Usmak i lys øl

Dersom du er redd skylleprosessen er problemet, ville jeg ha testet batch Sparge / periodeskylling i stedet for fly Sparge / kontinuerlig skylling. Faren for å dra ut tanniner er mye mindre ved batch Sparge.

Dersom du er redd skylleprosessen er problemet, ville jeg ha testet batch Sparge / periodeskylling i stedet for fly Sparge / kontinuerlig skylling. Faren for å dra ut tanniner er mye mindre ved batch Sparge.
Skal la være å prøve for mye nytt på en gang. Batch sparge for bli hvis det blir mislykket en gang til.

K
Det er jo anbefalt å ikke skylle under 1.010.

Usmaker kommer mye lettere frem i lyse øl,mulig derfor du ikke finner den i di mørke brygga...

Astringens
Astringens er en type bittersmak, men skiller seg fra humlebitterhet ved at den føles mye skarpere og beskere. Denne er ofte mer fremtredene i mørke ølsorter enn i lyse grunnet egenskaper ved mørkbrente maltsorter. Årsaken til smaken kan være at PH-en i mesken er for lav, at malten skylles med for varmt vann, eller at malten er kvernet for fint.

LØSNING
Tilsett kalk i meskevannet, noe som hindrer PH-en fra å synke. Unngå at vann varmere enn 78 grader kommer i kontakt med mesken, samt unngå å skylle mesken så SG på det som kommer ut synker under 1.010. Kvern malten grovt nok til at skallene holder seg mer eller mindre intakte, for å unngå uttrekking av tanniner.
kalk er ikke spesielt oppløselig i vann på kort sikt, kalk i vann tas opp over tid, og ved lav pH

Astringens fremtrer mindre enn det trådstarter har som problem tror jeg, tanniner i denne sammenheng gir ikke mye smak, men det blir gjettning siden jeg ikke har smakt problem ølet.
Vann-korrigering justerer for typeriktig smak, men jeg har ikke opplevd at det setter syrlig/besk kanskje til og med mugg smak som jeg oppfatter som en fremtredende usmak.
Vannet i Norge er ikke ulikt tysk og belgisk vann, jeg tror forskjellen er for liten til at det er her hunden ligger begravet.

Sist redigert:
Justerer ikke noe PH nei. 50/50 var vel å ta litt i når jeg tenker over det. Mesker med rundt 100 liter, og skyller med 70 liter kanskje.
1.008 og ingen justering av pH kan resultere i uttrekk av tanniner. Melder meg på teorien til Miguel. Mesking med mørkere malt senker pH, er du lavt nok på ph kan du skylle rimelig heftig, men jeg ville nok stoppet på 1.012-1.016 uansett

Men du sier jo at det lukter som det smaker. Man lukter vel ikke astringens?
Jeg har selv hatt en lignende feil i en del lyse øl (weissbier og patersbier) som jeg aldri har funnet ut av. Mange har foreslått astringens som mulig feil, uten å smake på ølet vel å merke. Feilen har jeg også kunnet lukte. Nå skal jeg ikke påstå at jeg plages av det samme som TS, men jeg følger uansett spent med på utviklingen.

@gle1 , kan du si noe om når i prosessen du oppdager usmaken?

Jeg har selv hatt en lignende feil i en del lyse øl (weissbier og patersbier) som jeg aldri har funnet ut av. Mange har foreslått astringens som mulig feil, uten å smake på ølet vel å merke. Feilen har jeg også kunnet lukte. Nå skal jeg ikke påstå at jeg plages av det samme som TS, men jeg følger uansett spent med på utviklingen.

@gle1 , kan du si noe om når i prosessen du oppdager usmaken?
Når det skal flaskes :) alså etter gjæringen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Når det skal flaskes :) alså etter gjæringen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Okei. Høres umiddelbart ikke ut som helt det samme. Selv har jeg som regel oppdaget usmaken/feilen omtrent et døgn inn i aktiv gjæring.
Lykke til, håper du finner ut av det. Rapporter gjerne etterhvert som du gjør deg nye erfaringer!

Okei. Høres umiddelbart ikke ut som helt det samme. Selv har jeg som regel oppdaget usmaken/feilen omtrent et døgn inn i aktiv gjæring.
Lykke til, håper du finner ut av det. Rapporter gjerne etterhvert som du gjør deg nye erfaringer!
Nå smaker/lukter ikke jeg på ølet før det skal flaskes, så jeg vet ikke når i gjæringen usmaken begynner å opptre.

... Tilsett kalk i meskevannet, noe som hindrer PH-en fra å synke. ...

Du mener vel stige;)? Det hindrer ikke ph i å stige under skylling, og det er jo helst der det blir kritisk. Du garderer deg greit hvis du senker ph i skyllevannet, også. Og altså, som det er sagt, la ikke SG synke under 1.010. Jeg ville uansett brukt litt mer malt, og ikke gått så langt ned, heller. Du får bedre øl om du ofrer litt av effektiviteten.

Det er forøvrig en dårlig ide å bruke bare salter til å justere ph. Beregn mengden salter (kalsiumsulfat og kalsiumklorid) ut fra hva slags smaksprofil du ønsker (og selvfølgelig ut fra behovet for kalk, hvis vannet ditt er kalkfattig), og bruk ellers syre til å justere ned ph, om det er behov for det etter at du har tilsatt saltene (melkesyre eller fosforsyre, av hvilke den siste er den mest smaksnøytrale).

Sist redigert:
Husker du nevnte i en annen tråd at du øker set temperatur på PID i sirkulasjon for å kompensere for svak sirkulasjonspumpe, og at du lurte på konsekvens av for varm mesk i toppen. Er dette tillfelle for disse bryggene også?
Jeg får det ikke til å gå opp at øllet går i fra å være litt dårlig til udrikkelig etter lagring. Da må det jo enten skje en kjemisk eller biologisk reaksjon. Noen som vet hva unormalt mye tanniner gjør for øl som lagres ?

Husker du nevnte i en annen tråd at du øker set temperatur på PID i sirkulasjon for å kompensere for svak sirkulasjonspumpe, og at du lurte på konsekvens av for varm mesk i toppen. Er dette tillfelle for disse bryggene også?
Jeg får det ikke til å gå opp at øllet går i fra å være litt dårlig til udrikkelig etter lagring. Da må det jo enten skje en kjemisk eller biologisk reaksjon. Noen som vet hva unormalt mye tanniner gjør for øl som lagres ?

Hvis det blir udrikkelig så er det nok ikke tanninene i seg selv som gjør at det blir verre vil jeg tro.

I og med at det blir verre, kan du nok glemme tanniner som kilde til problemet - hvilket ikke betyr at det ikke er en god ide å se litt på den delen av prosessen. Det høres da ut som en infeksjon. Og du har brygget lyse øl uten dette problemet i lang tid?

Det virker veldig rart at det bare skal ramme lyse øl. Men det kan jo være en tilfeldighet - kan det f.eks. være sånn at du har brukt det samme gjæringsfatet til de lyse, mens ingen av de mørke ølene har vært i det gjæringskaret?

Er det andre symptomer enn bare lukt/smak? Skummer ølet mye/er det for mye kullsyre i det? Danner det seg en skumring i halsen når du åpner ei flaske?

Tilbake
Topp