Amarillo
Norbrygg-medlem
Ligger under 20 i vannet jeg også ja.På det fryktede magnesiumet har jeg uansett sjelden vært over 20 ppm.
Men når malten også bidrar med noe magnesium, så jeg ble litt usikker på om det samlet ble for mye.
Ligger under 20 i vannet jeg også ja.På det fryktede magnesiumet har jeg uansett sjelden vært over 20 ppm.
Alle anbefalinger om mengder salt er basert på erfaring med mengde i bryggevann. Det er altså ikke snakk om å legge sammen magnesium i vannet og magnesiumbidraget fra maltet. Og det virker som om mengden fra malt er relativt konstant, også (70 ppm), så dermed skulle du ikke behøve å tenke på det.Ligger under 20 i vannet jeg også ja.
Men når malten også bidrar med noe magnesium, så jeg ble litt usikker på om det samlet ble for mye.
Idealverdi for magnesium er jo oppgitt til mellom 10-40 ppm i flere gode kilder. Hvor Beersmith, som jeg bruker, oppgir 5 ppm eller mindre som "rød verdi", eller ugunstig om du vil. Som @Finn Berger skriver her, må dette gjelde for vannet + det maltet avgir, ellers blir det jo meningsløst … Men her vil jo også OG måtte spille inn på hvor mye av disse mineralene du får ut av maltet.Ligger under 20 i vannet jeg også ja.
Men når malten også bidrar med noe magnesium, så jeg ble litt usikker på om det samlet ble for mye.
Er litt usikker på hva du mener at jeg mener, men det jeg prøvde å si over her, er at det er irrelevant å trekke inn hvor mye maltet bidrar med når vi beregner tilsetningene våre.Idealverdi for magnesium er jo oppgitt til mellom 10-40 ppm i flere gode kilder. Hvor Beersmith, som jeg bruker, oppgir 5 ppm eller mindre som "rød verdi", eller ugunstig om du vil. Som @Finn Berger skriver her, må dette gjelde for vannet + det maltet avgir, ellers blir det jo meningsløst … Men her vil jo også OG måtte spille inn på hvor mye av disse mineralene du får ut av maltet.
Det var det jeg også prøvde å siEr litt usikker på hva du mener at jeg mener, men det jeg prøvde å si over her, er at det er irrelevant å trekke inn hvor mye maltet bidrar med når vi beregner tilsetningene våre.
Et veldig enkelt første tiltak er å få tak i strips for å måle hardheta, så får du i alle fall noe å gå ut fra der - sjøl om jeg vil gjette på at du har relativt bløtt vann, kan det likevel være noe der.Som akademiker synes jeg det var interessant å følge kurset, og følgelig også den relativt "nerdete" dialogen her i forumet.
Jeg har brygget siden 2015, men da første gang med kobberkjele over åpne flammer og relativt avslappet forhold til det meste av absolutte verdier og sannheter. Det har stort sett alltid blitt godt øl likevel.
Jeg bor en liten times kjøring fra Bergen sentrum, og har borehull på egen tomt. Vannkvaliteten varierer gjennom året, men jeg er ikke plaget med mye kalk i vannet. Ingen kalkavleiring i vannkoker, kaffetrakter eller oppvaskmaskin. . Jeg legger imidlertid merke til at vannet endrer seg ganske markant gjennom året. Nå har det vært kaldt en periode, og vannet er krystallklart, andre ganger kan det være litt tåkete på grunn av sandpartikler, noen ganger ser jeg nesten ikke bunnen i en 10 liter vaskebøtte på grunn av "tåke" (fine sandpartikler). Dette kan variere i løpet av en uke eller to. Trolig spiller nedbør en rolle i dette, og at det er mer overflatevann ved regnvær og mer grunnvann ved tørke.
Det jeg lurer på i denne sammenhengen, er hvordan i all verden jeg kan forholde meg til temaet vannjustering?
Har det i det hele tatt noen hensikt å kjøpe et PH meter til kr 1000,- for å få et utgangspunkt?
En analyse av vannet vil jeg anta er bortkastet, fordi det mest sannsynlig har endret seg til jeg får svar på en eventuell vannprøve.
Jeg kan selvfølgelig hente vann fra andre steder (kommunalt vann) når jeg skal brygge. Men er det virkelig verdt det?
Tips mottas med takk.
Og garantert morsommere enn tilsvarende mengde i melk...Fun fact, men hvis det er 100 ppm kalsium i ølet dekker du dagsbehovet gjennom to pints
Om du har interesse av det tror jeg du kan ha god nytte av et pH meter, for selv om vannet ditt er litt variabelt er det ikke sikkert det gir så stor utslag på meske-pH, og uansett er nok forskjellen større mellom mesken til en pils og en stout (om du ikke tilsetter noe). Du kan få greie pH meter under 500,- også - f.eks. Peaktech manuelt justerbart, eller Kegland (fra Aliexpress) om du har tid å vente. Om du også måler hardhet som @Finn Berger nevner kan du gjøre noen antakelser om resten.Som akademiker synes jeg det var interessant å følge kurset, og følgelig også den relativt "nerdete" dialogen her i forumet.
Jeg har brygget siden 2015, men da første gang med kobberkjele over åpne flammer og relativt avslappet forhold til det meste av absolutte verdier og sannheter. Det har stort sett alltid blitt godt øl likevel.
Jeg bor en liten times kjøring fra Bergen sentrum, og har borehull på egen tomt. Vannkvaliteten varierer gjennom året, men jeg er ikke plaget med mye kalk i vannet. Ingen kalkavleiring i vannkoker, kaffetrakter eller oppvaskmaskin. . Jeg legger imidlertid merke til at vannet endrer seg ganske markant gjennom året. Nå har det vært kaldt en periode, og vannet er krystallklart, andre ganger kan det være litt tåkete på grunn av sandpartikler, noen ganger ser jeg nesten ikke bunnen i en 10 liter vaskebøtte på grunn av "tåke" (fine sandpartikler). Dette kan variere i løpet av en uke eller to. Trolig spiller nedbør en rolle i dette, og at det er mer overflatevann ved regnvær og mer grunnvann ved tørke.
Det jeg lurer på i denne sammenhengen, er hvordan i all verden jeg kan forholde meg til temaet vannjustering?
Har det i det hele tatt noen hensikt å kjøpe et PH meter til kr 1000,- for å få et utgangspunkt?
En analyse av vannet vil jeg anta er bortkastet, fordi det mest sannsynlig har endret seg til jeg får svar på en eventuell vannprøve.
Jeg kan selvfølgelig hente vann fra andre steder (kommunalt vann) når jeg skal brygge. Men er det virkelig verdt det?
Tips mottas med takk.
Fun fact, men hvis 100 ppm kalsium i ølet dekker du dagsbehovet gjennom to pints
Og garantert morsommere enn tilsvarende mengde i melk...
Altså er øl helt nødvendig for meg som ikke drikker melk.
Godt å få det bekreftet fra to uavhengige kilder
Takk for svar.Om du har interesse av det tror jeg du kan ha god nytte av et pH meter, for selv om vannet ditt er litt variabelt er det ikke sikkert det gir så stor utslag på meske-pH, og uansett er nok forskjellen større mellom mesken til en pils og en stout (om du ikke tilsetter noe). Du kan få greie pH meter under 500,- også - f.eks. Peaktech manuelt justerbart, eller Kegland (fra Aliexpress) om du har tid å vente. Om du også måler hardhet som @Finn Berger nevner kan du gjøre noen antakelser om resten.
Jeg tenker i hvert fall på vannjustering litt som krydder, man må ikke nødvendigvis treffe eksakt opp mot grensen til for salt, surt eller sterkt som på restauranter, mens en mindre tilsetning i rett retning kan løfte resultatet et hakk med liten risiko for at det blir dårligere enn utgangspunktet. Jeg vet heller ikke nøyaktig hva som er i vannet mitt (men har noen verdier fra vannverk), og tilsetter da heller litt mindre enn angitt i en oppskrift eller anbefaling for øltype for å ha bedre margin til "for mye".
Men du trenger K-vitamin for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg kalsiumet. Og gamalost er en god kilde. Ta ei dugelig brødskive med et godt lag av det på attåt hver pint, så klarer knoklene dine at du ramler i fylla.Fun fact, men hvis 100 ppm kalsium i ølet dekker du dagsbehovet gjennom to pints
Mye av det samme jeg gjør. Kalkulatoren til Brewersfriend (laget av Kai Troeste?) er et godt hjelpemiddel. Får man 5 grønne stjerner for den ølstilen man brygger, er det innafor. Den tar med egenskapene til de ulike malttypene og inkluderer syrekilder i regnskapet. Mange år siden jeg brukte pH-meter, og jeg tilsetter kun mineraler i mesken. (Ønsker å gjøre bryggingen så enkel som mulig.)Min tilnærming: Bruk syre eller syremalt for å justere pH, og kalsiumsulfat og kalsiumklorid (som regel er det nok med de to) til først og fremst å styre balansen mellom sulfat og klorid. Foruten å sørge for å nå ~ 50 ppm kalsium (som gjæren setter pris på), er less is more stort sett alltid et godt utgangspunkt når man tilsetter salter.
Husk at du først må legge inn maltsammensetningen, vannmengde og vanndata i kalkulatoren/regnearket, og juster deretter mineralbalansen før du til slutt beregner syremengden.
Mye av det samme jeg gjør. Kalkulatoren til Brewersfriend (laget av Kai Troeste?) er et godt hjelpemiddel. Får man 5 grønne stjerner for den ølstilen man brygger, er det innafor. Den tar med egenskapene til de ulike malttypene og inkluderer syrekilder i regnskapet. Mange år siden jeg brukte pH-meter, og jeg tilsetter kun mineraler i mesken. (Ønsker å gjøre bryggingen så enkel som mulig.)
Jeg ser at den kalkulatoren kan gi nokså forskjelllig svar på pH ut fra om man legger inn farge eller malt.
Vis vedlegget 49463Vis vedlegget 49464
Har gjort det, se bilde.Legg inn malt bill, riktig kategorisert og med Lovibond-verdi.