Tysk humle

De har den hos Craftbrewer, om du har lyst å bestille fra Australia. Link. Forresten en på alle måter velassortert forretning.
 
Takk for tips, Kjetil!
Ser at de også har Nelson Sauvin, Riwaka og Pacific Gem,
alle humler etter min smak som er vanskelig å få tak i.
Jeg vurderer en bestilling derfra!

Du har nok rett i at Mittelfrüh og Saphir har mange av de samme egenskapene, Lars.
Men jeg tror at Saphir har noe mer sitrus- og blomsterpreg...
Beskrives slik:
A true jewel of the noble hop family with a refined aroma
& a mild flavor. Sweet & clean citrus aroma that has a hint of tangerine
 
Fikk nylig en pakke derfra. Det gikk raskt, bare en drøy uke. Positivt at nettsiden opplyser hvilken humlehøst det dreier seg om. Kjøpte noe eldre Pacific Gem, og årets høst av Riwaka, Pacific Jade og Nelson Sauvin.
 
Hei, min bryggekompis skal til tyskland tetnager i sammenheng med jobb og får da god tilgang til rimelig humle.
Må ærlig si at jeg ikke kjenner så godt til tyske humler og lurer på hvilke humler vi skal kjøpe?
Vi brygger mest amerikansk inspirert ale men skal kjøre noen pils runder til høsten.
 
Trodde Cascade var en amerikaner?
Har brukt en del Magnum til bittering og Hallertauer-varianter eller Perle til smak/aroma. Fine krydder og jord-preg, minner litt om å blande EKG+Fuggles for meg i smak, men en mye spissere aroma.
 
Trodde Cascade var en amerikaner?
Har brukt en del Magnum til bittering og Hallertauer-varianter eller Perle til smak/aroma. Fine krydder og jord-preg, minner litt om å blande EKG+Fuggles for meg i smak, men en mye spissere aroma.

http://www.mbaa.com/meetings/archive/2013/proceedings/Pages/62.aspx

Er vel litt som flere andre humlevarianter, de har sitt opprinnelse på ett kontinent, men dyrkes også på et annet, og får da gjerne litt andre egenskaper. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tar utgangspunkt i det du skriver om pils. Hallertauerene er gode humler til pils både mittelfruh og hershbrucher. Tettnager er også en god tysk pilsnerhumle. Min favoritt er mittelfruh. Men uavhengig av det ville jeg ha valgt den av disse humlene som jeg hadde ment var av best kvalitet. God kvalitet på humlene er viktig. Alle disse humlene er i utgangspunktet billige humler. Jeg hadde sett på dette som en mulighet til å få tak i humler av bedre kvalitet enn det man kan få i norge. God pils krever god humle.

mvh
Bårdd
 
Takk for fine svar, tar poenget med kvalitet. Da ber jeg han ta med en ekstra koffert :)

Er det noen av de tyske humlene som kan benyttes i ale?
 
I would also consider to buy last years crop (2014), it was a good year and if it was stored correctly, there's no problem. This years harvest is pretty weak. Hallertau region has an average yield drop of 40%.
 
Har akkurat vært i Tettnang, og hvis din kompis skal innom selve byen Tettnang, så anbefaler jeg en tur innom Brauerei und Gasthof Zur Krone. De lager og serverer en meget god Keller-Pilsner (Bl.a.) laget på humle og malt fra området. I tillegg serverer de en snasen lokal IPA med Hüll Melon, som man bør få med seg. Jeg ville i alle fall tatt med en sekk Tettnanger, hvis jeg var i området :)
 
Takk for fine svar, tar poenget med kvalitet. Da ber jeg han ta med en ekstra koffert :)

Er det noen av de tyske humlene som kan benyttes i ale?

Melder meg som medspørrer. Har en helt fersk lys pale ale med EKG og Nottingham som ble god, og har fått veldig lyst til å teste ut den samme oppskriften med Mittelfrüh. Ser for meg at det kunne bli en skikkelig vekker for folk som fremdeles mener at øl=pils.
(Denne:
5 kg Maris Otter
250 gr. Munich light
250 gr. Caramalt 30
40 gr. EKG ved 60
15 gr. EKG ved 20
15 gr. EKG ved 0
Irish moss ved 15
1 pk Nottingham, rehydrert etter oppskriften. 66 grader i 70 minutter. Gjæret ved 17-18 grader.)
 
Har ikke brukt tysk alene men har brukt Magnum til bitter samt Mittelfru og Mosaic i forholdet 5:1 til smak og aroma. Gikk greit det. IPA med Us-05.
 
Tilbake
Topp