Usmak (?) i kommersiell pils

Tok en bråbestemmelse på butikken i dag, og dro med meg en boks Urquell og en boks Heineken. Her skulle det testes for å finne ut om det jeg kjenner i industripilsen, er diacetyl. Heineken skal visstnok ha lite eller ingenting, mens Urquell er The Champ på diacetyl.

Det blei en interessant seanse. Konklusjonen er at det jeg kaller "industripilssmak" nok er diacetyl. Det var markant i Urquell'en fra starten av, mens det var lite av det i Heineken. Den hadde til gjengjeld noe floralt/medisinsk (plaster?) som ikke var behagelig.

Vi bruker litt tid på sånne smakssenanser, og ender opp med med en slant varmt, flatt øl i glassene. Aromaer og smaker forsterkes etter hvert; det blir på en måte en test på hva som bor i ølet. Smaker det godt helt til slutt - sjøl om flatt varmt øl jo er litt sjarmløst - så sier det noe. Og Urquellen holdt seg virkelig godt. Jeg trur jeg har sagt tidligere at det ikke er noe favorittøl, og jeg er ikke veldig glad i det som jeg nå er ganske sikker på er diacetyl. Men! Jeg drikker hundre ganger heller en Urquell enn en Heineken. Siste slurken av Urquellen smakte masse malt og humle - og diacetyl, joda - men det var stadig godt. Må bare gå med på at dette er kvalitet, uansett hva jeg har sagt før. Mens Heineken bare blei jæveligere og jæveligere. Når du smakte de to ved siden av hverandre mot slutten, framsto Heineken som nærmest udrikkelig.

Vi spretta en Schous, også, som jeg syntes var god da jeg smakte den første gangen. Men det er noe som skjer når du smaker øl ved siden av hverandre. Den har lite av det som antakelig er diacetyl, men så har den til gjengjeld mye av det som jeg syntes var ille med Heineken. Nei, aldri mer Heineken, og aldri mer Schous. Men jeg ser ikke bort fra at det kan bli en og annen Urquell:).

Det som var oppløftende ved denne seansen, var at jeg trur jeg har funnet svar på det jeg har lurt på. Nå trur jeg at den felles usmaken i industripils er diacetyl. Eller for å si det sånn; hvis jeg ikke er totalt ufølsom for diacetyl, må det nesten være det. Og hvis det jeg kjente som en veldig sterk aroma/smak i Urquellen ikke var diacetyl, hva kan det da være?
Endelig er mysteriet løst! For now ;)

Når det gjelder Schous har jeg opplevd kvaliteten variere mellom udrikkelig og helt grei. Enten er det noe med den når den er helt fersk, eller så tåler den ikke lagring.
 
Personlig har jeg blitt overrasket over at smaksopplevelse på samme øl kan variere fra en dag til en annen enkelte ganger (blir tydelig når man har eget øl på tap). I tillegg så har temperatur + hva man har som referansegrunnlag tilgjengelig også ganske utslagsgivende. Er derfor jeg syns dømming av øl høres veldig vanskelig ut.
 
Endelig er mysteriet løst! For now ;)

Når det gjelder Schous har jeg opplevd kvaliteten variere mellom udrikkelig og helt grei. Enten er det noe med den når den er helt fersk, eller så tåler den ikke lagring.
For now, definitivt - som i vitenskapen; alle svar må betraktes som i prinsippet midlertidige:). Jeg har egentlig en enkel løsning. Den består i å ta med en av mine egne pils, som ikke har denne spesielle lukta (jeg har ikke kjent i andre hjemmebryggeres pils, heller), til et usmakkurs, og få den tilsatt diacetyl. Hvis ølet mitt da plutselig smaker Ringnes pils, er teorien vesentlig styrka:p.

Jeg har vært på ett usmakkurs, bare, og det er ei god stund sida. Da blei det brukt Carlsberg som grunnøl, et øl som jeg kjenner "industripils"-aromaen og -smaken tydelig i. For meg gikk flere av tilsetningene i ett; jeg syntes alt smakte det samme, eller i alle fall at det var vanskelig å skjelne. Det kan jo være fordi jeg er såpass følsom for diacetyl at det rett og slett overdøvet de andre usmakene - eller det kan skyldes at jeg er generelt lite følsom for usmaker. Men jeg er egentlig ikke det, heller. De vanligste plukker jeg nå relativt lett opp; acetaldehyd, isoamyl acetat, etylacetat, DMS (som jeg mener er veldig sjeldent, og altså ikke vanlig:)), H2S, fusel. Men det har nok vært en lang læringsprosess. Jeg var ikke der den gangen jeg deltok på det kurset.
Personlig har jeg blitt overrasket over at smaksopplevelse på samme øl kan variere fra en dag til en annen enkelte ganger (blir tydelig når man har eget øl på tap). I tillegg så har temperatur + hva man har som referansegrunnlag tilgjengelig også ganske utslagsgivende. Er derfor jeg syns dømming av øl høres veldig vanskelig ut.
Ja, sammenhengen du smaker et øl i, betyr mye, og "dagsformen" din. Det siste opplever jeg som veldig merkelig; jeg kan like et av ølene mine veldig godt den ene dagen, mens jeg den neste dagen ikke finner noe særlig godt ved det i det hele tatt. Men da er det gjerne sånn at det gjelder for alle øl; øl smaker rett og slett ikke noe videre på en sånn dag. Og jeg kan ikke se at det har noen spesiell grunn, som f.eks. at jeg har pussa tenna relativt kort tid før. (Tannkrem er veldig ødeleggende, men i det hele tatt alt som har sterk smak.)

Randy Mosher er god på dette. Han har skrevet et par bøker, og Brad Smith har et par podcaster med ham. Anbefales. Han - jeg tror i alle fall det var ham - forteller blant annet hvordan det at musikken på et utested blei slått av, fikk ølet til å endre smak.

Øldommere er nok veldig oppmerksom på dette. Det står i instruksen at de så langt mulig skal unngå alt som kan påvirke smakssansen når de veit de skal dømme. (Ikke dermed sagt at de aldri kommer med rare bedømminger:).)
 
Heineken pleier også å ha mye fruktestere, synes jeg. Ellers er jeg enig i at det er et forferdelig øl, men man må jo berømme bryggerne for at de brygger konstant dårlig øl gang på gang på gang...
Ja, hvordan får de det til? En skulle jo tru at de i det minste kunne brygge noe ganske reint, med de ressursene/utstyret de har.

Det som smakte så ille, var en blanding av plaster (etylacetat?), syntes jeg, og en eller flere fruktestere jeg ikke får satt noe navn på.
 
Ja, hvordan får de det til? En skulle jo tru at de i det minste kunne brygge noe ganske reint, med de ressursene/utstyret de har.

Det som smakte så ille, var en blanding av plaster (etylacetat?), syntes jeg, og en eller flere fruktestere jeg ikke får satt noe navn på.
Skal ikke snakke for bryggeriet, men jeg vet at de fleste klone oppskriftene bruker S-23 så de fruktesterene er du ikke alene om å kjenne til :p
 
Jeg opplever og Heineken som litt metallisk, men jeg liker det. Kan se ut som at jeg er i solid mindretall her.
 
Ja, hvordan får de det til? En skulle jo tru at de i det minste kunne brygge noe ganske reint, med de ressursene/utstyret de har.

Det som smakte så ille, var en blanding av plaster (etylacetat?), syntes jeg, og en eller flere fruktestere jeg ikke får satt noe navn på.
Husker Pete Brown, en ølforfatter i Bill Bryson-stil, skrev en gang om hvordan et stort amerikansk bryggeri (husker ikke hvilket) endra på prosessen sin gradvis for å kutte svinger, og for hver endring så venta de litt for å se hvordan markedet reagerte. Det gikk veldig bra i mange steg, helt til det plutselig gikk for langt, og de nesten ødela hele markedet sitt. Som den krabben som ligger i vann som sakte varmes opp, så merker de ikke selv hvor ille det er før det er for sent. Kanskje…
 
Det er mange år siden jeg smakte det, men vi kalte Heineken for ”jern-øl”. Veldig metallisk og hardt preg, slik jeg husker det.
Har ikke smakt Heineken på mange år. Husker det ikke som en spesiell favoritt. Når det gjelder metallsmak forbinder jeg dette med de forferdelige Isbjørn-ølene til Mack. Huff.
 
Ang metallisk smak. Eg var nylig på usmakkurs (takk Norbrygg Hordaland). Metallisk ble det ikkje snakket om, eller smakt.
Eg synes det er en av de usmakene eg kjenner oftest, men heldigvis ikkje i egne øl.
Hva kommer det av? Usikker på om det kun er lagerøl. Har funnet det i noen ales også.
 
Ang metallisk smak. Eg var nylig på usmakkurs (takk Norbrygg Hordaland). Metallisk ble det ikkje snakket om, eller smakt.
Eg synes det er en av de usmakene eg kjenner oftest, men heldigvis ikkje i egne øl.
Hva kommer det av? Usikker på om det kun er lagerøl. Har funnet det i noen ales også.
Jern gir metallisk smak. Det er mulig vann med veldig høyt mineralinnhold (høyt TDS) også kan smake metalllignende.
 
Jern gir metallisk smak. Det er mulig vann med veldig høyt mineralinnhold (høyt TDS) også kan smake metalllignende.
Har det noen innvirkning på spesielt lette øltyper når de er på boks for den metalliske smaken kan jeg ikke huske å ha smakt på en flaskeøl ?
 
Har det noen innvirkning på spesielt lette øltyper når de er på boks for den metalliske smaken kan jeg ikke huske å ha smakt på en flaskeøl ?
Tviler jeg på. Da er det eventuelt noe galt med de boksene - og om det har forekommet, skal jeg ikke uttale meg om.
 
OK, da har jeg fasiten, trur jeg. Jeg skreiv til Charlie Bamforth og beskrev problemet mitt med denne usmaken som jeg ikke klarer å avgjøre hva kan være, og fikk følgende raske og klare svar:

Finn

I am sure what you are detecting is DMS.

Please find attached my most recent review on this.

Best
Charlie


Jeg poster dette innlegget i tråden om DMS i tysk pils, også. Om dere vil svare på det, svar helst der, så diskusjonen blir samla ett sted.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp