Ultralydrensing av platekjøler

bas

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med ultralydvasking av platekjølere.
Jeg har brukt platekjøler over lengre tid og generelt vært fornøyd med kjøleevne, men synes at virkning over tid har gått noe ned. Jeg har selvsagt vært nøye med å spyle gjennom begge veier etter bruk og lagt kjøleren i lutbad et par ganger uten at den har blitt som da den var ny.

La kjøleren oppi et ultralydbad jeg hadde liggende og fikk renset ut store mengder humlerester/grums som åpenbart har ligget der lenge. 6 liter vann ble utrolig møkkete, først på 3 runde med nytt vann/rensemiddel avtok farge på vannet som kom ut av kjøleren.

Har ikke hatt  problemer med usmak/infeksjon, men disse restene har åpenbart redusert tilgjengeling flate inni kjøleren.  Nå er den som ny igjen.

Anbefales !

Er vel ikke like vanlig som brødristere, men min har vært brukt til rensing av vinylplater(de som går rundt 33 ganger pr minutt). Ellers er de mye brukt hos tannleger, innen medisin, industri, mm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic_cleaning
Slik har min stort sett vært brukt til nå;
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,24877.0.html

Kult. Hvor dyre er slike? Er det noen som kan låne bort en slik, eller bedre, ultralydvaske kjøleren min en gang?

Du får kjøpt de for helt ned i noen hundrelapper, men disse er vel bare store nok for ur og smykker. 2-3 tusen burde holde til en du kan dykke platekjøler og lignende objekter i. Ebay er vel stedet der utvalget er størst.
Send meg en pm så får vi se om jeg kan hjelpe deg.

Har sett de selger ultralyd transducere, har lurt litt på å bygge en slik selv, men ikke kommet så langt enda.
Har en bitteliten en for smykker og slikt, og det fungerer glimrende på forskjellig småpirk, men for å få brukt ultralyd noe særlig, så er det også litt vesentlig at du kan kjøre forskjellige frekvenser, ikke alle tar like mye.

bas skrev:
Du får kjøpt de for helt ned i noen hundrelapper, men disse er vel bare store nok for ur og smykker. 2-3 tusen burde holde til en du kan dykke platekjøler og lignende objekter i. Ebay er vel stedet der utvalget er størst.
Send meg en pm så får vi se om jeg kan hjelpe deg.

Har nok ikke så veldig stort behov nå, kjøpte kjøleren i høst og har kun brukt den tre, kanskje fire ganger. Men ikke umulig du hører fra meg en annen gang! :)

neslekkim skrev:
Har sett de selger ultralyd transducere, har lurt litt på å bygge en slik selv, men ikke kommet så langt enda.
Har en bitteliten en for smykker og slikt, og det fungerer glimrende på forskjellig småpirk, men for å få brukt ultralyd noe særlig, så er det også litt vesentlig at du kan kjøre forskjellige frekvenser, ikke alle tar like mye.

40khz er vel anerkjent som mest effektivt og mest vanlig på de fleste til hjemmebruk. Min erfaring er at det er svært virksomt, spesielt med riktig vaskemiddel.

Bjarte H skrev:
En kjøler som trenger rensing i ultralydbad i ny og ne er en uegnet kjøler ;D

Alt er jo relativt, lever greit med et dypp i badet etter x antall hundre liter vørter igjennom.  Har som sagt ikke opplevd usmak eller infeksjon, men de blir åpenbart mindre effektive over tid uten rens. Bra vi begge har kjølere vi er fornøyd med... :)

Hva brygger de bryggeriene for å rengjøre sine platekjølere? En platekjøler er en stor potensiell skurk i infisering, så jeg vil tro at bryggeriene har dette i orden. Bruker de ultralyd?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Shea-Arne skrev:
Hva brygger de bryggeriene for å rengjøre sine platekjølere? En platekjøler er en stor potensiell skurk i infisering, så jeg vil tro at bryggeriene har dette i orden. Bruker de ultralyd?

Jeg tipper at dem "bomber" platekjølerene med kraftig lut. Både bryggerier og hjemmebryggere kan nok fint oppnå infeksjonsfrie (i den grad noe er infeksjonsfritt) resultater med platekjøler, men det vil som trådstarter erfarer bygge seg opp avleiringer og jeg tviler på at det ikke setter noe smak i det hele tatt.

Men med ultralydbad er nok platekjøler et godt valg. De er uhyre effektive og kommer i praktisk format :)

Shea-Arne skrev:

Vil tro de ikke har de små kjølerne som vi bruker. Men svære varmevekslere  ala..

heatExchanger.JPG

Tipper de har platekjølere som er demonterbare og/eller filtrering før kjøler.

Min erfaring er at restene ikke utgjør noen stor fare, da jeg aldri har hatt infeksjon. Eneste jeg gjør er å kjøre gjennom noen liter varm vørter gjennom kjøler til et spann og la den stå noen minutter på 99 grader før jeg setter på kjølevannet og lar vørteren gå i gjæringskar. Vørter i spannet går tilbake i Speidelen.

Vi bruker også platekjøler, og er fornøyd med det. Ser behovet for en ordentlig rens fra tid til annen, og syntes dette hørtes spennende ut.

Vi har tidligere gjort det slik med godt resultat: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8775.0.html, men det blir litt tungvindt å rigge til, så mulig ultralyd er veien å gå. Uansett, vannet som kom ut var merkbart skittent, og det fløt partikler rundt. Vi merket også en klar forbedring av kjølekapasitet etter rens, temperaturen på kjølevannet ut av kjøleren steg mye, (tar vare på det første for å bruke til vask og dessinfisering av gjæringskar) uten at jeg har noe tall å vise til.

Dette var etter x antall brygg uten noe bedre vask av kjøler enn backflush samt pumping av kokende vann og vørter.

Edit: ser det har vært litt aktivitet her mens jeg skrev  ;D

Tilbake
Topp