Varmeelement til gjæringsboks

Har bygd meg en isloert gjæringskasse hvor jeg setter gjæringsboksen inni.
Skulle gjerne hatt en varmeelement koblet til en termostat for å holde nøyaktig temp.

Den billigste løsningen vil være en infrarød varmepære beregnet for reptiler; vil dette lyset skade ølen?

Jeg bruker et par slike for oppvarming av kjøleskap.
Mine er på 14 kw, og jeg må si det er i minste laget for meg.
Serveringkjøleskapet mitt står i en bod i trappeoppgangen, den holder for øyeblikket ca -5 grader.
Da er det bare så vidt 14 kw holder for å holde varmen på 10 grader.
Om det er snakk om romtemp i utgangspunktet er saken selvfølgelig en annen.

Mulig du burde gå til innkjøp av et kjøleskap med litt mindre varmetap, eventuellt påse at kompressoren faktisk ikke går. 14KW varmetap høres litt vel mye ut. Vi greier oss med under halvparten for å holde 150L vørter på rullekok.

Var vel egentlig innlysende, men kunne jo ikke dy meg  >:D .

Vi bruker ei 60W gammeldags lyspære tilkoblet UT100 i en fryseboks for å holde/øke temperaturen. Dette blir gjort både under gjæring av lager samt under lagring (ved behov).

Ok, mulig jeg må oppgradere til mer power, men den står i et rom som ligger på ca. 16 på natten og 19-21 på dagtid.
Samtidig holder boksen ganske godt på tempen.

Jeg bruker en slik frostvakt som det ble linket til lenger her oppe. Problemet med den er at den er for kraftig, evt. har litt forsinkelse når den slår seg av, slik at temperaturen blir høyere enn den skal. Jeg løser det ved å la kjøleskapet (som jeg gjærer i) stå på gløtt. Men skulle jeg gjort det om igjen tror jeg at jeg ville gått for en reptillampe.

MartinHS skrev:
Ok, mulig jeg må oppgradere til mer power, men den står i et rom som ligger på ca. 16 på natten og 19-21 på dagtid.
Samtidig holder boksen ganske godt på tempen.
Da går det sikkert fint!

Tilbake
Topp