Vask av Tappekran og tilhørende slanger.

Bare et lite tips, jeg er sikkert ikke den første som har gjort dette. Men det gjør vaskehverdagen min mye enklere.

Jeg har satt en Cornelius kobling rett på en trykk kanne fra Biltema. Dette gjør vask og desinfisering meget enkelt. ImageUploadedByTapatalk1430998135.764616.jpgImageUploadedByTapatalk1430998181.584635.jpg
 
Passet Cornelius koblingen, eller måtte du lime?
Selv benytter jeg en C-kobling med PET. Den er laget for å passe på brusflasker. Presser bare litt på flaska for å rengjøre. Savner litt trykk...ImageUploadedByTapatalk1430999510.548646.jpg
 
Er litt større gjenger på kanna, men klarte fint å klemme innpå Cornelius koblingen med en tang. Er plastgjenger så de former seg. Jeg brukte litt gjengetape.

Gir et fint trykk i slangene
 
Brukte en slik tidligere jeg også, helt til jeg glemte Star-San i den en lengre periode. Ikke så bra med farget plast. Men det funker. Har dog gått over til å bruke en dedikert "Scottie" à la @Odland
 
Scottie, hva er det? Er det lettere eller bedre en pumpekane?

Jeg har en pumpekanne fra Jernia eller noe. Meget enkelt å pumpe vaskemiddel/rensevann/desinfeksjonsveske. Den er imidlertid ikke så glad i høy temperatur, fylte den opp med kokende vann i begynnelsen og da striket pumpefunksjonen etter et par ganger. Skulle hatt noe som tåler kokende vann, da blir kriker og kroker mellom slange og nippel fx pasteurisert. Ikke sikkert starsan kommer til der hver gang.
 
Å bruke et fat er litt råflott men funker fjell. Kan sette og holde høyt trykk på spyling gjennom slangene.
 
Passet Cornelius koblingen, eller måtte du lime?
Selv benytter jeg en C-kobling med PET. Den er laget for å passe på brusflasker. Presser bare litt på flaska for å rengjøre. Savner litt trykk...Vis vedlegget 18445
Bruker samme patenten med brusflaske. Bare å tilsette en god dæsj kullsyre, så har jeg trykk. (klemming forbeholdes kone og barn)
 
Hvilket stoff er best til rengjøring. Spyler dere bare gjennom eller får det stå en stund? Bruker krystallsoda til det meste her, men vet ikke hva som funker best i linjene?
 
Eneste tiden jeg trenger å vaske / desinfisere tappeliner/kraner er etter ett far er blitt tomt, hver gang vasker jeg fatet omgående, sist omgang i vasken er med sterkrens / starsan, da trykksetter jeg fatet og da er det bare å rense ivei enten tappekran (har flexitap som trådstarter) og beergun f.eks etter flasking. Enkelt og greit :) trivelig arbeid.
 
Legger slangene i PBW over natta, skyller de og knyter hyssing rundt en passe stor tøybit som jeg drar igjennom slangene for å skrubbe de på innsiden.
 
Tilbake
Topp