Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

Jeg bruker en dampkondensator, kjøpte for ca 2000 på tilbud for en stund siden. Funker supert.

Sånn som fordamping funker, gir 18 gram vann 22.4 liter damp. Så en liter vann gir ca 1.2m³ damp. Skal man bli kvitt dette effektivt, er det lurt å ha et avsug som er mest mulig rett på gryta.
 
Når man i tillegg er nybegynner, og ting går litt over hodet.
Har du brygget før, eller er du helt fersk? Hvis du ikke har brygget ville jeg prøvd først for å se hvor mye damp det blir, ser du har god mulighet for utlufting.

Jeg brygger i en utebod med åpent vindu og dør under koking, funker helt fint det hvis man ikke brygger på de kaldeste dagene i året.
 
Du må ta noen beslutninger vedr. prosess. Jeg har både brygget ved å lufte hele rommer (dårligst), med vifte-hette (tar plass og suger mye luft fra rommet), og nå med et fleksibelt rør rett i gryta. Sistnevnte er rimelig, og fleksibelt.
Jeg har ikke selv testet dampkondensator, men den er langt dyrere, du trenger vann og den trekker ikke ut lukt, men fungerer :)
Vis vedlegget 65210
Hei!
Med den lange rette slangen der; vil ikke mye av dampen kondensere i røret og renne tilbake i gryta?
Jeg brukte tidligere (brygger nå ute på overbygd balkong) et lignende opplegg med en fleksibel slange opp til under kjøkkenvifta. Da var det mye som rant tilbake helt til jeg la slangen med en bøy nedover først og med et hull nederst i bøyen.
Det fungerte kjempefint! Kunne brygge på kjøkkenet uten problemer med fukt eller lukt.
 

Vedlegg

  • IMG_2987.jpg
    IMG_2987.jpg
    89,7 KB · Sett: 21
Har du brygget før, eller er du helt fersk? Hvis du ikke har brygget ville jeg prøvd først for å se hvor mye damp det blir, ser du har god mulighet for utlufting.

Jeg brygger i en utebod med åpent vindu og dør under koking, funker helt fint det hvis man ikke brygger på de kaldeste dagene i året.
Jeg har brygget i to år ca, men i fjøset med takhøyde på 3m og gjennomtrekk alle veier.
Nå har jeg bygget et bryggeri, og har flyttet inn, men er ikke helt ferdig.
Har brygget fire brygg uten ventilasjon, med dører på vidt gap. Det gikk over all forventning, men er ikke holdbart i lengden.
 
Hei!
Med den lange rette slangen der; vil ikke mye av dampen kondensere i røret og renne tilbake i gryta?
Jeg brukte tidligere (brygger nå ute på overbygd balkong) et lignende opplegg med en fleksibel slange opp til under kjøkkenvifta. Da var det mye som rant tilbake helt til jeg la slangen med en bøy nedover først og med et hull nederst i bøyen.
Det fungerte kjempefint! Kunne brygge på kjøkkenet uten problemer med fukt eller lukt.
Jeg så denne varianten av kondensfelle i en link fra svensk side her i går.
Vet ikke om det er nødvendig om viften min er ok kraftig.
 
Jeg så denne varianten av kondensfelle i en link fra svensk side her i går.
Vet ikke om det er nødvendig om viften min er ok kraftig.

Hei, det kan godt hende det fungerer uten kondensfelle dersom slangen er koblet direkte til en tilstrekkelig kraftig vifte som lager et sug gjennom røret.
I mitt tilfelle var det ikke mye sug; enden av røret var plassert noen cm under ventilatoren over komfyren.
 
Hei!
Med den lange rette slangen der; vil ikke mye av dampen kondensere i røret og renne tilbake i gryta?
Jeg brukte tidligere (brygger nå ute på overbygd balkong) et lignende opplegg med en fleksibel slange opp til under kjøkkenvifta. Da var det mye som rant tilbake helt til jeg la slangen med en bøy nedover først og med et hull nederst i bøyen.
Det fungerte kjempefint! Kunne brygge på kjøkkenet uten problemer med fukt eller lukt.
Overraskende lite drypper tilbake. Det vil alltid dryppe litt, men dersom du har en ok vifte direktekoplet på slangen og uten et kaldt rom, går det bra. Rister ut litt fra slangen en eller to ganger gjennom kok.
Vi koker av noen liter, så noen cl tilbake har ingen betydning.
Har også designet og printet noen fungerende drypp-fangere… men bruker dem ikke.
1700747439085.jpeg
 
Hei!
Med den lange rette slangen der; vil ikke mye av dampen kondensere i røret og renne tilbake i gryta?
Jeg brukte tidligere (brygger nå ute på overbygd balkong) et lignende opplegg med en fleksibel slange opp til under kjøkkenvifta. Da var det mye som rant tilbake helt til jeg la slangen med en bøy nedover først og med et hull nederst i bøyen.
Det fungerte kjempefint! Kunne brygge på kjøkkenet uten problemer med fukt eller lukt.
Det vill vel trolig hjelpe om spirorøret var isolert? Finnes å få kjøpt mange steder.
 
Tilbake
Topp