Vaske gjær - hvor lenge kan den lagres?

Alt etter gjær og type. Har du passa på hygenen og fylt beholdaren fult opp står det seg lenge. Vekte til live en slurry med (wyeast 2565) fra 18 november 2012.(fult liv etter 2-3 tima)
Men ditta forutsette at vist gjæren har stått lenge til lagring i kjølen så bør en sette en starta på den og eventuelt steppe den opp. Men tilbake til det du skriv, så kan en fint bruke slurryen slik den er i nytt brygg etter ei veke, maks to i kjølen uten særlig problem. Hell bare av overskudsveske og rist godt opp gjæren som skal holde nåke lunde temperatur som vørteren den går i ;)
 
western skrev:
Hva er det lengste du har lagret en gjær da, og at den fortsatt har vært fungerende?
  Har en liten slant/slurry wlp001 fra august 2012, Er ganske sikker på at en skal kunne klare og vekke liv i den også!
 
LasseO skrev:
Har en liten slant/slurry wlp001 fra august 2012, Er ganske sikker på at en skal kunne klare og vekke liv i den også!

Det er viktig å skille mellom gjær som kan vekkes til live og gjær som er fersk nok til at den kan brukes direkte. Du kan lagre gjær veldig lenge før du ikke klarer å vekke den til live.
 
Sant nok, men gjær er en veldig hardfør organisme ;) Når alt "Gjerast" riktig kan det gå veldig fint.
 
Når dere lagrer gjær, fryser dere den eller bare lagrer dere den i kjøleskapet?

Når dere skal vekke den til live igjen, hvordan gjør dere det?
for eks: Kan jeg gjøres slik, 1 liter DME/spraymalt isammen med magnet røreren, eller mindre mengder DME ?

(Melding fra moderator: Dette innlegget ble ved en feil redigert, slik at et sitatet ble borte. Mvh Avdelingen for pølsefingre v/GustavF)
 
Jeg lagrer vasket gjær på 2 grader gjerne i flere mnd. og har aldri hatt problemer.
Brygger pils for det meste og lager alltid starter på 2,5 liter med 100g DME pr liter + gjær næring.
Usikkerheten min er heller hvor mange ganger jeg tør å vaske før jeg lager en "mutant", men bruker den til ca 6 brygg, før jeg anskaffer meg ny.
 
RuneAsb skrev:
Når dere lagrer gjær, fryser dere den eller bare lagrer dere den i kjøleskapet?

Gjær tåler ikke frysing.

Når dere skal vekke den til live igjen, hvordan gjør dere det?
for eks: Kan jeg gjøres slik, 1 liter DME/spraymalt isammen med magnet røreren, eller mindre mengder DME ?

Poenget med å høste gjær, om det gjøres ved vasking, uttak fra konisk bunn eller på annen måte, er å få nok gjær på en enkel måte. Du trenger altså ikke bruke noen starter for å dyrke opp mer gjær, når du har nok gjær i utgangspunktet. Du trenger heller ikke å vekke gjæren, for så godt sover den ikke. Når du bruker tørrgjær, for eksempel, er det ikke vanlig å gjøre noe for å forkorte lag tid.

Vil du ha litt raskere start på gjæringa, kan du gjøre som du foreslår. Tilsett gjæren i litt vørter noen timer før du skal pitche den.

(Melding fra moderator: Dette innlegget ble ved en feil redigert, slik at et sitatet ble borte. Mvh Avdelingen for pølsefingre v/GustavF)

Beklager den der. Edit-knappet for moderatorer er veldig nær svar-knappen.
 
Øldal skrev:
Jeg lagrer vasket gjær på 2 grader gjerne i flere mnd. og har aldri hatt problemer.
Brygger pils for det meste og lager alltid starter på 2,5 liter med 100g DME pr liter + gjær næring.
Usikkerheten min er heller hvor mange ganger jeg tør å vaske før jeg lager en "mutant", men bruker den til ca 6 brygg, før jeg anskaffer meg ny.

Forstår da at enkelte faktisk lagrer vasket gjær i mange måneder med gode erfaringer. Tenkte også at det kunne være nyttig å lage en liten starter både for å "vekke" gjæren, men ikke minst se at det fortsatt er liv i den.
 
Det jeg gjør hvis jeg vet det er lenge til jeg skal bruke vasket gjær er å: lage en liten starter med den vaskede gjæren, la den stå en liten stund på røreren, så setter jeg den i kjøleskapet før den er ferdig gjæret, da har gjæren næring og vil holde seg lenger. Men merk at dette gjør jeg kun med lager gjær..
 
Jøss, er jeg over 4000 visninger...

Jeg har ikke funnet noen som kan gi et godt og kvalifisert svart. Vi snakker uansett mer enn dager og mindre enn måneder.

Hva med lagringstemp? Vasket en safale us-05 bare for å prøve det. Så bra ut egentlig. Og hvor mye av slurryen må jeg ha oppi en 25L batch ca?
 
Hva med lagringstemp? Vasket en safale us-05 bare for å prøve det. Så bra ut egentlig. Og hvor mye av slurryen må jeg ha oppi en 25L batch ca?
Hvilket vaskeprogram fulgte du?
Min erfaringver at gjær nytes best fersk
 
Sist redigert:
Jeg turte ikke å bruke gjæra jeg vaska :) Men skal prøve igjen neste gang. Følte jeg ikke hadde det helt klart. Så stiller noen flere spørsmål.

Jeg vasket som sagt etter Foseid sin metode på youtube, og det så egentlig bra ut. Så satte jeg denne i et kjøleskap (står der enda) mens det ventet på å bli brukt. Men på bryggedagen begynnte jeg å tenke på hvordan jeg skulle gjøre dette. Gjæra er jo kald.

1:Hvordan burde jeg gå frem når jeg skal bruke gjæra på nytt?

2:Hvordan vet jeg at den "virker"? Hva om det ikke virker, kan jeg da tilsette en pakke tørrgjær?

3:Må jeg sette en starter, eller er det bare å få gjæra opp i romtemp og tilsette slurryen ihht mr malty's kalkulator?

4:Det glasset med gjær jeg har stående i kjøleskapet, kan jeg prøve å bruke det om f.eks 2uker?

5: Hvor mange ganger kan man gjenbruke gjær?

6: Er det noen metode for å kontrollere at gjæra er ok?
 
Tilbake
Topp