Utgjæret godt nok

Jonna

 
Satte en HIBA fra Bryggselv den 26. januar. OG ble målt til 1,068 hvilket var noe høyere enn oppskrift (1,065). Jeg sjekket FG i går og da lå den på 1,018. Etter aktiviteten i gjærlåsen å dømme tror jeg det er lite mer å hente her.

Som nybegynner er jeg usikker. Er dette ok utgjæring? Jeg ser at det meste av gjæren har bunnfelt. Skal jeg eventuelt forsøke å røre forsiktig i bunnfallet for å virvle det opp  :help:
 
Ikke rør, mål igjen om en dag eller to. Hvis det ikke har endret seg, er den klar. La den uansett stå 14 dager så blir den nok bra.
 
Hvilken gjær er det du har brukt, hva har gjæringstemperaturen vært?

Høres i utgangspunktet ut som at den ikke har gjæret helt ferdig. En tommelfingerregel er at FG skal være ca 1/4 av OG, (dvs 1,016), men det kommer veldig an på gjæren som er brukt.

Jeg ville  ikke rørt nedi bunnfallet, det du kan gjøre er å sette opp temperaturen litt og vente til det har gått ca 14 dager på gjæringen. (litt avhengig av gjæren)
 
Temperaturen har vært stabil og god. Jeg brukte US-05 og temperaturen lå på 16 til 17 grader under stormgjæringen. Etter seks dager satte jeg den litt varmere, ca. 20 grader.

Jeg er dog usikker på om jeg fikk nok oksygen i vørteren. Jeg tappet fritt og ristet karet etter tilsetting av gjær. Men jeg var nok redd for å riste for mye. Satte dunken på en kjevle og rullet den bare fra side til side  :yes:
 
Et lite tips ang lufting: sett gjæringskaret litt på kanten, altså så det står skrått, da kan du vippe det ganske enkelt raskt fram og tilbake så du får en voldsom "bølge" inni der som får med seg masse luft :)

Og mer er vel bare bedre på dette her såvidt jeg har skjønt
 
Tilbake
Topp