Vaske gjære - førstegang

Har vasket gjær for første gang. N
Nå har det stått et par timer og ser slik ut. (se bilde)
Er det gjær det midterste laget? Bør jeg vaske en gang til? og hvordan bør jeg isåfall gjøre det?
 

Vedlegg

  • bilde(1).JPG
    bilde(1).JPG
    290,8 KB · Sett: 275
Hva har du gjort før dette da? Etter at du har hatt vann i gjæringsunken og fått alt over på glasset så venter du 15-30 minutter til humle og trub har bunnfelt. Den kremhvite væsken over bunnfallet er det du da vil ta vare på. Dette heller du altså over i et nytt glass. Så kan det settes kjølig og da vil gjæren bunnfelle og du kan til slutt helle av væsken på toppen (som da vil inneholde kun vann og litt vørter).

For meg ser det ut som om du har hoppet over et steg?  I bunn har du avfallet, over dette gjær og øverst væske med enda mer gjær.

Trur eg.
 
Det var slik du sa jeg gjorde det. Fulgte den videon til gustav på youtoube. Men det var veldig mye humle i denne apa'en så jeg har nok ikke fått ut alt.
Hvordan kan jeg få ut resten av dette bunnfallet?
 
Da ville jeg vel ristet opp alt en gang til, latt det bunnfelle i 15-30 minutter, og så helt av  (gjæren som du vil ta vare på). Da burde det ikke være mye rask igjen.
 
Tror en repetisjon vil løse dette. Jeg pleier å riste opp og bunnfelle i 15-30 min to-tre ganger.
 
Tilbake
Topp