Vannjustering

Bård Mathisen

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer å begynne med justering, da jeg synes jeg får litt rart utfall innimellom. Har borehull med ca Ph 8.2.
Kontaktet Fjellab, som skal ha 7050,- pluss moms for utvidet analyseoppsett etter drikkevannsforskriften.
Er det dette jeg trenger ? Eller kan det gjøres billigere mon tro ?

Wow! Jeg har fått vannrapport gratis av kommunen, men det høres ut som om du har egen vannforsyning?

Hvis pH er så høy så avviker nok vannet ditt en del fra gjennomsnittlig norsk drikkevann og det er vanskelig å gjette seg frem til akkurat hvordan. Det er nok hardere.

Et alternativ til å betale for rapporten er å kjøpe vann. Da starter du med et kjent utgangspunkt og kan justere derfra. Du får kjøpt en del vann for 7050 spenn. Hvis vannet ditt er hardt vil du uansett trenge å kjøpe vann for å brygge stiler som krever bløtt vann med mindre du er villig til å investere i et filtreringssystem.

Men, jeg er ikke ekspert på vann, så kanskje noen andre har noen bedre tips til deg :)

Jeg vurderer å begynne med justering, da jeg synes jeg får litt rart utfall innimellom. Har borehull med ca Ph 8.2.
Kontaktet Fjellab, som skal ha 7050,- pluss moms for utvidet analyseoppsett etter drikkevannsforskriften.
Du kan sjekke hardheta, som er det mest interessante, med strips. Bryggeforretningene bør ha det. Hardheta vil normalt fortelle deg noe om hvor mye kalsium og karbonat (i form av oppløst kalsiumkarbonat, altså kalk) du har i vannet - men det er kanskje noe mer usikkert når vi snakker om borevann.

Har du overhodet ikke noe annen informasjon om vannet enn ph? Jeg tenker at det kanskje uansett kan være ei god investering å få analysert vannet. Du bruker det jo til mer enn brygging.

Det finnes analysesett som er skreddersydd for bryggere, men jeg trur ikke de selges her i landet.

Som brygger er du primært opptatt av sulfat, klorid, natrium, kalsium, magnesium og karbonat, men jeg ville også gjerne ha visst noe om innholdet av metaller - jern, kobber og mangan. De kan skape trøbbel. Så om du bestiller en analyse, ville jeg sørga for at du fikk verdier for alt dette.

Har du rikelig med vann, kan du skaffe et RO-filtersett. ((RO = reversert osmose). Kjører du vannet gjennom et sånt, sitter du med tilnærma mineralfritt vann, samme som batterivann. Det koster riktignok også noen kroner, og filtrene må skiftes etter hvert. Men trenger du det bare til brygging, bør det vel holde ei stund. Det går mye vann til spille, og det tar tid, så jeg ville bare overveid det om vannet ditt virkelig trenger å renses så grundig for å bli godt for brygging. Men RO-vann er et utmerka utgangspunkt. Da kan du skreddersy vannet til øltype gjennom å tilsette salter. (Vanlig norsk bløtt overflatevann er i prinsippet bortimot det samme som batterivann - i alle fall i bryggesammenheng.)

Hvor vanskelig er det å få tak i vanlig drikkevann, f.eks. fra en bensinstasjon? Det kan jo være en løsning. Regnvann kan du også brygge med. (Jeg har prøvd:).) Vassdrag i nærheta?

Vil tro at borevann kan variere over tid, jeg hadde ikke brukt så mye penger på analyse. Bruk heller penger på et godt ph meter. Også finnes det titrerings kit til en brøkdel av den prisen som kan gi deg svar godt nok på de viktigste mineraler. Alternativt google litt på hva som vanligvis er mineralprofilen på borevann, og bruk det som utgangspunkt. Vannjustering fungerer godt nok med røflige verdier, ph er viktigste

Er det ikke et av norbrygg-lagene (Buskerud?) som har et sånt analyseverktøy og tilbyr analyse gratis for medlemmene sine?

Vil tro at borevann kan variere over tid, jeg hadde ikke brukt så mye penger på analyse. Bruk heller penger på et godt ph meter. Også finnes det titrerings kit til en brøkdel av den prisen som kan gi deg svar godt nok på de viktigste mineraler. Alternativt google litt på hva som vanligvis er mineralprofilen på borevann, og bruk det som utgangspunkt. Vannjustering fungerer godt nok med røflige verdier, ph er viktigste
Jeg trur ikke jeg hadde trivdes med et drikkevann jeg ikke ante hva inneholdt, rett og slett av helsehensyn.

Det er vel mindre sannsynlig at borevann varierer så mye over tid? Overflatevann, derimot, vil gjerne gjøre det, fordi årstidene påvirker hva som vaskes ut av grunnen det renner over.

Jeg veit du kan titrere deg fram til pH, men mineraler? Om sånne er tilgjengelige, er det jo interessant. Jeg fant ikke noe da jeg søkte. I USA finnes det - som sagt over - sett for ølbryggere.

Mineralprofilen på borevannet vil vel avhenge mye av lokale forhold, og å basere seg på hva som måtte være vanlig, virker lite tilfredsstillende. Hvordan skulle det kunne brukes som utgangspunkt, all den stund du ikke veit om ditt vann er vanlig?

Vannjustering fungerer godt nok med omtrentlige verdier så lenge du har vanlig norsk overflatevann - for det er bortimot like mineralfattig som batterivann:). Men du kan ikke på noen meningsfull måte justere et vann du ikke aner hva inneholder.

Men at et pH-meter er en god ting å ha er jeg veldig enig i. Jeg ville kjenne meg naken uten:).

Jeg trur ikke jeg hadde trivdes med et drikkevann jeg ikke ante hva inneholdt, rett og slett av helsehensyn.

Det er vel mindre sannsynlig at borevann varierer så mye over tid? Overflatevann, derimot, vil gjerne gjøre det, fordi årstidene påvirker hva som vaskes ut av grunnen det renner over.

Jeg veit du kan titrere deg fram til pH, men mineraler? Om sånne er tilgjengelige, er det jo interessant. Jeg fant ikke noe da jeg søkte. I USA finnes det - som sagt over - sett for ølbryggere.

Mineralprofilen på borevannet vil vel avhenge mye av lokale forhold, og å basere seg på hva som måtte være vanlig, virker lite tilfredsstillende. Hvordan skulle det kunne brukes som utgangspunkt, all den stund du ikke veit om ditt vann er vanlig?

Vannjustering fungerer godt nok med omtrentlige verdier så lenge du har vanlig norsk overflatevann - for det er bortimot like mineralfattig som batterivann:). Men du kan ikke på noen meningsfull måte justere et vann du ikke aner hva inneholder.

Men at et pH-meter er en god ting å ha er jeg veldig enig i. Jeg ville kjenne meg naken uten:).
Lamotte og flere har test kit, og det finnes noen apparater som kan måle flere mineraler, hvor bra de er vet jeg ikke. Ph på 8.2 er ikke skyhøyt, så det er litt hardhet man kan anta hva er, gjerne kalsium og magnesium. Om man søker opp noen vannprofiler med samme Ph tror jeg ikke man bommer så mye med utgangspunktet

Lamotte og flere har test kit, og det finnes noen apparater som kan måle flere mineraler, hvor bra de er vet jeg ikke. Ph på 8.2 er ikke skyhøyt, så det er litt hardhet man kan anta hva er, gjerne kalsium og magnesium. Om man søker opp noen vannprofiler med samme Ph tror jeg ikke man bommer så mye med utgangspunktet
Vi er vant til å tenke at det meste er likt, fordi de aller fleste i Norge har bløtt overflatevann - som dessuten er levert av vannverk med plikt til å sørge for en forsvarlig standard. Da kommer du langt med å kjenne hardheta (ikke pH, som er mer uinteressant), fordi den pga de geologiske forholdene de aller fleste steder i Norge - som stort sett blei skurt reint ned til grunnfjellet av isen under siste istid - forteller deg hvor mye kalsium og karbonat du har. Begynner du å borre deg ned privat, blir det mer uforutsigbart hva du har i krana. Både geologi, hydrologi og lokal forurensnings-/utslippshistorie påvirker.

Antakelig er betydelig innhold av klorid og sulfat nokså sjeldent, men det er jo ikke det eneste man trenger å vite noe om. Og man trenger altså uansett å vite.

Tilbake
Topp