Vaske gjær - hvor lenge kan den lagres?

Følger denne

P?S nruud er utestengt, ikke forvent svar fra ham

Norbrygg forum - Feilmelding
Norbrygg - UI.X
Norsk
Jeg turte ikke å bruke gjæra jeg vaska :) Men skal prøve igjen neste gang. Følte jeg ikke hadde det helt klart. Så stiller noen flere spørsmål.

Jeg vasket som sagt etter Foseid sin metode på youtube, og det så egentlig bra ut. Så satte jeg denne i et kjøleskap (står der enda) mens det ventet på å bli brukt. Men på bryggedagen begynnte jeg å tenke på hvordan jeg skulle gjøre dette. Gjæra er jo kald.

1:Hvordan burde jeg gå frem når jeg skal bruke gjæra på nytt?

2:Hvordan vet jeg at den "virker"? Hva om det ikke virker, kan jeg da tilsette en pakke tørrgjær?

3:Må jeg sette en starter, eller er det bare å få gjæra opp i romtemp og tilsette slurryen ihht mr malty's kalkulator?

4:Det glasset med gjær jeg har stående i kjøleskapet, kan jeg prøve å bruke det om f.eks 2uker?

5: Hvor mange ganger kan man gjenbruke gjær?

6: Er det noen metode for å kontrollere at gjæra er ok?

#20Melkbua Brygg, 7 min siden
Rapporter
Liker Svar
 
1. Ta den ut til romtemp / pitchtemp... og Pitch
2. Dersom du kaster den rett i karet, vet du det først etter at du ser tegn på gjæring / måler SG. Du kan alltid tilsette mer gjær, men det bør være unødvendig.
3. Jeg lager alltid starter, men direkte pitching er ok så lenge gjæren er 'ung' og du har 'tilstrekkelig' mengde.
4. jepp.
5. Uendelig, men avhenger av renslighet og hva du har brukt den til. Dersom du bunnhøster hadde jeg kanskje bare brukt den 3-4 ganger.
6. Ved å lage en liten starter. Bruk gjerne en flaske vørterøl i en krukke / Erlend Meyer som du heller gjæren oppi kvelden før. Den bør da ha synlig aktivitet dersom den er ok.
 
1. Ta den ut til romtemp / pitchtemp... og Pitch
2. Dersom du kaster den rett i karet, vet du det først etter at du ser tegn på gjæring / måler SG. Du kan alltid tilsette mer gjær, men det bør være unødvendig.
3. Jeg lager alltid starter, men direkte pitching er ok så lenge gjæren er 'ung' og du har 'tilstrekkelig' mengde.
4. jepp.
5. Uendelig, men avhenger av renslighet og hva du har brukt den til. Dersom du bunnhøster hadde jeg kanskje bare brukt den 3-4 ganger.
6. Ved å lage en liten starter. Bruk gjerne en flaske vørterøl i en krukke / Erlend Meyer som du heller gjæren oppi kvelden før. Den bør da ha synlig aktivitet dersom den er ok.

Tusen takk for gode svar! Kan du si noe mer om prosessen ved å lage starter med en flaske vørterøl? Jeg har kun brukt tørrgjær så det jeg vet om starter er kun litt teoretisk.
 
Egentlig ingen prosess. Du heller en flaske vørterøl (OG ca. 1.040) i en kolbe / krukke, og heller gjæren oppi. Dekk med alu-folie. Verdens enkleste starter...
 
1:Hvordan burde jeg gå frem når jeg skal bruke gjæra på nytt?

Lage vørter. Ha gjør i vørter. La gjære. Drikk.

2:Hvordan vet jeg at den "virker"? Hva om det ikke virker, kan jeg da tilsette en pakke tørrgjær?

Ved at ølet begynner å gjære. Altså på akkurat samme måte som med all annen gjæring.

3:Må jeg sette en starter, eller er det bare å få gjæra opp i romtemp og tilsette slurryen ihht mr malty's kalkulator?

Jeg ser at mange lager starter med gjenbrukt gjær. Personlig ser jeg ikke helt poenget med det. Når du gjenbruker gjær, bør du ha så mye gjær at det ikke er noe poeng i å dyrke opp mer. Kanskje ha ei flaske vørterøl i glasset med gjær når du begynner brygginga, så lagfasen blir noen timer kortere, men ikke lage starter.

4:Det glasset med gjær jeg har stående i kjøleskapet, kan jeg prøve å bruke det om f.eks 2uker?

Ja, to uker bør være uproblematisk.

5: Hvor mange ganger kan man gjenbruke gjær?

I utgangspunktet ingen grense for det. Så lenge du høster gjær av god kvalitet kan du bruke den igjen. Det skal veldig mange generasjoner med gjær til før mutasjon o.l. fører til at den begynner å oppføre seg annerledes. Samtidig vil det væe ei trygghet i å fornye gjærstammen fra tid til annen, særlig for å sikre deg mot infeksjoner.

6: Er det noen metode for å kontrollere at gjæra er ok?

For en hjemmebrygger er det vanskelig å sjekke noe annet enn at ølet man lager blir godt, dessverre.
 
Lage vørter. Ha gjør i vørter. La gjære. Drikk.



Ved at ølet begynner å gjære. Altså på akkurat samme måte som med all annen gjæring.



Jeg ser at mange lager starter med gjenbrukt gjær. Personlig ser jeg ikke helt poenget med det. Når du gjenbruker gjær, bør du ha så mye gjær at det ikke er noe poeng i å dyrke opp mer. Kanskje ha ei flaske vørterøl i glasset med gjær når du begynner brygginga, så lagfasen blir noen timer kortere, men ikke lage starter.



Ja, to uker bør være uproblematisk.



I utgangspunktet ingen grense for det. Så lenge du høster gjær av god kvalitet kan du bruke den igjen. Det skal veldig mange generasjoner med gjær til før mutasjon o.l. fører til at den begynner å oppføre seg annerledes. Samtidig vil det væe ei trygghet i å fornye gjærstammen fra tid til annen, særlig for å sikre deg mot infeksjoner.



For en hjemmebrygger er det vanskelig å sjekke noe annet enn at ølet man lager blir godt, dessverre.

Tusen takk for gode svar, en god bok og en enkel og grei film om gjærvask :D
 
En liten kuriositet: Jeg brygget en saison i sommer med gjær som hadde stått i kjøleskap i over ett år. Satte starter først, og overpitchet antagelig en god del (jeg er ikke av typen som regner ut hvor mange fantasillioner celler jeg trenger for hvert brygg). WLP 565, om jeg ikke husker feil. Heftig gjæring med en gang (fra 19 og gradvis opp til 24-25 grader); gjæret ut til 1.006. Nydelig øl.
 
Har en gjærstarter stående med WLP029 German Kölch Ale. Starteren er på 2 liter og har gjæret fin ila natta. Tenkte å helle av 2-3 dl i ett norgesglass for lagring. Når dette har flokkulert, lar dere gjæren stå med vørteren over seg under lagring? Eller helles vørter av og gjæren lagres uten vørter over?
 
Har en gjærstarter stående med WLP029 German Kölch Ale. Starteren er på 2 liter og har gjæret fin ila natta. Tenkte å helle av 2-3 dl i ett norgesglass for lagring. Når dette har flokkulert, lar dere gjæren stå med vørteren over seg under lagring? Eller helles vørter av og gjæren lagres uten vørter over?

Med vørteren, som beskytter fint. Den har jo alkohol, også, så det er bedre å bruke den enn å toppe opp med sterilt vann.
 
Når en bruker vørterøl som starter. Må en da vente til kullsyren har gått ut av ølet før en tilsetter det i slurryen ?
 
Litt på siden,men finnes det et ufiltrert øl å få kjøpt som er gjæret på wlp 833? Tenkte da å tømme flasken for innhold ( via åpen munn), for så å helle en flaske vørterøl i for å dyrke opp gjæren.
 
Litt på siden,men finnes det et ufiltrert øl å få kjøpt som er gjæret på wlp 833? Tenkte da å tømme flasken for innhold ( via åpen munn), for så å helle en flaske vørterøl i for å dyrke opp gjæren.

Det sies at den kommer fra Ayinger, så hvis du får tak i en ufiltrert bokkøl fra dem så kan du være rimelig sikker på at du har WLP833
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp