Vedlikehold og rengjøring av tappeutstyr - og andre relaterte spørsmål

Hei,

jeg vurderer å gå over til tappetårn, øleskap, corneliusfat. Utsyret vil kun være i sporadisk, men likevel spontant og uplanlagt bruk, kanskje noen ganger i måneden.

Jeg ønsker raskt og lettvint vedlikehold og liker ikke tanken på alkoholmisbruk (helle litervis av øl ned i sluket i unøde). I denne forbindelse, noen nybegynnerspørsmål:

  • Med hvilken regelmessighet må respektive komponenter rengjøres (slanger, tårn, kran, osv)? Hvordan skiller det seg feks med utstyr som var brukt forrige dag enn feks for tre uker siden?
  • Hvor mye øl vil man normalt måtte tappe ut mellom hver bruk. Hvordan skiller dette seg mellom tilfeller hvor utstyret var brukt dagen i forveien enn for tre uker siden?
  • Rutiner, utstyr og oppskrift på følgende rengjøringsregimer:
    • Før hver bruk etter å ha blitt brukt nylig (spesifiser gjerne hva du mener kvalifiserer for "nylig")
    • Før bruk etter at det har vært en god stund siden sist brukt (spesifiser gjerne hva du mener hva som regnes som en "god stund siden)
    • Etter bruk når du forutsetter at den skal brukes igjen snart (spesifiser gjerne hva som regnes som "snart")
    • Etter bruk når du antar at det vil gå en god stund til neste bruk (spesifiser gjerne hva du anser som en "god stund til neste gang")
    • Regelmessighet for grundig rengjøring... hvilken regelmessighet og hvilket regime?
    • Ved fatbytte?

Alle innspill mottas med glede.
 
Du kan trygt slappe av og glede deg til å bygge kegerator, det er ikke noe stress i det hele tatt. Det følgende svaret baserer seg på en kegerator med fire fat, hvor det tappes 3-4-5 glass gjennom uken, og 8-10 fredag-lørdag-søndag, gjerne en del mer ved besøk:

-komponenter kan rengjøres ved fatbytte. I mitt tilfelle betyr det å vente til alle er drukket opp, og så ta alle komponenter i èn vending, hvilket betyr omtrent hver 3. måned

-du trenger ikke tappe ut noe særlig. Er du veldig nøye på det, og det har gått mer enn et par dager, kan du tappe ut tilsvarende kanskje et halvt 0.4 tulipanglass. Personlig tar jeg dette på styrten, og fyller så en ny, duggfrisk øl.

-Tviler sterkt på at du trenger å tenke på andre rengjøringsrutiner enn de som foregår med fatbytte. Om de står en stund kan kranene klistre seg litt inni, men det løser seg raskt ved tapping.

Min rutine ved fatbytte:

-Fylle alle slanger med varm starsan-blanding under trykk, og la stå en time. Dette myker opp avleiringer.
-Fylle alle slanger med varm pbv-blanding, og la stå en time eller flere om en har tid.
-Skylle systemet med starsan.

-Eldre Perlic-modeller har tynnere o-ringer i toppen mot tappestaven. Etter noen år får de minne av trykket og er mer disponible for lekkasje. Derfor demonterer jeg hele krana, ringer og alt, og følger samme rengjøringsregime som for slangene ovenfor, i tillegg til å børste de lett med en kost. Nyere modeller tror jeg er bedre på dette.

Dette systemet har fungert ypperlig i fem år. Ingen infeksjoner eller problemer med avleiringer. Rengjør omtrent hver 3. måned, og nyter friske øl når jeg ønsker.
 
PS, om du skal ha tappetårn er det viktig å tenke på en løsning med kjøling også inni dette tårnet. Om du ikke har det blir det lett grassat med skum i starten, og en må hive øl. Regner også med at restølet i slangesystemet tapes raskere. Tappekraner rett i døra er langt enklere og mere praktisk å bygge.
 
image.jpg Jeg benytter slike. Som du ser av den sirlige skriften inneholder en starsan og en pbw. Kjører pbw først, lar det stå en time eller så, så kjører jeg starsan. Lar det stå slik til nytt fat kobles på, da ofrer jeg noen desiliter til Ægir. Så serveres det.

Kjøpes for ca 69 kr på jula, noen rapporter sier at enkelte lukter veldig plastikk, men det tror jeg ikke mine gjør, så jeg kan ha hatt flaks/tett nese.
 
Tilbake
Topp