Vask av stigerør - corneliusfat.

Bruker en (dedikert) pussestang for rifle til å skrubbe gjennom stigerøret, men det er jo bøyd og må rettes ut for å få stanga gjennom. Det er vel grenser for hvor ofte man kan bøye frem og tilbake. Hvordan gjøre dere dette?
 
Du får kjøpt en egen børste tilpasset stigerrør, sitter på et lang og bøyelig ståltråd.
 
Samme som Odland. PBW eller chemipro oxi.

Jeg pleier bruke for det meste å Chemipro Oxi:
Spyler fatet innvendig først, slik at det blir synlig rent.
Deretter heller jeg på noen liter med varmt vann og chemipro oxi etter anvisningen på boksen.
Rister godt på fatet slik at det blir løst opp og greit fordelt, lar det stå noen minutter før jeg snur fatet på hodet noen minutter.
Deretter spyler jeg bare ut alt gjennom stigerøret.

Deretter syler jeg fatet en gang til, og fyller på med starsan.
Rister rundt i fatet og kjører det ut gjennom stigerøret.

Dette har funket greit for meg.
 
Er det noen som vet hvor man får tak i lange og tynne børster med som er myke? Har sikteglass jeg ikke får rengjort fra begge ender uten å skru fra hverandre greia (noe jeg uansett burde gjøre i ny og ne). Lengste jeg har funnet er 20-25cm.
 
Til manifolden bruker jeg en vanlig ganske myk ståltråd og gjør omtrent som Fossdal sier, men i stedet for en klut i den ene enden har jeg en dott stålull eller stålskrubb
 
Kjører først Youngs Cleaner/Sterilizer deretter StarSan og ca. 1/3 med vann, etter å først har skylt med rent vann.
Bruker litt CO2 for å presse dette gjennom både stigerør og ventil for CO2 inn. Vasker jeg flere fat lar jeg det fra fat til fat.
Setter så fatene til lagring med lett overtrykk.

Har erfart at pakninger kan bli slitt og lekke ved for mye skruing på fatene.
 
Kjører først Youngs Cleaner/Sterilizer deretter StarSan og ca. 1/3 med vann, etter å først har skylt med rent vann.
Bruker litt CO2 for å presse dette gjennom både stigerør og ventil for CO2 inn. Vasker jeg flere fat lar jeg det fra fat til fat.
Setter så fatene til lagring med lett overtrykk.

Har erfart at pakninger kan bli slitt og lekke ved for mye skruing på fatene.
Og så er der slik at rustfritt ikkje er så glad i å skrues opp og igjenn alt for mange ganger.
Har laga ein fatvasker med ein biltema dykkpumpe som me kjører BW eller lignende gjennom fatet med i ca 20 min før me gjer det samme med starsan i eit par minutter. Trur dette vert godt nok
 
Tilbake
Topp