Usmak eller ikke?

Jeg har brygget en maibock med wlp833. Denne har stått på fat i kanskje nærmere 6 uker nå. Poenget er at jeg får en veldig søtlig smak, som kanskje likner tyrkisk pepper litegrann. Iallfall en litt spicy søtsmak. Kommer dette fra gjæren, fra noe malt? feilsmak? noen som har opplevd det samme som kan bistå meg i jakten på denne smaken? Den er absolutt ikke vond, men den var ikke planlagt og jeg ville gjerne hatt ølet uten denne for en renere maltsmak. Jeg synes denne smaken overskygger en del.

4,5kg pils - 3 ebc
2,2kg munich - 15 ebc
0,4kg vienna - 5,5 ebc
0,25kg cara gold - 120 ebc
0,25kg munich - 25 ebc

Perle @ 60
H.Mitt @ 10

2:1 ratio klorid/sulfat

Starter av wlp833.

Mesket vel på 65/66 såvidt jeg husker, og kokte i 90. Glemte å purge fatet før jeg tappet i husker jeg.
Ølet hadde 1076-1020

Jeg har hatt god kontroll på pH synes jeg selv på de fleste av de 5 siste bryggene. Mulig jeg har bommet på denne, det kan jeg ikke garantere. Autolyse kan skape sånne smaker?

De gangene jeg har smakt autolyse har det vært ganske tydelig, og etter min mening er det vanlige beskrivelsen "brent gummi" ganske dekkende. Det er et stykke unna tyrkisk pepper, slik jeg har kjent det igjen.

Umiddelbart ville jeg gjettet litt høy gjæringstemperatur, kombinert med litt smaker fra malten, men veldig usikker.

Jeg er ikke så god på å peke på smaken av det, men det sies at autolyse øker ph, så hvis den er en del over 4.5, er det kanskje et tegn.

Sent from my iPad using Tapatalk

Når du sier brent gummi så begynner jeg å tenke. Det er kanskje ikke milevis dit, men allikevel var tyrkisk pepper noe som slo meg umiddelbart, så jeg holder en knapp på det :)

Tilbake
Topp