Usmak (?) i kommersiell pils

Husker fortsatt en morsom historie fra bryllupet. Jeg prata med en kar som tømte glasset sitt og sa til dattera si (på ca 10 år): vær så snill, gå og hent en ny øl til pappa. Hun gikk og på veien tilbake til bordet smakte hun på ølet og sa: pappa, det var ekkelt (en bitter tsjekkisk lager er ikke favoritt hos barn). Svaret hans var: Ekkelt? Hva er det du snakker om...dette er jo BERNARD:D

Husker? Da drakk du for lite Bernard!
 
Bernard er kjempegod. I Tsjekkia er den veldig populær og generelt sett på som et veldig godt øl.
I fjor sommer hadde søstera mi i Tsjekkia bryllup. De hadde Bernard på tap, samt med en lokal APA. Jeg drakk kanskje to glass av APAen og omtrent uendelig av Bernard:).

Husker fortsatt en morsom historie fra bryllupet. Jeg prata med en kar som tømte glasset sitt og sa til dattera si (på ca 10 år): vær så snill, gå og hent en ny øl til pappa. Hun gikk og på veien tilbake til bordet smakte hun på ølet og sa: pappa, det var ekkelt (en bitter tsjekkisk lager er ikke favoritt hos barn). Svaret hans var: Ekkelt? Hva er det du snakker om...dette er jo BERNARD:D

Hyggelig med en bekreftelse. Da er ikke smaksløkene mine helt på jordet:).
 
Hyggelig med en bekreftelse. Da er ikke smaksløkene mine helt på jordet:).
Jeg tenkte å foreslå Bernard (pga den ikke er pasteurisert) til deg da jeg leste gjennom tråden forrige gang, men du var raskere:)

Jeg tenker at du kan være veldig følsom for et eller annet de andre er ikke i stand til å kjenne. Ihvertfall ikke i så stor grad som du beskriver.

Du kan prøve å få tak i diacetyl (som brukes på usmakskurs) og dosere ditt eget øl. Da for du ihvertfall svar på om det du kjenner er diacetyl eller ikke.
 
Jeg tenkte å foreslå Bernard (pga den ikke er pasteurisert) til deg da jeg leste gjennom tråden forrige gang, men du var raskere:)

Jeg tenker at du kan være veldig følsom for et eller annet de andre er ikke i stand til å kjenne. Ihvertfall ikke i så stor grad som du beskriver.

Du kan prøve å få tak i diacetyl (som brukes på usmakskurs) og dosere ditt eget øl. Da for du ihvertfall svar på om det du kjenner er diacetyl eller ikke.

Jeg har gått et usmakkurs, men det begnner å bli ei stund sia. Da kjente jeg det ikke særlig godt, om jeg i det hele tatt kjente det, så jeg har tenkt at jeg hører til de 25% som skal være genetisk bestemt ufølsomme for diacetyl. Og det kan jo hende at det er sånn, og at det er noe annet jeg kjenner. Men da lurer jeg veldig på hva det er.

At det er noe jeg kjenner, er jeg ikke i tvil om. Det er en smak som er felles for absolutt all industripils jeg har smakt, men som ikke finnes i noen hjemmebrygga pils jeg har vært borti. Jeg tror ikke jeg har kjent det i noen håndverksbrygga pils, heller, men jeg har vel egentlig ikke smakt så mange.

@gustavf , gir dette mening? Hva er det jeg kjenner? Jeg opplever denne smaken som ubehagelig; noe søtlig-emment. Det kunne kanskje passe på beskrivelsen av "broren" til diacetyl (den andre VDK'en) , 2.3-pentanedione, som skal være mer honning-aktig? Men det skal vesentlig mer til av pentanedione enn av diacetyl for at stoffet skal være merkbart, så det er rart om den skal være så vanlig som det jeg smaker - eller ... ?
 
Jeg har nesten ikke peiling på usmaker, men dette var veldig interessant uansett:).

Jeg så på en Hansa Blonde i butikken i går og begynte å tenke: finner du usmaken bare i pils (lagerøl)? Hva med kommersiell ale?
 
Jeg har nesten ikke peiling på usmaker, men dette var veldig interessant uansett:).

Jeg så på en Hansa Blonde i butikken i går og begynte å tenke: finner du usmaken bare i pils (lagerøl)? Hva med kommersiell ale?

Det var et godt spørsmål. Så nå må jeg vel begynne å handle inn kommersielle ales, også - altså ale fra de store bryggeriene. Og de liker jeg stort sett ikke:(. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til den smaken i ale. Ale gjæres jo ved så høye temperaturer at problemet egentlig ikke burde oppstå - men jeg får vel ofre meg og handle noen bokser:eek:.

Diacetyl som resultat av hop creep-indusert gjæring er forøvrig et særtilfelle; det faller litt utafor.
 
Det var et godt spørsmål. Så nå må jeg vel begynne å handle inn kommersielle ales, også - altså ale fra de store bryggeriene. Og de liker jeg stort sett ikke:(. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til den smaken i ale. Ale gjæres jo ved så høye temperaturer at problemet egentlig ikke burde oppstå - men jeg får vel ofre meg og handle noen bokser:eek:.

Diacetyl som resultat av hop creep-indusert gjæring er forøvrig et særtilfelle; det faller litt utafor.
Tror jeg skjønner hvilken smak du mener @Finn Berger , har en svoger som sier; her kom honningen, når vi opner en norsk pils (stortsett Hansa).. men, får du samme smaken både fra boks og flaske??
 
Tror jeg skjønner hvilken smak du mener @Finn Berger , har en svoger som sier; her kom honningen, når vi opner en norsk pils (stortsett Hansa).. men, får du samme smaken både fra boks og flaske??

"her kom honningen" - den var fin! Men jeg liker ikke honningen - antakelig i motsetning til kompisen din. Og sjølsagt; vi har begge rett, og ingen av oss har rett:).
 
Ser at du prøver ut forskjellige typer på leting etter øl uten diacetyl. Denne er etter det jeg kan skjønne helt fri for denne søte, emne (emmene?) smaken.

Min samboer har aldri likt pils fra de store bryggeriene, sannsynligvis av samme grunn som deg, men liker det jeg brygger, og denne synes hun er god.

PSX_20200715_081225.jpg
 
Ser at du prøver ut forskjellige typer på leting etter øl uten diacetyl. Denne er etter det jeg kan skjønne helt fri for denne søte, emne (emmene?) smaken.

Min samboer har aldri likt pils fra de store bryggeriene, sannsynligvis av samme grunn som deg, men liker det jeg brygger, og denne synes hun er god.

Vis vedlegget 45999

Den der drikker jeg gjerne:). Det er ei stund sia jeg drakk den nå, og det var før jeg begynte heksejakta på "pilsusmaken", så jeg veit ikke om jeg ville klare å snuse meg fram til den nå.

Men jeg skal prøve. ASAP:).

Ølet mitt er også fritt for "usmaken". Det kan sjølsagt få en stakkar til å lure på om det er jeg eller samtlige norske store bryggerier som gjør noe feil:(. Men det er nok bryggeriene;).
 
Eg er diverre temmeleg uerfaren / ueigna til å identifisera usmakar og skulle gjerne ha utvikla verktøykassa mi der. Men når eg les om dykk her som ikkje lenger klarer å nyta ei kjøpepils så blir eg litt usikker på om det er det eg vil oppnå [emoji28][emoji28]. Kanskje ikkje så dumt å vera lukkeleg uvitande / usmakande [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eg er diverre temmeleg uerfaren / ueigna til å identifisera usmakar og skulle gjerne ha utvikla verktøykassa mi der. Men når eg les om dykk her som ikkje lenger klarer å nyta ei kjøpepils så blir eg litt usikker på om det er det eg vil oppnå [emoji28][emoji28]. Kanskje ikkje så dumt å vera lukkeleg uvitande / usmakande [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg drikker kjøpepils rett som det er, og de er jo ofte frie for usmaker. Ringnes? Finner ikke igjen en eneste usmak der, men det betyr heller ikke at det smaker slik som alle vil det skal smake.
 
Eg er diverre temmeleg uerfaren / ueigna til å identifisera usmakar og skulle gjerne ha utvikla verktøykassa mi der. Men når eg les om dykk her som ikkje lenger klarer å nyta ei kjøpepils så blir eg litt usikker på om det er det eg vil oppnå [emoji28][emoji28]. Kanskje ikkje så dumt å vera lukkeleg uvitande / usmakande [emoji16]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er et godt poeng du har der, synes jeg. Jeg tror fokusering på usmaker - og også jakt på "typeriktighet" - kan ødelegge mye av gleden over øl.

Nå har jeg aldri vært veldig glad i den norsk pilsen, men jeg har ikke hatt noe mot en halvliter eller to i godt lag, heller. Men sida jeg blei klar over at det finnes annet øl her i verden - for en ti års tid sida - og særlig sida jeg begynte å brygge sjøl, har jeg knapt smakt norsk pils.

Men i vinter brygga jeg ganske mye pils, og blei litt nysgjerrig på hvordan den kom ut sammenligna med annen pils - og da har jeg etter hvert smakt meg gjennom en del norske industripils. Nå vil kjennere si at det er forskjeller på de ulike merkene, men jeg legger nesten bare merke til at de smaker likt; dvs. at det er en spesiell smak i dem alle - og den finnes aldri i godt hjemmebrygg. Konklusjonen min er at det er noe med industripilsen - og jeg liker det ikke.

Det er ikke sånn at jeg var på jakt etter usmaker; jeg blei bare klar over en felles smak - og siden jeg ikke liker den, kaller jeg den en usmak:). Men jeg er ikke ute etter å få folk til å ta avstand fra norsk pils, jeg vil bare gjerne vite hva det er jeg kjenner. At det er en bestemt smak jeg kjenner, er jeg ikke i tvil om - men jeg kan ikke identifisere den.
 
Jeg var i mange år langt over gjennomsnittet interessert i musikk. En periode tok interessen for lyd over, og jeg ble sittende å høre mer på produksjonen enn selve musikken.

Har det mye bedre nå. Musikkutstyret er nedgradert mange hakk – og jeg hører mest på selve musikken.
 
Jeg var i mange år langt over gjennomsnittet interessert i musikk. En periode tok interessen for lyd over, og jeg ble sittende å høre mer på produksjonen enn selve musikken.

Har det mye bedre nå. Musikkutstyret er nedgradert mange hakk – og jeg hører mest på selve musikken.

Kjenner til den, nå bruker jeg til og med bare helt vanlige billige høyttalerkabler... :eek:

Skulle virkelig ønske jeg kunne vært mindre kritisk til eget øl, fokus er alltid på hva som burde vært justert, ikke på det som er bra og om ølet faktisk er godt.
 
Jeg var i mange år langt over gjennomsnittet interessert i musikk. En periode tok interessen for lyd over, og jeg ble sittende å høre mer på produksjonen enn selve musikken.

Har det mye bedre nå. Musikkutstyret er nedgradert mange hakk – og jeg hører mest på selve musikken.
Dette er den beste sammenligningen eg har hørt. Lydfreaks takler ikkje god musikk på dårlig anlegg. Eg er veldig for god lyd, men det må ikkje fullstendig ta over.
Eg tar gjerne en industripils, men eg prøver ikkje å kopiere de når eg brygger.
 
Sist redigert:
Det var et godt spørsmål. Så nå må jeg vel begynne å handle inn kommersielle ales, også - altså ale fra de store bryggeriene. Og de liker jeg stort sett ikke:(. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til den smaken i ale. Ale gjæres jo ved så høye temperaturer at problemet egentlig ikke burde oppstå - men jeg får vel ofre meg og handle noen bokser:eek:.

Diacetyl som resultat av hop creep-indusert gjæring er forøvrig et særtilfelle; det faller litt utafor.
Man må ofre seg for vitenskapen. :)
 
Tilbake
Topp