At gjæren jobber best etter 2-3 generasjoner er, så vidt jeg kan skjønne, erfaringsbasert kunnskap fra bryggerier. Det virker som om profesjonelle bryggere er nokså unisont enige om dette - bla.a. Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen i den velkjente gjærepisoden til Vestkast. Dersom en går ut fra at dette har noe for seg, skulle det få som konsekvens at strategien med å hele tida lage en ny starter på en rest fra den forrige starteren ikke er optimal. For oppdyrking i starter er noe annet enn det å gjennomføre en gjæringssyklus i et brygg, har jeg etter hvert skjønt.
Jeg hadde sanket i hop en del kilder om dette, og trodde jeg hadde postet dem. Men borte er det. I alle fall, her er de:
Harvesting Yeast - Brew Your Own
https://www.escarpmentlabs.com/single-post/2019/02/20/All-about-yeast-repitching
Yeast Harvesting / Re-Pitching | Wyeast Laboratories
Yeast Storage and Maintenance | White Labs
Reuse Your Beer Yeast - Harvest it. Clean it. Feed it. - Brewing Science
Det ser ut som om det er ganske stor enighet blant disse om 14-dagersgrensa, og om at et problem ved lagring er at gjærens energireserver gradvis tømmes.
Denne inneholder en del referanser til vitenskapelige studier, og sier mye interessant, bl.a. om lagringsforhold:
https://www.researchgate.net/publication/316219233_Storage_of_Pitching_Yeast_in_Brewery Også denne er klar på at gjæren uansett forbruker energi under lagring: "Even cells during maintenance metabolism require energy, and glycogen reserves are slowly but certainly depleted (Mc-Caig and Bendiak, 1985b; O’Connor-Cox et al., 1996).
Så langt tror jeg nok at jeg vil holde meg til 14-dagersgrensa - og at jeg nesten uansett vil gi gjæren en gjenoppfriskningsstarter før jeg jeg slipper den løs på et nytt brygg.
Takk for tilbudet om test av tall på levende celler. Men du kan vel egentlig like gjerne teste det på egen gjær? Jeg tviler ikke på at du steller pent med husdyra dine
. Dessuten: Tallet på levende celler er vel bare ei side av saken? Vitaliteten er vanskeligere å teste, og den er like viktig, tror jeg. (Sjølsagt er det sammenheng. Hvis det er høy dødelighet i en populasjon, kan en vel regne med at vitaliteten på de gjenlevende er dårlig - og vice versa.)
Når det gjelder lagringsforhold, er det mye som er uklart for meg ut fra dette. Men det kan se ut som om lagring under øl, som ofte blir anbefalt, ikke er så bra, og at det bør erstattes med kokt vann.