Two Captains/HumleHelvete

Blind smaking av Two captain og Two captain klone. Var ikke lett å kjenne forskjell på de. Veldig fornøyd :)
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på denne, men har ikke lyst til å lage en så stor gjærstarter. Det blir en stor starter hvis jeg skal lage for ~50 liter av denne ølen.
Lurte på å prøve Safbrew T-58, eller ev. Safale US-05. Noen tips?
 
Har man noe særlig igjen for å stegmeske en øl som denne? Trodde stegmesking var mest for under-modifiserte malt-typer. Har lest at man kan få bukt med litt kjøletåke og litt bedre skumfasthet med proteinstopp, men er det ikke det man har irish-moss og carapils til? Og vil ikke 30 min 62 °C, 30 min på 66 °C og 30 min på 72 °C gi ca samme vørter som 90 min på 66 °C?
 
Ptrckschndr skrev:
Har man noe særlig igjen for å stegmeske en øl som denne? Trodde stegmesking var mest for under-modifiserte malt-typer. Har lest at man kan få bukt med litt kjøletåke og litt bedre skumfasthet med proteinstopp, men er det ikke det man har irish-moss og carapils til? Og vil ikke 30 min 62 °C, 30 min på 66 °C og 30 min på 72 °C gi ca samme vørter som 90 min på 66 °C?

Jeg har brygget denne 3 ganger. Mesker 66 grader i 90 min.  Ble veldig god
 
Rutof skrev:
Brukt us05 og wlp001. Skal sjekke i notater hva fg ble når jeg kommer hjem

Uff.. Du må ha lang vei hjem:D
Hva var OG / FG på ditt brygg ?

Skal sette denne i dag, så er litt nysgjerrig
 
Flygel skrev:
Rutof skrev:
Brukt us05 og wlp001. Skal sjekke i notater hva fg ble når jeg kommer hjem

Uff.. Du må ha lang vei hjem:D
Hva var OG / FG på ditt brygg ?

Skal sette denne i dag, så er litt nysgjerrig

Uff Sorry. Gammel og glemsk.  OG ble 1.072 og FG ble 1.010

Et nydelig øl som jeg snart må brygge igjenn

Beklager seint svar
 
Rutof skrev:
Flygel skrev:
Rutof skrev:
Brukt us05 og wlp001. Skal sjekke i notater hva fg ble når jeg kommer hjem

Uff.. Du må ha lang vei hjem:D
Hva var OG / FG på ditt brygg ?

Skal sette denne i dag, så er litt nysgjerrig

Uff Sorry. Gammel og glemsk.  OG ble 1.072 og FG ble 1.010

Et nydelig øl som jeg snart må brygge igjenn

Beklager seint svar

Hehe :)

relativ sterk sak .. blir moro å sette i gang idag .. Venter på bryggekompis som er på vei fra Tigerstaden :)
 
Har planer om å brygge denn om kort tid, men har ikke noe simcoe hummle. Ser ikke ut til at det lar seg oppdrive her til lands for tiden. Noen som har ett forslag til hva jeg bør bruke som alternativ? Tenkte selv at Cascade må være det beste valget..
 
Har også vært tom for simcoe på de siste HH brygg. Har brukt summit, men det blr ikke helt det samme. Blir selvfølgelig god, men jeg synes den mangler den siste litt skarpe snerten den får med simcoe.
Bryggmaker.no (katla) har simcoe. Jeg kjøpte hvertfall en halvkilo for et par uker siden.
 
Jeg tenker å gjøre som denne oppskriftens opphavsmann, å bruke litt flytende maltekstrakt og gå litt ned på pale malten for å få riktig OG. Har en speidel og kan da ikke få OG på 10.75 uten å tilsette ekstrakt. Spiller det noen rolle når man tilsetter ekstraket (begynnelsen eller slutten av kokingen)?
 
Tilbake
Topp