UT-200 Temperaturkontroller fra ELV

Hei.

Noen erfaringer med denne. Har kjøpt et 140 cm kjøleskap og skal hente Tempraturkontrollen på mandag.
Jeg har nå et 20L kar med Coopers Dark ale som står og gjærer. Gleder meg til neste brygg, der jeg får riktig temp fra start til slutt.
Hva burde jeg sette start tempen på, siden stormgjæringe øker tempen 3 - 4 grader. Jeg har tenkt meg rundt 15 -16 grader. For så og sette den til 19 grader.

Synspunkter  :jaha:

Eg har en sånn selv, og har brukt den både til gjæringstemp styring, og til å holde ølfat kalde. Den fungerer utmerket.

Når eg har brukt den til gjærtemp styring, så har eg klistret på noe bobleplast på gjæringskaret. Og så har eg lagt sensoren mellom bobleplasten og karet. Da kontrollerer den ganske nøyaktig gjæringstemperaturen. Altså har eg ikke sett behov for å kompensere for stormgjæring når eg har montert sensoren på denne måten.

Så kommer spørsmålet, hvor stort slingringsmonn skal man gi kontrolleren? En eller en halv grad Celsius? Eg vet i grunn ikke, men det er i alle fall viktig at man ikke overbelaster kompressoren på kjøleskap/frys med å slå av og på hele tiden.

Om man ønsker å ha en gjæringstemp på rundt 19 grader Celsius, kan man f.eks sette "Ein" verdien på 19,5 celsius og "Aus" verdien på 18,5 celsius. Menyen på kontrolleren er på tysk, men kort forklart så er Aus når kjøleskapet skal slå seg av, og Ein når kjøleskapet skal slås på.

Ok.
Det høres bra ut.
Gleder meg til å sette i det opp på mandag. Da skal det om noe uker drikkes øl med venner.
Dette er mitt 3 brygg. Et gikk greit, men også lærerikt. det andre gikk til hælvete. Det 3 står nå og gjærer.
Håper dt blir bra  :skitbra:

Kom på en ting, om man ønsker å ha gjæringstemp på ca 19 grader celsius, så er det nødvendig at romstemperaturen er over dette. Om man setter kjøleskapet i en kjeller på 15 grader, så må man koble UT200 til et varmeelement.

Er skeptisk til hvordan dette vil fungere da jeg ser for meg at med treghet i endring av temperatur i mesken (pga blir som et varmemagasin) vil føre til at kjøleskapet senker temperaturen i skapet så mye som kompressoren klarer. Bygger en om en fryser kan det jo fort bli kaldt...Tror at det kanskje vil være best med 2 termostater, en på mesken og en som tar tempen i kjøleskapet. Er nok ikke noe problem å bruke minst mulig forskjell på mesketermostat. Vil en ha mesketemperatur på 18 grader så setter en f.eks. mesketermostaten på 17,5 - 18 grader og med egen termostat for lufttemperatur i skapet så kan denne settes på f.eks. 12 - 15 grader. Et annet alternativ er å skru orginaltermostaten slik at tempen ikke blir for lav. For alt jeg vet er du nå kanskje ferdig og det har fungert ok, vil gjerne høre hvordan det har gått.

Mesking i kjøleskapet ?  Er vel til gjæring du skal ha det ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Tilbake
Topp