Usmak (?) i kommersiell pils

@Finn Berger Ringnes har en "økologisk" som er ufiltrert, litt grønnaktig boks, har du testet denne? Jeg tror jeg er dårlig selv på å kjenne diacetyl... :(
 
@Holmentoppen
Kurt, du har sjølsagt smakt rikelig på NØs versjon av ølet ditt. Hvis du skjønner hva jeg mener med denne spesielle smaken som jeg mener å kjenne i all industripils: Har Holmens Utepils denne smaken, også?

Jeg har som sagt aldri kjent den i noen hjemmebrygga pils, og ikke i noen håndverksbryggeripils, heller, tror jeg. Nå har jeg smakt flere ikke veldig gode pils fra småbryggerier, men de har altså ikke hatt denne spesielle smaken. Så en nærliggende tanke er at det har å gjøre med at de store bryggeriene filtrerer (og pasteuriserer?) ølet sitt så grundig at det ikke er gjær igjen som kan ta seg av diacetyl som dannes etter tappinga. (Det er en reint kjemisk prosess, så den er ikke avhengig av gjæraktivitet.) Jeg veit eom det kan være noen annen forskjell som kan forklare denne spesielle industriølsmaken.

Dersom Holmens Utepils har denne smaken; finnes den i det ølet du brygger sjøl? Hvor likt er NØs øl ditt?
Jeg synes egentlig ikke at industripilsen er så ensartet, men det er helt klart noen som er svært lite gode. Er det diacetyl som er synderen? Ikke vet jeg – det er årevis siden jeg kjøpte norsk pils i butikken, så jeg skal ikke si noe bastant om det. Men jeg liker Dahls. Den har en fruktighet fra gjæren som gir den særpreg.

NØ sin versjon av utepilsen ble litt råere enn min. Litt mer mot kellerbier, kanskje? Helt klart mer kompeks enn de filtrerte ølene fra storbryggeriene. Den lanseres i dag. Sist jeg sjekket var det kø på polets sider – men det er sikkert vanlig når det er månedsslipp. Tikker inn meldinger fra slekt og venner som har bestilt. Tom Young tror den kommer til å bli raskt utsolgt etter testen i VG.
 
Jeg synes egentlig ikke at industripilsen er så ensartet, men det er helt klart noen som er svært lite gode. Er det diacetyl som er synderen? Ikke vet jeg – det er årevis siden jeg kjøpte norsk pils i butikken, så jeg skal ikke si noe bastant om det. Men jeg liker Dahls. Den har en fruktighet fra gjæren som gir den særpreg.

NØ sin versjon av utepilsen ble litt råere enn min. Litt mer mot kellerbier, kanskje? Helt klart mer kompeks enn de filtrerte ølene fra storbryggeriene. Den lanseres i dag. Sist jeg sjekket var det kø på polets sider – men det er sikkert vanlig når det er månedsslipp. Tikker inn meldinger fra slekt og venner som har bestilt. Tom Young tror den kommer til å bli raskt utsolgt etter testen i VG.

Har bestilt, så jeg er trygg. Gleder meg:).

Dahl's? Du er glad i banan, altså. Fin fruktighet, det - i en weissbier:p.
 
@Finn Berger Ringnes har en "økologisk" som er ufiltrert, litt grønnaktig boks, har du testet denne? Jeg tror jeg er dårlig selv på å kjenne diacetyl... :(

Jeg har smakt den, ja - og ville helst slippe å gjenta det. Det var før jeg blei opphengt i "industripilssmaken", så jeg husker ikke om den hadde den. Nå må jeg kanskje skaffe en til:(.

Jeg husker ikke hvorfor jeg ikke likte den; den var bare helt utafor, slik jeg minnes opplevelsen.
 
Har brygget mye med den gjæren fra Dahls, men kan ikke si at jeg får noen spesiel hint av banan. Har gjæret opp mot 15 grader. Blir fin svartpils av den gjæra.

Jeg har også prøvd den, og det blei ikke bra. Men noen mener den er fin, og det kan jeg ikke si noe mot. Men Dahlspilsen smaker banan! Bare la den få litt temperatur, så gulner den vakkert.
 
@Finn, OiP-pilsen min var gjæret med Dahls-gjæren. Synes du den var bananifisert til det udrikkelige også? Jeg tåler at du er ærlig. Jeg vet at det var noe diacetyl i det ølet, men det er noe annet.
 
Så vidt jeg vet blir Dahls-pilsen gjæret på 16 grader. Det er nok flere lagergjær som gir banan på den temperaturen.

Har brygget med Dahls-gjæren noen ganger, og på 10-12 grader er den nøytral.
 
@Finn, OiP-pilsen min var gjæret med Dahls-gjæren. Synes du den var bananifisert til det udrikkelige også? Jeg tåler at du er ærlig. Jeg vet at det var noe diacetyl i det ølet, men det er noe annet.

Nei, kan ikke si jeg la merke til det. Det var en god pils, ingen tvil om det:).
 
Diacetyl kjenner jeg som en slick litt ekkel munnfølelse som kommer etter å ha svelget ølet.
 
@Finn Berger Ringnes har en "økologisk" som er ufiltrert, litt grønnaktig boks, har du testet denne? Jeg tror jeg er dårlig selv på å kjenne diacetyl... :(
Jeg har smakt den, ja - og ville helst slippe å gjenta det. Det var før jeg blei opphengt i "industripilssmaken", så jeg husker ikke om den hadde den. Nå må jeg kanskje skaffe en til:(.

Jeg husker ikke hvorfor jeg ikke likte den; den var bare helt utafor, slik jeg minnes opplevelsen.

Da har jeg testa den igjen, og den har industripilssmaken og -lukta, den også. Den ufiltrerte økopilsen har jo gjær, som i teorien skulle ete diacetylen, men antakelig er den pasteurisert. Industripils blir vel det: Ølbrygging - Drikkeglede: Bryggeri- og Drikkevareforeningen Jeg vil tro bryggeriet hadde reklamert med at denne var upasteurisert i tillegg til ufiltrert dersom den var det.

Den smakte forøvrig ikke så ille som jeg huska. Hverken verre eller bedre enn vanlig industripils.
 
Holmens Utepils
«Vi fant dessverre ikke denne varen på lager i noen av våre butikker.»
Mulig NøgneØ angrer litt på sin beslutning om at de ikke lenger skal brygge øl til NM-vinneren...
 
Holmens Utepils
«Vi fant dessverre ikke denne varen på lager i noen av våre butikker.»
Mulig NøgneØ angrer litt på sin beslutning om at de ikke lenger skal brygge øl til NM-vinneren...
Bestilte på fredag og forventet levering er 09.07.20. Så den har ikke vært i hylla på polet i Kristiansand enda.
 
Hehh? Har de droppet konseptet? :(
Står litt om det her, men vi kan vel kanskje håpe på at et annet bryggeri vil "ta over" konseptet for å gi alle mulighet til å smake på NM-vinneren. Vet ikke hva som ligger bak, om det ikke passer i strategien eller gir for lav inntjening. Virker som det er en ganske lettsolgt batch, og egentlig overrasket over at prisen ikke var minst 10 kr høyere.

Gleder meg uansett til å prøve et par av de 4 flaskene jeg har bestilt til polet der jeg skal på ferie. On-topic så har jeg ikke smakt så mye hjemmebrygget ren pils, det er som oftest noe mellom cream ale og stout. Vil prøve å sammenligne med Nordlands el., og kanskje min egen Kölsch (som ble ganske mineralsk).
 
Nytt forsøk. Dro med hjem en Bernard, en tjekkisk lager, fra Rema i går. Har snakt den før, og husket den som et ganske trivelig bekjentskap. Den er upasteurisert, men nok så grundig filtrert at det ikke er noe gjær å snakke om igjen i den. Så den hadde også den umiskjennelige smaken jeg stadig jakter på fraværet av i en kjøpeøl, men den var tross alt nokså moderat - og hadde mye godsmak så langt. Nok den beste jeg har tatt med hjem fra butikken.

Bernard til høyre.Bernard.jpg
 
Bernard er kjempegod. I Tsjekkia er den veldig populær og generelt sett på som et veldig godt øl.
I fjor sommer hadde søstera mi i Tsjekkia bryllup. De hadde Bernard på tap, samt med en lokal APA. Jeg drakk kanskje to glass av APAen og omtrent uendelig av Bernard:).

Husker fortsatt en morsom historie fra bryllupet. Jeg prata med en kar som tømte glasset sitt og sa til dattera si (på ca 10 år): vær så snill, gå og hent en ny øl til pappa. Hun gikk og på veien tilbake til bordet smakte hun på ølet og sa: pappa, det var ekkelt (en bitter tsjekkisk lager er ikke favoritt hos barn). Svaret hans var: Ekkelt? Hva er det du snakker om...dette er jo BERNARD:D
 
Tilbake
Topp