Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

Jeg er glad jeg ikke er øl/vørter i det systemet der. Jeg hadde definitivt gått meg bort :p!

Nå skjønner jeg hva gearoholic betyr;).
Kjenner meg selv godt nok til å vite i hvilken retning det bærer mtp. utstyr når jeg holder på med hobby, ja. ;)

Må tenke meg om en gang eller to før jeg snur på ventiler, men det er heldigvis ganske enkelt når man først har satt seg inni det.
 
Når det gjelder avtrekk:
Bruker folk fortsatt lokk fra Ikea- søppeldunker, lampeskjermer eller rett og slett selve dunken?
Og hva med rør? Ikeas fleksible rør?
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-10-18 19.17.33.png
    Screenshot 2023-10-18 19.17.33.png
    69,7 KB · Sett: 18
  • Screenshot 2023-10-18 19.17.02.png
    Screenshot 2023-10-18 19.17.02.png
    82,9 KB · Sett: 18
Flyttet til Oppdal for en stund siden, og dette rommet var egentlig tiltenkt som slakteri. Praktisk med våtromsplater, vinylgulv og sluk i gulvet i et bryggeri.
Vis vedlegget 65194
Vis vedlegget 65195
Ser veldig bra ut. Hva gjør du med avtrekk? Jeg har kjøpt en ganske kraftig avtrekksvifte på Obs bygg, og lurer på om jeg trenger noe slange og lokk over kjelen.

Vinyl og våtromsplater er praktisk. Jeg er redd for at jeg har for mye tre på veggene og i tak. Kompromiss med kona, i og med det er et rom i forbindelse med låven og skal også brukes som kjøkken ved selskaper der.
 
Ser veldig bra ut. Hva gjør du med avtrekk? Jeg har kjøpt en ganske kraftig avtrekksvifte på Obs bygg, og lurer på om jeg trenger noe slange og lokk over kjelen.

Vinyl og våtromsplater er praktisk. Jeg er redd for at jeg har for mye tre på veggene og i tak. Kompromiss med kona, i og med det er et rom i forbindelse med låven og skal også brukes som kjøkken ved selskaper der.
Dampkondensator eller lukket avtrekk á la @msevland er det du trenger. Se https://forum.norbrygg.no/threads/koking-uten-kjokkenvifte.46103/#post-614179
Ingen grunn til bekymring for treverk.
 
Takk.
Jeg har kjøpt en baderomsvifte som skal ta 12-14 kubikkmeter damp i timen.
Tenkte det burde holde. Ser også for meg at det er en fordel at den er rund, slik at jeg kan koble på evt rør og hette over bryggekjelen.
Vis vedlegget 65199
Still deg dette kontrollspørsmålet, hadde du tenkt at denne viften var stor nok til å ha på kjøkkenet? Ølbrygging damper mye mer enn det 3-10L gryter gjør på platetoppen på kjøkkenet…

Ser vifta du har kan flytte opp til 110 kubikk i timen. Jeg bruker en kjøkkenventilator som flytter 1000+ og den holder såvidt for å unngå lukt i huset når jeg koker vørter.

Og husk tilluft er like viktig for å lage gjennomtrekk.
 
Still deg dette kontrollspørsmålet, hadde du tenkt at denne viften var stor nok til å ha på kjøkkenet? Ølbrygging damper mye mer enn det 3-10L gryter gjør på platetoppen på kjøkkenet…

Ser vifta du har kan flytte opp til 110 kubikk i timen. Jeg bruker en kjøkkenventilator som flytter 1000+ og den holder såvidt for å unngå lukt i huset når jeg koker vørter.

Og husk tilluft er like viktig for å lage gjennomtrekk.
Tror nok en dampkondensator er det beste alternativet, med tanke på all den kalde tilluften en må tilføre gjennom ventiler for å opprettholde funksjonen til en kraftig vifte i denne årstiden.
 
Tror nok en dampkondensator er det beste alternativet, med tanke på all den kalde tilluften en må tilføre gjennom ventiler for å opprettholde funksjonen til en kraftig vifte i denne årstiden.
Ja, merka godt at hele etasjen ble kjølt ned :p brygger heldigvis i kjelleren, så ingen sure miner fra resten av familien ;)
 
Still deg dette kontrollspørsmålet, hadde du tenkt at denne viften var stor nok til å ha på kjøkkenet? Ølbrygging damper mye mer enn det 3-10L gryter gjør på platetoppen på kjøkkenet…

Ser vifta du har kan flytte opp til 110 kubikk i timen. Jeg bruker en kjøkkenventilator som flytter 1000+ og den holder såvidt for å unngå lukt i huset når jeg koker vørter.

Og husk tilluft er like viktig for å lage gjennomtrekk.
Ok, det var mer enn jeg fikk med meg i butikken. Tenkte mine (stort sett litt under) 5 liter/ t ville gi 8,5 kubikkmeter damp. Mener du at den viften blir for liten, da?

Tilluft er ikke noe problem med en dobbeldør, en inngangsdør og et vindu.
 
Ok, det var mer enn jeg fikk med meg i butikken. Tenkte mine (stort sett litt under) 5 liter/ t ville gi 8,5 kubikkmeter damp. Mener du at den viften blir for liten, da?
Holder nok kanskje hvis du har lokk og rør. Men vifta suger jo for det meste ut lufta i rommet med litt av dampen. Normalt for kjøkkenventilatorer regner man at den skal måtte bytte ut lufta på kjøkkenet ti ganger i timen. Er kjøkkenet da 2.40 x 5.00 x 4.00 meter, må man da omtrentlig ha en ventilator med kapasitet på 500m3.
 
Holder nok kanskje hvis du har lokk og rør. Men vifta suger jo for det meste ut lufta i rommet med litt av dampen. Normalt for kjøkkenventilatorer regner man at den skal måtte bytte ut lufta på kjøkkenet ti ganger i timen. Er kjøkkenet da 2.40 x 5.00 x 4.00 meter, må man da omtrentlig ha en ventilator med kapasitet på 500m3.
Da spørs det om ikke jeg må gå til innkjøp av både lokk og dampkondensator. Blir jo nesten 5000kr.. ikke helt ideelt nå
 
Bruker originalt kjelelokk + litt kinadeler + Brewtoolsdyse. Funker! Har ikke regna på det, men slett ikke 5k!
Så du har en dampkondensator og mekket lokk med koblinger og pakninger selv?

Jeg har Brewster B40, og må ha et annet lokk. Ble litt skremt da jeg så avtrekkslokk for kondensator kostet 1300-2400.

Må jo også finne lokk som passer. Kanskje Brewtools’ etc er kompatible?
 
Du må ta noen beslutninger vedr. prosess. Jeg har både brygget ved å lufte hele rommer (dårligst), med vifte-hette (tar plass og suger mye luft fra rommet), og nå med et fleksibelt rør rett i gryta. Sistnevnte er rimelig, og fleksibelt.
Jeg har ikke selv testet dampkondensator, men den er langt dyrere, du trenger vann og den trekker ikke ut lukt, men fungerer :)
1700691677966.jpeg
 
Sist redigert:
Du må ta noen beslutninger vedr. prosess. Jeg har både brygget ved å lufte hele rommer (dårligst), med vifte-hette (tar plass og suger mye luft fra rommet), og nå med et fleksibelt rør rett i gryta. Sistnevnte er rimelig, og fleksibelt.
Jeg har ikke selv testet dampkondensator, men den er langt dyrere, du trenger vann og den trekker ikke ut lukt, men fingerer :)
Vis vedlegget 65210
Ja, det er jo vanskelige valg hele tiden :)

Når man i tillegg er nybegynner, og ting går litt over hodet.. Har egentlig tenkt på en slik løsning som dette lenge, men har ikke funnet tilbake til tråden der jeg så det første gangen - før i dag.
Screenshot 2023-11-22 19.13.41.png Jeg tror det kan bli bra. Så skal jeg prøve først, og se om jeg evt trenger kondensfelle.

De slangene du har søkte jeg etter i dag, og det er en del der ute, men noen er dyre, andre fargerike og om de egner seg for slikt bruk er usikkert.
 
Ja, det er jo vanskelige valg hele tiden :)

Når man i tillegg er nybegynner, og ting går litt over hodet.. Har egentlig tenkt på en slik løsning som dette lenge, men har ikke funnet tilbake til tråden der jeg så det første gangen - før i dag.
Vis vedlegget 65211 Jeg tror det kan bli bra. Så skal jeg prøve først, og se om jeg evt trenger kondensfelle.

De slangene du har søkte jeg etter i dag, og det er en del der ute, men noen er dyre, andre fargerike og om de egner seg for slikt bruk er usikkert.
Kjøpte min kveil for et år siden, men finner dem ikke lenger
 
Tilbake
Topp