Volumindikator i kjele

Ikke glem at vannets volum ved 20 grader er merkbart forskjellig fra mesketemp og koketemp da. Du får fint en cm eller mer forskjell fra kaldt til utmesk temp..

Akkurat. Derfor er pakkevekta til Jula på 60 kg suveren. Bruker den til å måle Meskevann, spylevann og basemalt. Ser meg ikke tilbake.

Typed with thumbs.
Det er også et bra tips. Har tenkt på å bruke vekt tidligere, men en pakkevekt er genialt. Passer du å justere for SG? :)

Lurer litt på om det som har laget problemer for folk har vært at de har brukt for svak eddik? Det finnes jo i noen forskjellige styrker, og jeg vil tro det er ganske stor forskjell på dem
Vet ikke? Norsk eddik er jo typisk 7%, og på den linken jeg brukte beskrivelsen fra (amerikansk) brukte de 5%.

Hva slags ledninger kan brukes til det prosjektet? Har så lyst til å prøve, til tross for de relativt labre tilbakemeldingene.

Jada, hva som helst, for den saks skyld kan du bruke litt ståltråd, eller du kan ofre en eller annen gammel lader/strømforsyning, kanskje den tilogmed kan brukes som strømkilde

Jeg plukka opp noen meter med vanlig strømledning. Du finner det sammen med lys, skjøteledning osv

Kjelens volum / kjelens høyde = antall liter per cm. Så kjøper du en sånn som dette http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal-16132/ (vasker den godt) og måler i cm og regner om. Hos meg er det veldig lett siden jeg har en 50 L kjele som er 40 cm høy, så det er 1,25 L/cm og da går ofte regnestykket å ta i hodet.

Dersom du er enda mer bedagelig anlagt kan du gjøre som meg og bruke en skalalinjal. 1:125 betyr at "en meter" på linjalen er 8 mm lang, og tilsvarer én liter i gryten.

Dersom du er enda mer bedagelig anlagt kan du gjøre som meg og bruke en skalalinjal. 1:125 betyr at "en meter" på linjalen er 8 mm lang, og tilsvarer én liter i gryten.

Ser ypperlig ut, men den jeg fant var kun knappe 30cm lang. Endte opp med den lange stållinjalen i stedet, så får jeg ta en runde og sjekke hvordan ståa er.

Tilbake
Topp