 kg (16,2%) Belgian Candi Syrup 180 - 220 EBC
0,73 kg (5,2%) White Sugar

23 g Challenger 7,0% 60 min (IBU 8,0)
11 g East Kent Goldings 5,0% 20 min (IBU 1,7)

Wyeast 3787 Trappist High Gravity

Takknemlig for svar !
 
Første som slår meg er at IBU er for lav? Ikke det at Belgiske øl er spesielt bitre, men IBU:OG på mindre enn 1/10 høres veldig tynt ut.
 
Type: Ale
Category Number: 18E
Original Gravity: 1,075-1,110 SG
Color: 23,6-43,3 EBC
Final Gravity: 1,010-1,024 SG Bitterness: 20,0-35,0 IBU
Carbonation: 2,3-2,9 vols  Alcohol by Volume: 8,00-11,00 %
Description: http://www.bjcp.org/2008styles/style18.html#1e A dark, very rich, complex, very strong Belgian ale. Complex, rich, smooth and dangerous.
Most versions are unique in character reflecting characteristics of individual breweries.

Profile: Authentic Trappist versions tend to be drier (Belgians would say "more digestible") than Abbey versions, which can be rather sweet and full-bodied. Higher bitterness is allowable in Abbey-style beers with a higher FG.Traditionally bottle-conditioned ("refermented in the bottle").
Ingredients: Belgian pils/pale malt,Munich-type malts for maltiness,Belgian specialty grains for character.Caramelized sugar syrup/unrefined sugars lighten body &add color&flavor.Noble,English/Styrian Goldings hops common.No Spices.Belgian yeast strains 
Examples: Westvleteren 12 (yellow cap), Rochefort 10 (blue cap), St. Bernardus Abt 12, Gouden Carolus Grand Cru of the Emperor, Achel Extra Brune, Rochefort 8 (green cap), Southampton Abbot 12,Chimay Grande Reserve (Blue),Brasserie des Rocs Grand Cru,Gulden Draak



Enig i at IBU er for lav. i forhold til definisjon rundt 20-35. På et såpass sterkt øl vil jeg ligget i øvre grense.
Ser du har oppgitt FG til 1032 det er alt for høyt. R10 er ikke så søt. Se definisjon over 1011-1024. R10 er 11,3 % og i forhold til din OG må du ha en FG på 1021 for å få det. Mesk lavt  rundt 64 grader i min 90 min.
Syns din ser litt mørk ut, ville redusert litt på caraffa 3 ev byttet til 1 eller 2 (definisjon sier inntil 43 ebc din er 75)

Ellers er jeg enig i at roquefort er nydelige øl, men jeg syns 8 er bedre enn 10
Hold oss oppdatert om hvordan det går og lykke til
 
Et godt tips er vel å bruke en skikkelig belgisk kandissirup i slike øl. Denne skal være helt knall: http://www.darkcandi.com/d2.html
 
Jeg satt meg litt inn i øltypen for noen mnd siden, før jeg brygget en Quad selv.
Tror ikke du trenger sikte så høyt på OG. 1090 før holde. Mesk på 63-64 grader. Det er ingenting som stopper Wyeast 3787 gjæren, så den jobber seg bra langt ned. Tipper du treffer rundt 1012-1015 da. Da når du ønsket alk % på i overkant av 10%. I mitt tilfellet mesket jeg på 63.5 grader. OG 1085. FG 1010 = 9,8 % alk.


kanskje bruke 1-2 % lys sjokolade og noen % hvete også?  :)
 
Hvis du liker Rochefort
etter å ha blitt fullstendig forelsket i en Rochefort 10
, hvorfor bruker du da Westmallegjær? Rochefortgjær er jo også tilgjengelig ;)

WLP540
Abbey IV Ale Yeast  

Wyeast 1762 Abbey II


ellers skulle jeg gå for en FG1008 (betyr OG1095 hvis jeg må gjette) og IBU30 og 3 gram koriander til 30 liter ferdig øl.
 
Takk for svar !

@dalaker - ja, enig. Juster IBU ihht @brede's post

@brede - takk for fyldig svar. Jeg justerer ihht din anbefaling, and will keep you posted :)

@tarjej77 - jeg ville vel heller sagt : er også en god ost. Hvilket får meg til å tenke på at R10 garantert er helt kanon til osten ! :)

@Pål - har fått tak i brewferm sin, hvor det stod: "The original candy sugar as used by many Belgian breweries. Adds an inimitable flavour to your beer. Also very suitable to add to wines, liqueurs and pastries or to make your own elderberry syrup. Syrup liquid: 180 - 220 EBC." Det må vel bli bra ?

@Kyrre D K Takk for fyldig svar. Jeg vil følge din anbefaling vedr OG. Ville du redusert alt proposjonalt, eller ville du tatt bort mere av noe ? Sukker kanskje ?

@Huub - var ikke klar over at rochefortgjær var tilgjengelig. Da skal jeg se på det. Inneholder R10 koriander ?

@AndersBolager - det hadde jo vært knall. Har ikke sett andre enn brewferm sin her.
 
BorBar skrev:
@Pål - har fått tak i brewferm sin, hvor det stod: "The original candy sugar as used by many Belgian breweries. Adds an inimitable flavour to your beer. Also very suitable to add to wines, liqueurs and pastries or to make your own elderberry syrup. Syrup liquid: 180 - 220 EBC." Det må vel bli bra ?

Kan godt hende det blir bra med den! Tror det finnes en annen tråd med diskusjon av siruper her hvor den ble nevnt.

Har ikke sett D2 her til lands, vurderer selv å bestille den fra utlandet for å prøve et brygg med den. Kanskje flere er interesserte? Kanskje til og med Petit eller Vin og bar kunne ta den inn dersom det er etterspørsel.
 
Tilbake
Topp